جلوگیری از واردات کالاهای کامپیوتری ۴۵ شرکت

رییس اتحادیه رایانه خبر داد جلوگیری از واردات کالاهای کامپیوتری ۴۵ شرکت رییس اتحادیه صنف رایانه از جلوگیری از واردات کالاهای کامپیوتری ۴۵شرکت واردکننده محصولات رایانه‌ای از سوی وزارت صنعت، با هدف الزام برای ایجاد دفتر نمایندگی خدمات پس از فروش این کالا‌ها خبر داد. سیدمهدی‌میرمهدی در گفت‌و‌گو با مهر، با بیان این‌که حدود دو […]

رییس اتحادیه رایانه خبر داد

جلوگیری از واردات کالاهای کامپیوتری ۴۵ شرکت

رییس اتحادیه صنف رایانه از جلوگیری از واردات کالاهای کامپیوتری ۴۵شرکت واردکننده محصولات رایانه‌ای از سوی وزارت صنعت، با هدف الزام برای ایجاد دفتر نمایندگی خدمات پس از فروش این کالا‌ها خبر داد.

سیدمهدی‌میرمهدی در گفت‌و‌گو با مهر، با بیان این‌که حدود دو هفته گذشته جلوی ورود برخی کالاهای فناوری اطلاعات و اقلام رایانه‌ای به کشور توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل نداشتن نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش در ایران، گرفته شد، اظهار داشت: طبق الزام وزارت صنعت معدن و تجارت، هر کالای فناوری اطلاعات که قرار است وارد کشور شود باید نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش در ایران داشته باشد.

وی با تأکید بر این‌که این تصمیم بسیار کارشناسانه است، ادامه داد: البته با وجودی که هنوز نمایندگی رسمی شرکت‌های مادر در حوزه کالاهای رایانه‌ای تصمیمی برای ورود به ایران ندارند، این الزام وزارت صنعت مشکلاتی را برای واردکنندگان ایجاد کرده است.

میرمهدی با اشاره به این‌که اگر این دستور اجرایی شود، حقوق مصرف‌کنندگان در خدمات پس از فروش کالایی که خریداری می‌کنند، حفظ می‌شود، گفت: مصرف کننده باید بداند که نمایندگی کالایی که خریداری کرده است و خدمات‌دهنده آن کیست. به همین دلیل ما در اتحادیه صنف رایانه از این الزام وزارت صنعت معدن و تجارت، استقبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اما در حال حاضر از آنجایی که نمایندگی اصلی کالاهای IT در کشور حضور ندارند و شرکت‌های تولید کننده این کالا برای سرمایه‌گذاری در ایران پاپیش نگذاشته‌اند، عمل به اجرای این مصوبه وزارت صنعت، واردکنندگان را با مشکل مواجه کرده است.

رییس اتحادیه صنف رایانه از مذاکره برای حل این مشکل و بازشدن راه ورود این کالا‌ها به کشور خبر داد و گفت: هم اکنون مجوز ورود این تعداد کالا که مربوط به ۴۵ شرکت واردکننده است اخذ شده و این اقلام در حال ورود به ایران هستند اما قرار است در هفته جاری طی جلسه‌ای با حضور نمایندگان اتحادیه و سازمان حمایت از مصرف کننده برای حل این مشکل، راه‌حلی اندیشیده شود.

وی با اشاره به این‌که این ۴۵ شرکت مورد تأیید اتحادیه صنف رایانه و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان هستند، افزود: اما این شرکت‌ها باید تعهد دهند که فعلاً به عنوان نماینده اصلی شرکت‌های مادر، تمامی خدمات پس از فروش را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

میرمهدی گفت: اقلامی که جلوی واردات آن‌ها گرفته شده بود مربوط به کالاهای سخت‌افزاری، لپ‌تاپ، تبلت، سرور، روتر، مانیتور و کامپیوتر بود و از برندهای مطرحی از کشورهای مختلفی مانند تایوان، چین، کره و امارات وارد ایران شد.

وی بر لزوم ایجاد دفتر نمایندگی خدمات پس از فروش در ایران برای این اقلام تأکید کرد و ادامه داد: در جلسه هفته آینده، قرار است زمانی تعیین شود که این شرکت‌ها یا از نمایندگی واسط شرکت مادر برای خدمات پس از فروش در ایران استفاده کنند و یا این‌که با ایجاد دفتر رسمی خدمات پس از فروش، تعمیرکاران مورد تأیید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان را برای ارایه خدمات به مشتریان، به‌کار گیرند.

 

میرمهدی اضافه کرد: فعلاً ورود این اقلام به کشور برای جلوگیری از افزایش قیمت و قاچاق و سوءاستفاده سودجویان آزاد شده است تا هفته آینده برای این موضوع تصمیم‌گیری قطعی صورت گیرد.