به بهانه اعلام شدن علت آتش‌سوزی بیمارستان قائم‌ رشت

چرا عبرت نمی‌گیریم؟

هانیه قنادزاده ـ با اعلام علت اصلی آتش‌سوزی بیمارستان قائم در رشت، تنها سؤالی که باقی مانده این است که چرا این اتفاقات تلخ مایه عبرت نمی‌شوند؟! بررسی‌‏های سازمان آتش‌نشانی نشان می‌‏دهد اتاق یو‏پی‌‏اس در زیرزمین ساختمان بوده، در همان طبقه اتاق آی‏‌سی‏‌یو قرار داشته؛ جایی که به گفته یک منبع آگاه بالای ۴۵ درجه […]

هانیه قنادزاده ـ با اعلام علت اصلی آتش‌سوزی بیمارستان قائم در رشت، تنها سؤالی که باقی مانده این است که چرا این اتفاقات تلخ مایه عبرت نمی‌شوند؟! بررسی‌‏های سازمان آتش‌نشانی نشان می‌‏دهد اتاق یو‏پی‌‏اس در زیرزمین ساختمان بوده، در همان طبقه اتاق آی‏‌سی‏‌یو قرار داشته؛ جایی که به گفته یک منبع آگاه بالای ۴۵ درجه گرما داشته است. آتش‌‏نشانی چندین‏بار به آن‌‌ها گفته بود که باید تهویه خوبی داشته باشید. باید باتری‌‏‌ها را تعویض می‏‌کردند که نکرده بودند. با اتصالی سیم برق و آتش‌‏سوزی، دستگاه برق اضطراری از کار می‏‌افتد و فاجعه! «بیمارستان بین‌المللی قائم(عج)؛ گواهینامه اعتباربخشی ملی، احراز رتبه اول کشوری بیمارستان سبز»؛ «بیمارستان ایمن؛ بیمارستان بین‌المللی قائم(عج) ارائه خدمات ایمن، اثربخش و بیمارمحور…»؛ عباراتی است که در مراجعه به سایت اطلاع‌رسانی این بیمارستان خودنمایی می‌کند و به معرفی مجموعه تجهیزات و خدمات ارائه شده، می‌پردازد و این مجموعه را به‌عنوان بر‌ترین قطب ارائه خدمات سلامت در شمال کشور معرفی می‌کند. در واقع حوادث تلخ و مرگباری در اطراف ما رخ می‌دهند و چندی نمی‌گذرد که شبیه آن‌ها باز، در جایی دیگر و در زمانی دیگر اتفاق می‌افتد. حوادث همواره در حال تکرار هستند، حوادثی که اغلب مشابه بوده و هزینه‌های هنگفتی را برای کشور به همراه دارند، تبدیل شدن این‌گونه حوادث به مسائل ملی و بین‌المللی و درگیر کردن کل اقتصاد کشور با آن‌ها رویکرد کارآمد مدیریتی را می‌طلبد تا از تکرار این حوادث جلوگیری شود.

چرا پیشگیری نمی‌کنیم؟

در هر حال حادثه حریق بیمارستان قائم رشت و جان باختن ۹ تن از بیماران باعث شد تا معضل ساختمان‌های ناایمن و تلمبار هشدارهای کاغذی و تقریباً بی‌اثر را مجدداً یادآوری کند و براین نکته تأکید مجدد شود که ایمنی یک مطالبه و کالای لوکس نیست. در مجموع باید تأکید کرد که بیمارستان محلی است برای خدمت‌رسانی به بیماران رنجور و توان‌یاب؛ بنابراین باید اصول ایمنی در آن کاملاً و حتی بیشتر از اماکن دیگر مورد توجه باشد، نه اینکه به اخطارهای ایمنی بی‌توجهی شود؛ هرچند که این اخطار‌ها و هشدار‌ها کاغذی و مکتوب نباشند.