شرط و شروط آخوندی برای حمایت از صنعت سیمان

شرط و شروط آخوندی برای حمایت از صنعت سیمان وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد که حاضرم از صنعت سیمان حمایت کنم، ولی خواهش می‌کنم از ما درخواست غیربازرگانی نداشته باشید با این وجود با سازمان برنامه و بودجه در حال همکاری هستیم که سیستم LC خرید سیمان را فعال کنیم. به گزارش ایسنا، وزیر […]

شرط و شروط آخوندی برای حمایت از صنعت سیمان

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد که حاضرم از صنعت سیمان حمایت کنم، ولی خواهش می‌کنم از ما درخواست غیربازرگانی نداشته باشید با این وجود با سازمان برنامه و بودجه در حال همکاری هستیم که سیستم LC خرید سیمان را فعال کنیم.

به گزارش ایسنا، وزیر راه و شهرسازی در سمینار «توسعه، طرح و اجرای رویه‌هایبتنی»، اظهار کرد: سیمان در زندگی مردم کاربردهای زیادی دارد. از راه، بندر، فرودگاه و ریل، ساختمان‌سازی، سد تا مصارف صنعتی می‌توان از سیمان و بتن استفاده کرد.

وی افزود: این ماده در زندگی مدرن دچار تحول شده و به همین لحاظ فرایندهای نوآوری گسترده‌ای در نحوه بهره‌برداری از سیمان صورت می‌گیرد. تنوع محصول و مصرف باید مورد توجه قرار گیرد، اما در این خصوص گام برنداشته‌ایم.

آخوندی با بیان این‌که در دهه ۸۰ انفجار تولید و گسترش صنعت سیمان در میانه راه قرار داشت، خاطرنشان کرد: همان زمان پیش‌بینی می‌شد به زودی با بحران مصرف سیمان مواجه می‌شویم که من به تنوع محصول و تنوع مصرف تأکید کردم. باید محصولات مختلفی که پایه آن سیمان است از ملات‌های خشک تا انواع ترکیبات پلیمری و پلنت‌های رنگی مدنظر قرار گیرد. همچنین می‌توانیم محصولات تر از جمله انواع چسب‌‌‌ها را داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: فعالان صنعت سیمان انتظار دارند ما تقاضا را افزایش دهیم، ولی شما باید بازاریابی داشته باشید. باید در نظام بازرگانی به این کالا توجه شود.

وی با اشاره به صحبت سرقینی، معاون صنعت، معدن و تجارت، که بیان کرد تا سال ۱۴۰۴ تولید سیمان به ۱۲۰ میلیون تن می‌رسد، گفت: من نمی‌دانم آقای سرقینی با چه محاسبه‌ای چنین صحبتی را انجام دادند. ابتدای دهه ۷۰ ما نگران مازاد عرضه بودیم و الان بیان می‌شود ۴۰ درصد مازاد عرضه داریم. حال این‌که بخواهید عرضه را افزایش دهید باید گفت در بر پاشنه قبلی می‌چرخد.

وزیر راه و شهرسازی داشتن منطق اقتصادی و بازرگانی را در تولید هر نوع کالایی ضروری دانست و گفت: در همه جای دنیا قبل از خصوصی‌سازی به منطق بازرگانی حاکم توجه می‌شود در غیراین صورت فقط برای کشور هزینه روی هزینه ایجاد می‌شود.

آخوندی در خصوص راهکارهای افزایش مصرف سیمان، اظهار کرد: باید ببینیم بازار مصرف در ایران و در خارج چگونه است. چگونه می‌توان از این کالا به عنوان جایگزینی از چوب، آهن و سایر کالا‌‌ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: این منطق که ما تمام نهاده‌های اولیه را بیاوریم و به بخش سیمان یارانه بدهیم که می‌خواهیم به افق ۱۲۰ میلیون تن سیمان در سال ۱۴۰۴ برسیم راه‌حل اصولی نیست. تولید یک تن سیمان نیاز به ۱۰۰ مترمکعب گاز دارد که حدود ۱۳ دلار می‌شود در حالی که هم‌اکنون شرکت‌های سیمان برای ۱۰۰ مترمکعب گاز حدود ۳ دلار پرداخت می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی در عین حال اظهار کرد: من معتقدم باید از تولید سیمان حداکثر حمایت را صورت داد، ولی برهم زدن منطق بازرگانی و اقتصادی هیچ تولید پایداری ایجاد نمی‌کند. من برای سیمان هرچقدر بتوانم در وزارت راه و شهرسازی کمک می‌کنم. در این زمینه از مصرف رویه‌های بتنی دریغ نداریم، زیرا استفاده از بتن مزایایی همچون ایجاد ارزش افزوده، افزایش طول عمر و کاهش هزینه‌های نگهداری را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل در بخشی از آزادراه تهران‌–‌شمال از رویه بتنی استفاده می‌کنیم. در جاده بیرجند نیز همین‌گونه است. همچنین بعد از ۴۰ سال باند فرودگاه مهرآباد را با استفاده از بتن نوسازی می‌کنیم.

همچنین در بخشی از این سمینار محمدشکرچی‌زادهـرییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی‌- با اشاره به این‌که مصرف سیمان جهان از ۲۰ میلیون تن در سال ۱۹۰۰ هم‌اکنون به ۴ میلیارد تن رسیده است، بیان کرد: این مسأله ناشی از گسترش شهرنشینی است. البته کشورهای توسعه یافته به اشباع رسیده‌اند ولی کشورهای در حال توسعه مانند ایران تولید و مصرف بیش‌تری در بخش سیمان دارند.

وی با بیان این‌که گردش مالی بتن ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال است، ادامه داد: این رقم ۳۸ درصد بودجه عمرانی کشور را در بر می‌گیرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یکی از راه‌حل‌های خروج صنعت سیمان از رکود فعلی را افزایش تنوع بتن عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون در دنیا بحث کاهش کلینکر مطرح است و ما نیز باید به دنبال مصارف جدید باشیم. همچنین ترمیم کاربرد سیمان در اصلاح لایه‌ها و رویه‌های بتنی، رویه‌های ترکیبی، اصلاح آسفالت با بتن از دیگر راه‌حل‌هاست. هم‌اکنون در آمریکا حدود ۱۷ درصد راه‌ها به صورت بتنی انجام شده است. در ایران نیز چشم‌اندازی که وزارت راه و شهرسازی تعریف کرده این است که برای ۱۰ درصد راه‌های کشور از رویه‌های بتنی استفاده کنیم. در این زمینه پروژه بهسازی باند ۲۹ راست فرودگاه بین‌المللی مهرآباد را در دستور کار داریم.

شکرچی‌زاده در خصوص مزایای استفاده از بتن در کف‌پوش‌‌‌ها و راه‌ها، اظهار کرد: روشنایی محیط، کاهش مصرف انرژی و کاهش مصرف سوخت خودرو‌‌ها از مزایای رویه‌های بتنی است. به‌طور کلی عمر مفید روسازی بتنی بسیار بیش از آسفالت است و گاهی تا دو برابر رویه‌های آسفالتی است.

 

گفتنی است نهمین  نمایشگاه بین المللی سیمان، بتن،تکنولوژی های ساخت  و ماشین آلات وابسته از روز گذشته تا ۲۸ دیماه ۱۳۹۵ با حضور شرکت های مطرح  صنعت سیمان همچون سیمان درود  در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری است.