اقتصاد ایران در سال ۹۴،واگذاری‌هایی که نصف شد

  با نگاه به خصوصی‌سازی در سال ۹۴ می‌توان دریافت که در کنار کاهش شدید میزان واگذاری‌ها، جنجال‌هایی داشته که می‌توان به عرضه سهام سرخابی‌‌ها و واگذاری آلومینیم المهدی اشاره کرد که در نهایت با انتقادات زیادی روبه‌رو شد. به گزارش ایسنا، سال ۹۴ برای خصوصی‌سازی سال متفاوتی بود، زیرا از یک طرف رکود بورس […]

 

با نگاه به خصوصی‌سازی در سال ۹۴ می‌توان دریافت که در کنار کاهش شدید میزان واگذاری‌ها، جنجال‌هایی داشته که می‌توان به عرضه سهام سرخابی‌‌ها و واگذاری آلومینیم المهدی اشاره کرد که در نهایت با انتقادات زیادی روبه‌رو شد.

به گزارش ایسنا، سال ۹۴ برای خصوصی‌سازی سال متفاوتی بود، زیرا از یک طرف رکود بورس موجب شد تا ارزش و حجم واگذاری‌ها به شدت کاهش یافته و به کم‌ترین میزان در سال‌های گذشته برسد و از سوی دیگر سازمان خصوصی‌سازی با واگذاری‌های جنجالی نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند و با انتقادات گسترده‌ای روبه‌رو شود و حتی پایش به سازمان بازرسی و هیأت داوری بکشد.

به این ترتیب سازمان خصوصی‌سازی علاوه بر واگذاری‌های جنجالی‌(عرضه سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، واگذاری آلومینیم المهدی)، در خصوص میزان واگذاری‌ها هم بد شانسی آورد و به دلیل شرایط نامساعد بورس نتوانست به اهداف مورد نظر خود برسد به‌طوری که ادامه روند رکودی بورس در سال ۱۳۹۴ موجب شد تا سازمان خصوصی‌سازی از برنامه واگذاری‌های خود عقب بماند و کم‌ترین میزان واگذاری‌های ۹ سال اخیر را تجربه کند.

کارنامه عملکرد سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای سال تا ۷ اسفند ماه ۱۳۹۴ نشان می‌دهد که در این مدت میزان واگذاری‌های انجام شده نسبت به سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و به نصف رسیده است در این میان هم وزن اصلی واگذاری‌ها به واگذاری‌های بلوکی اختصاص پیدا کرده است.

واگذاری ۱٫۹ درصدی در سال ۹۴

بر این اساس در مقابل واگذاری ۳٫۷ درصدی انجام شده در سال ۱۳۹۳، در سال جاری میزان واگذاری‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و به نصف رسیده است به‌طوری که در سال ۱۳۹۴ تنها ۱٫۹ درصد واگذاری صورت گرفته و میزان واگذاری‌ها از ۵۱ هزار و ۴۷۷ میلیارد ریال در سال گذشته تا سطح به ۲۶ هزار و ۲۹ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۴ کاهش پیدا کرده است.

به این ترتیب در ۱۲ ماه امسال تنها ۲۶ هزار و ۲۹ میلیارد ریال سهم واگذار شده است که این میزان نسبت به واگذاری ۵۱ هزار و ۴۷۷ میلیارد ریالی سال گذشته بسیار ناچیز است، اما طبق آمارهای انجام شده کل این میزان سهم فروش سهام یا دارایی به عموم متقاضیان بوده و سهمی به شیوه انتقال مستقیم به اشخاص حقیقی و حقوقی طلبکار از دولت و همچنین سهام عدالت واگذار نشده است.

بیش‌ترین واگذاری از طریق بورس

همچنین طبق گزارش عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در سال جاری بیش‌ترین میزان واگذاری‌ها از طریق بورس انجام شده است تا آن جا که از ۲۶ هزار و ۲۹ میلیارد ریال، ۲۰ هزار و ۸۱۲ میلیارد ریال معادل ۱٫۵ درصد از این طریق بوده است.

در این میان واگذاری از طریق مزایده رتبه دوم را کسب کرده و در مجموع ۴ هزار و ۳۷۷ میلیارد ریال معادل ۰٫۳ درصد از این طریق واگذار شده است. واگذاری‌ها از طریق فرابورس نیز سهم ناچیز ۰٫۱ درصدی را به خود اختصاص داده و از طریق مذاکره هیچ گونه واگذاری صورت نگرفته است.

واگذاری‌های بلوکی اول شد

همچنین همانند سال‌های گذشته واگذاری به صورت بلوکی سهم زیادی به خود اختصاص داده است به‌طوری که از ابتدای سال گذشته تا هفتم اسفند ماه ۱۸ هزار و ۳۹۶ میلیارد ریال معادل ۱٫۳ درصد به صورت بلوکی واگذار شده و واگذاری‌های بلوکی رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در این میان واگذاری به صورت تدریجی با واگذاری ۵ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال رتبه دوم را به خود اختصاص داده و واگذاری ترجیحی، سهم ناچیز هزار و ۹۹۳ میلیاردی را کسب کرده است.

طبق آمار خصوصی‌سازی از میان شرکت‌های واگذار ‌شده، گروه دو ماده ۲ قانون از گروه یک پیشی گرفته و پیشتاز واگذاری‌ها شده است، به‌طوری که از این گروه سهمی معادل ۲۰ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال معادل ۱٫۵ درصد واگذار شده و از گروه یک ماده ۲ قانون تنها ۵ هزار و ۲۴۸ میلیارد ریال واگذار شده است.

همچنین در سال جاری ۳ هزار و ۳۳۹ میلیارد ریال به سایر حساب‌های خاص خزانه در راستای بندهای قانون بودجه سالانه کل کشور واریز شده و در مجموع ۸۸ هزار و ۸۵۳ میلیارد ریال به خزانه به علاوه تهاتر واریز شده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته کاهش محسوسی پیدا کرده و از ۱۶۳ هزار و ۹۲۷ میلیارد ریال به حدود ۸۸ هزار میلیارد ریال رسیده است.