واردات؛ گوشت را به سفره‌ها باز می‌گرداند؟

هانیه قنادزاده ـ غذای بدون گوشت، حالا چه گوشت قرمز باشد و چه گوشت مرغ، برای ایرانیان مورد پسند نیست اما شرایط اقتصادی خصوصاً در چند سال اخیر، باعث شده تا بسیاری با خوردن غذاهایی همچون آبگوشت، تاس‌کباب، خورشت قیمه، قرمه‌سبزی و… خداحافظی کنند! در واقع قیمت گوشت به تاخت بالا می‌رود و دسترسی اقشار […]

هانیه قنادزاده ـ غذای بدون گوشت، حالا چه گوشت قرمز باشد و چه گوشت مرغ، برای ایرانیان مورد پسند نیست اما شرایط اقتصادی خصوصاً در چند سال اخیر، باعث شده تا بسیاری با خوردن غذاهایی همچون آبگوشت، تاس‌کباب، خورشت قیمه، قرمه‌سبزی و… خداحافظی کنند! در واقع قیمت گوشت به تاخت بالا می‌رود و دسترسی اقشار مختلف جامعه به آن کمتر و کمتر می‌شود. صف‌های طولانی در میدان‌های میوه و تره‌بار تا چند‌ ده‌متر آن‌طرف‌تر و به کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف کشیده شده ‌و حتی فروش آنلاین گوشت هم افاقه نکرده است. به‌نظر می‌رسد مسئولان نمی‌توانند قیمت این کالای اساسی را آنقدر پایین بیاورند که همه توان خرید آن را داشته باشند. از هر زاویه‌ای که به قضیه گرانی گوشت نگاه کنید، اقشاری از مردم هستند که به‌دلیل فقر، دچار «فقر پروتئین» هستند. سوء‌تغذیه در اقشار آسیب‌پذیر مانند کودکان، زنان باردار، زنان شیرده و سالمندان، می‌تواند روی شاخص‌های توسعه در یک جامعه مؤثر باشد. با این حال، عده‌ای از متخصصان معتقدند که گرانی مواد غذایی مانند لبنیات و حبوبات در فقر پروتئین آن‌ها نگران‌کننده‌تر است. گوشت یکی از چهار گروه اصلی غذایی در برنامه روزانه است. منتها ما آن را به‌عنوان گروه گوشت تلقی می‌کنیم. گروه گوشت منابع پروتئینی است که برای رشد و ترمیم در همه دوران برای بدن مورد نیاز است. نیاز «رشد» بیشتر در دوران رشد و بلوغ است ولی نیاز ترمیم بافت‌های قدیمی و نوسازی با بافت‌های جدید در همه سنین وجود دارد.

واردات گوشت گرم از ۱۰ کشور به ایران

کمبود مقطعی گوشت قرمز مربوط به دام سبک است که دولت تلاش جدی دارد تا این کمبود را از طریق واردات از کشورهای مختلف و تخصیص ارز مناسب به آن جبران و تعادل را در بازار حفظ کند، این واردات به صورت دام زنده، لاشه گوشت یا گوشت منجمد انجام می‌شود. در همین رابطه، قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار، از تداوم واردات گوشت قرمز گرم و منجمد در سال‌جاری خبر داد و اظهار کرد: تا زمانی که گوشت لاشه گوسفندی به قیمت ۴۸۰ هزار تا ۵۲۰ هزار تومان برسد، واردات ادامه دارد. علیرضا پیمان‌پاک؛ قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار، در تشریح برنامه وزارتخانه در واردات گوشت قرمز و دام زنده در سال‌جاری، گفت: واردات گوشت قرمز امسال هم براساس نیاز کشور صورت می‌گیرد؛ کشور در طول سال یک میلیون تُن گوشت قرمز نیاز دارد و برآورد معاونت بازرگانی و معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی این است که در سال‌جاری ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تن کمبود گوشت قرمز وجود دارد، این در حالی است که در سال گذشته تولید گوشت قرمز مطلوب بوده و بیشتر این کمبود برای تولید محصولات فرآوری‌شده وجود دارد و بخشی از آن هم به کمبود گوشت گوسفندی در کشور برمی‌گردد. وی افزود: در ابتدای سال، برنامه‌ریزی شد که تا ۷۰درصد از کمبود ۱۰۰هزار تا ۱۵۰هزاری به صورت گوشت منجمد گوسفند و گوساله وارد شود، این سهمیه در واردات امسال وزارتخانه مصوب شده و بودجه ارزی آن از محل ارز تالار دوم تأمین می‌شود، گفتنی است که به واردات گوشت در سال‌جاری و سال گذشته ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تعلق نمی‌گرفته است.