وجود استراتژی کلید ورود خودروسازان به حوزه تولید خودروهای برقی در کشور

مهدی قره‌داغلی – تولید خودروهای برقی در داخل کشور از مسائلی است که هر روز جدیت آن بیشتر و بیشتر می‌شود و همین امر سبب آن شده که کارشناسان این حوزه با اتکاء به تجربه سال‌‌ها تولید و ساخت خودرو در داخل کشور به این موضوع از ابعاد گوناگونی بپردازند. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین […]

مهدی قره‌داغلی – تولید خودروهای برقی در داخل کشور از مسائلی است که هر روز جدیت آن بیشتر و بیشتر می‌شود و همین امر سبب آن شده که کارشناسان این حوزه با اتکاء به تجربه سال‌‌ها تولید و ساخت خودرو در داخل کشور به این موضوع از ابعاد گوناگونی بپردازند. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، نشست مشترکی میان کارشناسان و مدیران مرتبط صنعت خودرو برگزار شد تا راهکار‌‌ها و چشم‌انداز ورود ایران به تولید خودروهای برقی مورد بررسی قرار گیرد. در این نشست که به میزبانی انجمن قطعه‌سازان تهران برگزار شد، رئیس کمیسیون خودروهای برقی انجمن قطعه‌سازان، با اشاره به سردرگمی قطعه‌سازان برای حرکت به سمت خودروهای برقی، گفت: ما به دنبال مسیری هستیم که برنامه بعدی قطعه‌سازان مشخص شود. در همین راستا چون حرکت جدی علمی و سازمان‌یافته‌ای ندیدیم خودمان دست به کار شدیم زیرا سرمایه‌گذاران بخش قطعه‌سازی اکثراً با سرمایه شخصی ورود کرده‌اند و ناچارند از کسب‌وکار خود حفاظت کنند. امیرحسین جلالی؛ گفت: پژوهش بزرگی برای تراز ارزی مثبت صنعت قطعه‌سازی توسط دانشگاه صنعتی‌شریف انجام گرفته که بخشی از آن به بحث ورود به تولید خودروهای برقی اختصاص دارد. در امتداد این تجربه ما به دنبال نقشه‌راه درستی هستیم که بتوانیم در اختیار قطعه‌سازان بگذاریم و در این راستا آماده همکاری با همه مراکز علمی و پژوهشی کشور هستیم. وی افزود: ایران یازدهمین بازار فروش خودرو در جهان است و شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان در صورت مناسب بودن فضا مایل به سرمایه‌گذاری هستند. علی بهرامی؛ کارشناس مرکز همکاری‌های ریاست جمهوری در این نشست، گفت: می‌توان با همکاری بیشتر بین نهادهای پژوهشی و کارشناسی که بازوی سیاست‌گذاران و مسؤولان اجرایی کشور هستند، زمینه را برای ایجاد اسناد بالادستی در حوزه خودروی برقی فراهم کرد. وی افزود: باید در این حوزه به اجماع برسیم و اسناد بالادستی قابل اتکایی ایجاد شود که برای بلندمدت بخش‌های اقتصادی بتوانند براساس آن برنامه‌ریزی کنند. محمدرضا آراستی؛ مسئول پژوهش، با بیان اینکه چرا و چگونه قطعه‌سازی به تراز ارزی مثبت برسد که توسط دانشگاه صنعتی‌شریف صورت گرفته است نیز، گفت: در سال‌های اخیر اتفاقات ناخوشایندی در صنعت خودرو رخ داده که از آن جمله می‌توان به افزایش دخالت دولت اشاره کرد. در زمینه خودروی برقی باید اشتباهات سال‌های اخیر را اصلاح کنیم و تنها در محیط ایزوله جلو نرویم. وی افزود: باید در اتاق فکر‌‌ها بحث‌های جدی با حضور سیاست‌گذاران صورت گیرد تا این درک مشترک ایجاد شود که در آینده با توجه به کاهش فعالیت زنجیره‌های خودروهای احتراقی برای ادامه تولید خودروهای فعلی به مشکل جدی برخورد خواهیم کرد. به همین منظور اگر در یک سر طیف خودروهای تمام‌احتراقی و در سر دیگر طیف خودروهای تمام برقی باشد، باید جایی میانه این دو را، برای فعالیت صنعت خودرو هدف‌گذاری کنیم. بهروز مشهدی؛ استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، در این جلسه با تأکید بر اهمیت وجود استراتژی برای ورود به تولید خودروهای برقی در کشور، گفت: در راستای تدوین این استراتژی باید سیاست‌های کشور در زمینه تولید برق نیز مدنظر قرار گیرد و در شرایط فعلی نمی‌توان استفاده از خودروی برقی را برای تمام کشور‌‌ها تجویز کرد. وی با اشاره به تغییرات بسیار سریع درخصوص تولید باطری خودروهای برقی، گفت: با توجه به این تغییرات گسترده انتخاب شریک استراتژیک کار بسیار دشواری است و در این حوزه نمی‌توانیم تکنولوژی یک شرکت دست‌چندم را بگیریم و سال‌‌ها مثل خودروهای احتراقی تولید کنیم. در این صورت هیچگونه توان رقابت با خودرو‌‌های چینی را نخواهیم داشت. لذا اینکه چه زمانی و با چه شرکایی شروع کنیم بسیار حایزاهمیت است. حسن قره‌ئی؛ کارشناس صنعت خودرو نیز، با اشاره به صرفه‌جویی ارزی و ریالی تولید خودروهای برقی در ایران، گفت: تولید حداقل بخشی از مراحل تولید این خودرو‌‌ها در ایران مزیت رقابتی و توجیه اقتصادی دارد و تمرین برای ورود گسترده‌تر در این حوزه است. وی افزود: در زمینه سرعت جایگزینی خودروهای برقی اندکی بزرگنمایی صورت گرفته اما نمی‌توانیم به روندهای جهانی بی‌توجه باشیم. از طرفی خرید تکنولوژی و ورود به صنعت بسیار پرهزینه بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بسیار بزرگ دارد که ما اکنون این توان را نداریم. لذا تولید خودروهای هیبریدی برای ما بهترین گزینه برای تمرین و کسب تجربه و آماده‌سازی است. حسین نظری؛ مدیر استراتژی شرکت ساپکو نیز، با تأکید بر اینکه سطح تکنولوژی در صنعت خودروی برقی در جهان بسیار بالاست، گفت: ما نمی‌توانیم در سطح اول رقابت در حوزه خودروهای برقی بازیگر اصلی باشیم. اما به دلیل زیرساخت‌های صنعت خودرو در ایران می‌توانیم پایگاه قدرتمند منطقه‌ای در تولید باشیم و با توجه به اشتراکات خودروی برقی و خودروهای احتراقی زیرساخت‌های ما در ایران مزیت و نقطه قوت ماست. کیاداود اسفندیاری نیز، با اشاره به کاهش درآمد سرانه ایرانی‌‌ها در سال‌های اخیر و ارائه نشدن هیچگونه یارانه به مصرف‌کنندگان، گفت: قیمت بنزین ارزان و برق گران به علاوه تقبل کردن هزینه‌های سنگین خرید، تعمیر و نگهداری خودروهای برقی برای مصرف‌کننده ایرانی در شرایط فعلی هیچگونه توجیهی ندارد. این کارشناس مدیریت کسب‌وکار، گفت: در شرایطی که میزان سرمایه‌گذاری‌های اعلام شده در حوزه تحقیق و توسعه و تولید در حوزه خودروهای برقی از سوی شرکت‌های بزرگ از عدد ۱۲۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته ما در صنعت خودروی ایران سالانه چند میلیارد دلار به زیان انباشته صنعت خودرو اضافه می‌کنیم و سال‌هاست نرخ تشکیل سرمایه ثابت در کشور منفی یا نزدیک به صفر بوده است. در این شرایط که فعالان صنعت خودرو نمی‌دانند چگونه می‌شود سیاستمداران را راضی کرد که دست از الگوی توزیع رانت‌ بردارند، قطعاً با این دست‌فرمان حرف زدن از توسعه و آینده بیهوده است.