مهدی یاوری- مدرسه پایه زندگی همه کودکانی است که امید این جهان به آنها گره خورده است. کودکانی که اگر مسیر تحصیلشان را هموار بسازیم، مسیر آینده را هموار خواهند ساخت. در واقع در دنیای پیشرفته امروز حیف است که هنوز کودکانی را در وطن عزیزمان میبینیم که به دلیل کمبود مدرسه و کلاس درس […]
مهدی یاوری- مدرسه پایه زندگی همه کودکانی است که امید این جهان به آنها گره خورده است. کودکانی که اگر مسیر تحصیلشان را هموار بسازیم، مسیر آینده را هموار خواهند ساخت. در واقع در دنیای پیشرفته امروز حیف است که هنوز کودکانی را در وطن عزیزمان میبینیم که به دلیل کمبود مدرسه و کلاس درس از زیباتر دیدن و زیباتر ساختن دنیا باز ماندهاند و باز میمانند. درست است که اکنون فرهنگ مدرسهسازی در میان مردم گسترش بیشتری یافته و هستند کسانی که دست در دست هم گذاشته و اقدام به مدرسهسازی در مناطق محروم سرزمینمان کردهاند اما هنوز هم نیاز است کار با شکوه مدرسهسازی خیلی بیش از اینها در کشور جا بیفتد و بیشتر و بیشتر انجام پذیرد. محرومیت واژهای است که سالها در مناطق بسیاری از وطنمان جا خشک کرده و به نظر میرسد هرگز قصد جدا شدن از آنها را ندارد. اگر کمی با خودمان روراستتر باشیم، میبینیم که هیچگاه به ایجاد تغییر در این مناطق و ریشهکن کردن این واژه از جایجای سرزمینمان فکر نکردهایم. گویی پذیرفتهایم که دست سرنوشت این مناطق را محروم آفریده و هرگز شکل دیگری برای آنها قابل تصور نیست. پس چگونه است که انتظار داریم کشورمان پیشرفت کند و جایگاه بهتری در دنیا کسب کند؟ چگونه است که ادعا میکنیم پا در مسیر پیشرفت گذاشتهایم و در راه برداشته شدن و حذف محرومیت از اسم این مناطق قدمی برنداشتهایم؟ حتی اگر در شهرهای خودمان هم کمی با دقتتر به اطرافمان نگاه کنیم محرومیت را خواهیم یافت. محرومیت کودکانی که به هر دلیل از نداشتن والدین مناسب تا فقر از تحصیل باز ماندهاند. تحصیل امروزه در دنیا کمترین حق یک کودک است. پس چرا تمام همت خود را بر سر مدرسهسازی برای این کودکان نگذاریم؟ آیا میتوانید جامعهای بدون جرم و جنایت، بدون فقر و محرومیت تصور کنید؟ آیا میتوانید جامعهای را تصور کنید که همه شاد و راحت در آن زندگی میکنند؟ شاید باور آن سخت باشد اما با مدرسهسازی و فراهم آوردن امکان تحصیل برای تمامی کودکان کشور احتمال وجود جرم و جنایت در آینده را بسیار کاهش میدهیم چرا که بسیاری از جرمهایی که امروز اتفاق میافتد ریشه در محرومیت جامعه دارد. همچنین سالهاست نهادهایی در جامعه پا گرفتهاند که رسالتشان تلاش برای رفع محرومیت از جامعه است. گرچه از بین بردن کامل واژه محرومیت کار چندان آسانی نیست اما یک خیریه و یا نهاد مردمی ثابت کرده است که قادر است حداقل، افرادی را در جامعه شناسایی کند که رنج فقر را به دوش میکشند. با همت و تلاش جمعی این خیریهها میتوان کوشید تا این افراد کمی راحتتر از گذشته زندگی کنند و یا با دادن آموزشهای مختلف به آنها و کودکانشان کمک کرد تا از داشتن آیندهای تاریک محافظت شوند. پسندیدهترین خدمت به این قشر از جامعه بدون شک مدرسهسازی است.
مهمترین اقدام در ساختن کشور، ساخت مدرسه است
در همین رابطه، دبیر شورایعالی آموزش و پرورش، گفت: نقش کمیته امداد در بازگشت به تحصیل دانشآموزان، ستودنی است. محمود امانی؛ دبیر شورایعالی آموزش و پرورش، در «رویداد ملی بازگشت به تحصیل دانشآموزان تحت کمیته امداد» با تأکید بر نقش پرورشی مدرسه و تحصیل، گفت: بچههایی که به مدرسه میروند از آسیبهای اجتماعی بیشتر مصون میمانند و در آینده ضریب اشتغال بالاتری دارند. وی افزود: افراد تحصیلکرده در آینده و تشکیل خانواده موفقتر هستند، فرزندان خوبی تربیت میکنند و شهروندان بهتری میشوند، پس مهمترین اقدام در ساختن کشور، ساخت مدرسه است. دبیر شورایعالی آموزش و پرورش، اظهار کرد: کار کمیته امداد از سه جهت برجسته است، اول تشخیص درست است، بچههایی را انتخاب کرد که نیاز به راهنمایی داشتند و در مورد دوم دانشآموزانی که به هر دلیل مدرسه را ترک کردند حدود چهار هزار نفر را به مدرسه بازگشت دادند. امانی؛ تصریح کرد: تشخیص درست و انجام کار درست، استفاده از بخشخصوصی خیرخواه و استفاده از وزارت آموزش و پرورش نتیجه آن این اتفاق خوب شد.
دیدگاه بسته شده است.