محمد قرهداغلی -راهآهن رشت-بندرکاسپین آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریاست که زمینه اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی تا هفت میلیون تُن و جابهجایی ۶۰۰ هزار نفر از طریق ایران برای منطقه را فراهم میکند. پروژهای که به باور بسیاری از […]
محمد قرهداغلی -راهآهن رشت-بندرکاسپین آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریاست که زمینه اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی تا هفت میلیون تُن و جابهجایی ۶۰۰ هزار نفر از طریق ایران برای منطقه را فراهم میکند. پروژهای که به باور بسیاری از کارشناسان میتواند با بهرهگیری از حملونقل ترکیبی، یاریرسان حوزه حمل کالا و ترانزیت کشور باشد. به گزارش مناقصهمزایده، مهرداد بذرپاش؛ وزیر راهوشهرسازی، در آئین افتتاح پروژه راهآهن رشت – کاسپین، اظهار کرد: ترانزیت جادهای کشور در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون تن بوده اما در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۵ میلیون تن رسید و در سه ماه امسال نیز با رقم ۵٫۵ میلیون تن ترانزیت رکورد زد که پیشبینی میشود تا پایان امسال رقم ۲۰ میلیون تن ثبت شود و عملا یکی از آرزوهای دیرینه رهبر معظم انقلاب توسط رئیسجمهور شهید و همکارانش به انجام رسید. وی با اشاره به رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کشور در سال گذشته با پیگیری شهید رئیسی، اضافه کرد: در حوزه استان گیلان تجارت دریابرد ۵۰ درصد رشد داشته و صادرات از دریای خزر ۵۰ درصد افزایش دارد. وزیر راهوشهرسازی، با بیان اینکه ثبت این رکوردها در حوزه ترانزیت زمانی آرزو بود اما با مجاهدت و پیگیری شهیدجمهور این آرزوها محقق شد، افزود: رشد ترانزیت نشان دهنده دیپلماسی اثر بخش کشور بوده که تسهیل تردد، کاهش تعرفههای ترجیحی، انجام توافقات گمرکی و مرزی با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم زمینهساز آن بود. بذرپاش؛ اظهار کرد: اتصال کریدور شمال به جنوب تنها یک پروژه نیست مجموعه از پروژههاست که راهآهن رشت – کاسپین یکی از آنها بوده که دریای شمال به جنوب را در زمان کوتاهتر متصل میکند ضمن اینکه کریدور شمال-جنوب تنها یک راه ریلی نیست مجموعه زیرساختهای ریلی و جادهای است که در مسیر شرقی، غربی و مرکزی کشور این روزها با سرعت در دستور کار است. وزیر راهوشهرسازی، با اشاره به پروژه رشت – آستارا، اظهار کرد: برای اجرای این پروژه توافقات خوبی بین ایران و کشور روسیه انجام شده و از جمله پروژههای راهبردی بین دو کشور به شمار میرود که با سرعت در حال انجام است و مورد تأکید رئیسجمهور شهید بود. وی در ادامه با تشریح سایر پروژههای ریلی کشور در کریدور شمالی و جنوبی، شرقی – غربی و مرکزی کشور بیان کرد: قطعه ریلی مهم شیراز – عسلویه آغاز شده و عملیات اجرایی آن پیش میرود و پیمانکاران فعال شدهاند و این کار باید در دولت چهاردهم با جدیت پیگیری شود. وزیر راهوشهرسازی، اظهار کرد: با اجرای پروژههای ریلی کشور، زنجیرههای شمالی – جنوبی در قطعات ریلی تکمیل میشود و فرصت بینظیر حوزه ترانزیت کالا به چند برابر افزایش مییابد. همچنین خیرا… خادمی؛ معاون وزیر راهوشهرسازی، با بیان اینکه این مسیر ریلی آخرین بخش از کریدور دریایی شمال به جنوب است، اظهار کرد: این قطعه که حلقه مفقوده کریدور بود، که به اتمام رسید و مورد بهربرداری قرار گرفت. معاون وزیر راهوشهرسازی، با بیان اینکه پروژه راهآهن رشت – کاسپین در اردیبهشت ماه به اتمام رسید و آماده افتتاح با حضور رئیسجمهور بود، خاطرنشان کرد: طول این پروژه ۳۷ کیلومتر بوده و ۴۰ کیلومتر ریلگذاری صورت گرفته است که اعتبار هزینه شده نیز با ارزش روز، معادل ۶۰۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود. خادمی؛ با اشاره به عبور این خط ریلی از اراضی کشاورزی و مناطق روستایی، از سختیهای احداث این مسیر گفت و عنوان کرد: ظرفیت انتقال بار این خط ریلی هفت میلیون تن و ظرفیت جابهجایی مسافر آن ۶۰۰ هزار نفر است، اما با توجه به جابهجایی کمتر مسافر، ظرفیت انتقال بار به رشت تا ۱۰ میلیون تن افزایش مییابد. وی با بیان اینکه یک شاخه راهآهن رشت-کاسپین در ادامه، به بندرانزلی و شاخه دیگر آن به آستارا میرود، عنوان کرد: این مسیر نقش بینالمللی دارد و بهعنوان کریدور سراسری ریلی – دریایی قرار است از روسیه و شمال اروپا با طول ۱۳ هزار کیلومتر و عبور از داخل خاک جمهوری اسلامی ایران به بندر بمبئی برسد. لذا بخشی از پروژه حملونقل بینالمللی خواهد بود و با بهرهبرداری از آن میتوانیم کالاهای شرق آسیا را به دریای خزر و سپس بندر آستراخان روسیه، مسکو و اروپا برسانیم. معاون وزیر راهوشهرسازی، با اشاره به مدت زمان ۴۵ روزه حمل بار از کانال سوئز، تصریح کرد: کریدور شمال به جنوب این مسیر را ۲۵ روز کوتاه تر و کاهش ۳۰ درصدی هزینه را به دنبال دارد. وی همچنین به نقش داخلی راهآهن رشت – کاسپین اشاره کرد و متذکر شد: شبکه ریلی کشور از بنادر جنوب تا دریای خزر تکمیل خواهد شد و میتواند در درآمد ملی بسیار مؤثر باشد.
دیدگاه بسته شده است.