سند تمام الکترونیک مالکیت سازمان ثبت اسناد رونمایی شد

محمد قره‌داغلی -معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبت، با اشاره به رونمایی از سند تمام‌الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: از اردیبهشت امسال تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدستار هاشمی؛ در نشست خبری طرح تحول دیجیتال […]

محمد قره‌داغلی -معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبت، با اشاره به رونمایی از سند تمام‌الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: از اردیبهشت امسال تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدستار هاشمی؛ در نشست خبری طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اظهار داشت: طرح تحول دیجیتال در سال ۱۴۰۱ طرح‌ریزی شد و در بازه یک‌ساله در عمل خروجی‌های این طرح در دهه فجر سال گذشته رونمایی شد. وی ادامه داد: یکی از خدماتی که به‌عنوان خدمات پایه در طراحی طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آمده است، موضوع طراحی و توسعه سامانه صدور اسناد الکترونیک است. هاشمی؛ با اشاره به فعالیت حدود ۲۰ سامانه تخصصی و ۱۵ سامانه عمومی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: درصدد هستیم سال آینده بحث ثبت هوشمند را داشته باشیم. معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به فعالیت سامانه کاتب، اظهار داشت: این سکوی الکترونیکی، همه خدمات یکپارچه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در عمل ارتباط با ذی‌نفعان بیرونی با این سازمان را برقرار می‌کند. وی ادامه داد: اکنون برخی سامانه‌ها شناسایی و در حال بازطراحی است؛ سامانه‌هایی که در حال صدور سند و به صورت روزانه با مخزن اسناد الکترونیک در ارتباط هستند. معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، با اشاره به فعالیت روزانه سامانه کاداستر، افزود: این سامانه به‌طور متوسط روزانه ۳۰ هزار سند تولید می‌کند و در مخزن اسناد الکترونیکی ثبتی قرار گرفته است. وی اضافه کرد: سامانه ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد همچنین سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی، سامانه مالکیت معنوی، سامانه اجرای اسناد رسمی و مدیریت اسناد عادی به مخزن اسناد الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متصل خواهد شد. هاشمی؛ گفت: قابلیت اصالت‌سنجی آنلاین و آفلاین، غیرقابل جعل و دستکاری بودن، غیرقابل انکاری توسط صادرکننده، غیرقابل ویرایش حتی توسط سامانه صادرکننده و تحویل برخط به صاحب سند از جمله ویژگی‌های سند الکترونیک است. وی ادامه داد: شهروندان باید اطمینان پیدا کنند که سند الکترونیک آن‌‌ها مراقبت خواهد شد از این رو سند الکترونیک ویژگی‌هایی دارد که سلامت سند را حفظ می‌کند. معاون سازمان ثبت‌ اسناد درباره اصالت‌سنجی اسناد الکترونیک، اظهار داشت: براساس نتایجی که از بررسی‌های کشورهای پیشرو حاصل شده، اقدامات مؤثر دیگر کشور‌‌ها را بومی‌سازی کردیم تا اصالت‌سنجی اسناد به‌صورت آنلاین و آفلاین انجام گیرد. هاشمی؛ اضافه کرد: همچنین برای سند الکترونیک امکان جعل و دستکاری حتی از سوی مرجع صادرکننده وجود نداشته باشد و غیرقابل انکار از سوی صادرکننده است. معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تصریح کرد: ویرایش اسناد الکترونیک به‌راحتی ممکن نیست و سند بعد از صدور باید فرآیندی را طی کند تا اصلاح شود و ابقا و ابطال آن نیازمند یک فرآیند حقوقی است و اپراتور نمی‌تواند این اصلاحات را انجام دهد. هاشمی؛ گفت: صدور سند الکترونیک رفت و آمد‌‌ها و مراجعات غیرضروری را حذف می‌کند و در راستای خدمت ارزان و به‌موقع و بی‌منت به شهروندان است. وی اضافه کرد: از اردیبهشت امسال تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک در مخزن اسناد الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده است. هاشمی؛ خاطرنشان کرد: ساختار کلی که برای سند در نظر گرفته شده به این صورت است که سند الکترونیک مالکیت رنگ و لعاب ندارد و در زمره اوراق بهادار نیست و قرار است در کارتابل شخصی افراد در سکوی کاتب مشخص باشد. اگر کسی هم بخواهد می‌تواند نسخه کاغذی را داشته باشد اما آن نسخه هم در قالب اوراق بهادار نیست. معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، افزود: سند الکترونیک یک‌ شناسه منحصربه‌فرد دارد و نوع سند، کد ملی مالک، نوع ملک، مشخصات ملک و مالک در سند دیجیتال مشخص شده است همچنین کیوآرکد (QRcode) داخل سند الکترونیک، انحصاراً امضای سازمان ثبت را دارد که به‌طور انحصاری برای هر سند جانمایی شده است و امکان هرگونه دخل و تصرف در سند را می‌گیرد.