ظرفیت ارزش‌آفرینی ۱۰ میلیارد دلاری صنعت CNG در هر سال

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG، گفت: سهم CNG از گاز کشور تنها سه درصد است که اگر به شش درصد برسد، درآمدزایی صنعت CNG و ارزش‌آفرینی آن به ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید. به گزارش ایسنا، محسن جوهری؛ با بیان اینکه CNG در دهه ۸۰ شمسی توانست مانع از موفقیت تحریم‌های آمریکا علیه […]

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG، گفت: سهم CNG از گاز کشور تنها سه درصد است که اگر به شش درصد برسد، درآمدزایی صنعت CNG و ارزش‌آفرینی آن به ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید. به گزارش ایسنا، محسن جوهری؛ با بیان اینکه CNG در دهه ۸۰ شمسی توانست مانع از موفقیت تحریم‌های آمریکا علیه امنیت انرژی ایران شود و یکی از سریع‌‌ترین و مطمئن‌‌ترین راهکار‌ها برای قطع وابستگی به واردات بنزین است، اظهار کرد: ذخایر عظیم گازی و شبکه گسترده خطوط لوله انتقال گاز در سراسر کشور ظرفیت منحصربه‌فردی را برای توسعه صنعت CNG فراهم آورده است. وی با بیان اینکه امروز با وجود ۲۵۰۰ جایگاه، ظرفیت عرضه روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب CNG معادل ۵۰ میلیون لیتر بنزین را داریم اما متأسفانه بیش از نیمی از این ظرفیت خالی است، گفت: سیاست‌های کلی کشور برای تنوع بخشی به سبد سوخت با تکیه بر ذخایر عظیم گازی، سیاست دوراندیشانه‌ای بود اما صنعت CNG در دو دهه گذشته همواره توسعه نامتوازنی داشته است. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG، تصریح کرد: در دهه اول توسعه CNG، تعداد جایگاه‌ها در مقابل تعداد خودرو‌ها کم بود و در دهه گذشته، تعداد خودرو‌ها نسبت به تعداد جایگاه‌ها متناسب نبود و نیاز به افزایش تعداد خودروهای گازسوز برای بهره‌گیری از این ظرفیت بزرگ داریم اما به دلیل سیاست‌های نادرست دولت‌ها، این ظرفیت مغفول مانده است. جوهری؛ با بیان اینکه در سال گذشته در مجموع هشت میلیارد مترمکعب عرضه CNG در کشور داشتیم که این مقدار سال به سال در حال کاهش است و سهم CNG از سبد انرژی بخش حمل‌‌ونقل سال به سال کاهش می‌یابد که این تهدید بزرگی برای امنیت انرژی کشور است، گفت: به نظر می‌رسد برخی تصمیم‌سازان حوزه انرژی به بهانه ناترازی گاز موافق توسعه سی‌ان‌جی نیستند، در حالی‌که سوخت سی‌ان‌جی به دلیل اینکه کمتر از سه درصد از گاز تولیدی کشور را مصرف می‌کند، هیچ تأثیری در تشدید ناترازی گاز ندارد و ناترازی گاز فقط در فصل زمستان وجود دارد که با مدیریت مصرف در بخش خانگی و تجاری امکان جبران ناترازی گاز وجود دارد. وی ادامه داد: فقدان یک متولی توانمند دولتی برای حوزه CNG در کشور یکی از دلایل مهم بی‌توجهی به پتانسیل سوخت پاک و ارزان CNG در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور در حوزه انرژی است. به این دلیل که بعد از گذشت ۲۰ سال از ورود سوخت CNG به سبد سوخت خودروهای سبک کشور هنوز هم ساختار سازمانی در حد یک مدیریت طرح زیرمجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی باقی مانده است و امیدواریم در دولت چهاردهم راهکار مناسبی برای ارتقای سازمانی متولی CNG کشور اتخاذ گردد. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG با بیان اینکه باور سودده‌ بودن جایگاه‌های CNG باور غلطی است که با هزینه‌های بالای جایگاه‌داری در تضاد است، گفت: برای پاسخگویی به هزینه‌ها، امیدوار به تعیین منصفانه حق‌العمل جایگاه‌ها هستیم. وی با بیان اینکه متأسفانه تعیین حق‌العمل غیرمنصفانه منجر شده توسعه جایگاه‌های CNG متوقف شود، اگرچه در برخی شهرها، جایگاه‌هایی با ظرفیت ۳۰درصدی در حال فعالیت هستند اما در کلانشهرها، همچنان نیازمند احداث جایگاه‌های جدید هستیم، اظهار کرد: محدودیت کشور برای صادرات گاز طبیعی و عدم تحریم پذیری صادرات بنزین، گازوئیل و گاز مایع، از عواملی است که توسعه CNG را الزامی می‌کند چرا که هرچه استفاده بیشتری از CNG در بخش حمل‌ؤ نقل داشته باشیم، سوخت مایع بیشتری صرفه‌جویی می‌شود و می‌توانیم برای صادرات تخصیص دهیم. جوهری؛ افزود: در کشور ما مصرف خودروهای بنزینی و گازوئیلی، چندبرابر متوسط جهانی است و تنها راهکار مهار مصرف سوخت مایع، تبدیل این خودرو‌ها به دوگانه‌سوز CNG است. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG با اشاره به آلایندگی بالای هوا در فصول سرد سال به ویژه در کلانشهر‌ها، گفت: توسعه CNG تأثیر مستقیم بر کاهش آلایندگی هوا در شهرهای بزرگ و کلانشهر‌ها دارد.

نیمی از ظرفیت عرضه CNG خالی است

همچنین احسان جان‌محمدی؛ دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور، با بیان اینکه شاهد افزایش بیش از ۱۰۰درصدی نرخ قطعات جایگاه‌هایCNG و افزایش شدید قیمت تعمیرات و نگهداشت تجهیزات جایگاه هستیم، گفت: این در حالی است که عمده جایگاه‌ها با عمر بالای ۱۰ سال فرسوده شده و نیاز به بهسازی دارند و این مسئله از مشکلات مهم در عرضهCNG است. وی با بیان اینکه طی سنوات گذشته کارمزد‌ها متناسب با افزایش هزینه‌ها، افزایش نیافته و در نتیجه با زیان انباشته در جایگاه‌های عرضه مواجه‌ایم و با این میزان افزایش کارمزد سالانه، بهره‌برداری از جایگاه‌ها با مشکل مواجه شده است، گفت: هم‌اکنون حدود ۲۵۰۰ جایگاه عرضه CNG در کشور داریم که از این تعداد ۱۳۰ جایگاه مالکیت کاملاً خصوصی دارد. عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور، با بیان اینکه جایگزینی مصرف سوخت CNG به جای بنزین در خودروها، فرصت مهم و یکی از راهکارهای مهم جلوگیری از افزایش بی‌رویه مصرف بنزین و قطع وابستگی کشور به واردات بنزین است، گفت: قانون توسعه CNG در دوره قبلی مجلس به تصویب رسید اما اقدامات دولت قبل و دولت فعلی، دستکم تا به امروز تأثیر چندانی در توسعه این صنعت و افزایش مصرف CNG نداشته است که یکی از دلایل مهم آن عدم توجه به مشکلات صنعت CNG در دو بخش عرضه و تقاضاست. جان‌محمدی؛ با بیان اینکه در حال‌حاضر حدود ۲۰ تا ۲۱ میلیون مترمکعب به صورت روزانه مصرف CNG داریم. در این باره علی محمودیان؛ مدیر اجرایی اتحادیه سوخت‌های جایگزین، با بیان اینکه ۲۰ سال است که وارد صنعت CNG شده‌ایم، گفت: از سال ۱۳۸۲ فرآیند تبدیل خودرو‌ها آغاز شد و تا سال ۱۳۸۹ شاهد رشد سالانه ۱۰۰درصدی در تبدیل خودرو‌ها به دوگانه‌سوز و توسعه CNG بودیم تا اینکه در سال ۱۳۸۹ به دلایل نامشخص، قیمت عرضه CNG رشدی هشت برابری داشت و این تصمیم عجیب، تأثیر خود را بر توسعه CNG گذاشت. وی با بیان اینکه براساس تحقیقات کارشناسی ژاپن و نروژ در ایران، CNG راهکار نجات انرژی کشور است، تأکید کرد: امروز جایگاه‌های CNG با ۳۰درصد ظرفیت در حال کار هستند و برای بقا باید منتظر تعیین کارمزد‌ها باشند، درحالی که این صنعت می‌توانست مولد اقتصادی بخش انرژی کشور باشد. وی با بیان اینکه عمر مفید مخازن CNG میزان ۱۵ سال است و امروز براساس محاسبات صورت گرفته، نزدیک به ۲ میلیون خودرو تاریخ انقضای مخازنشان گذشته که از این تعداد حدود ۳۸۰ هزار خودرو اقدام به تعویض مخازن کرده‌اند، در واقع حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو با مخازن فرسوده در حال تردد هستند، گفت: از راهکارهای کلیدی، استفاده از دوربین‌های پلاک‌خوان در جایگاه‌های عرضه است که آمار خودروهای تبدیلی که درجایی به عنوان خودروهای دوگانه‌سوز ثبت نشده‌اند، بدست‌اید، همچنین پلیس می‌تواند با استفاده از اطلاعات سامانه سیمفا و اطلاعات خودروهای کارخانه‌ای که در اختیار دارد، برای خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند، پیامک اخطار ارسال کند.