رئیس کمیسیون سلامت و محیطزیست شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه سهم آلایندگی موتورسیکلتها در هوای تهران قابلتوجه است، گفت: براساس آمار و ارقام به دست آمده، موتوسیکلتها چندین برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد میکند، یعنی بعضاً یک موتور به اندازه یک خودروی سنگین مثل کامیون تولید آلایندگی میکند. به گزارش ایرنا، مهدی پیرهادی؛ […]
رئیس کمیسیون سلامت و محیطزیست شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه سهم آلایندگی موتورسیکلتها در هوای تهران قابلتوجه است، گفت: براساس آمار و ارقام به دست آمده، موتوسیکلتها چندین برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد میکند، یعنی بعضاً یک موتور به اندازه یک خودروی سنگین مثل کامیون تولید آلایندگی میکند. به گزارش ایرنا، مهدی پیرهادی؛ اظهار کرد: سهم آلایندگی موتورسیکلتها به لحاظ گازی که از خود در هوای تهران متصاعد میکنند در حوزه ذرات معلق ۱۰٫۱۰ درصد و در حوزه آلایندههای گازی ۰۳٫۲۱ درصد است که این رقم قابلتوجهی است که نباید نادیده گرفته شود. به گفته این عضو شورای شهر، موتورسیکلتهای کاربراتوری نیز آلاینده بالایی دارند و برخی از این موتورها بین چهار تا هفت برابر یک خودروی سواری آلایندگی تولید میکنند. وی آلودگی هوا را به دو قسمت منابع متحرک و منابع ثابت تقسیمبندی کرد و افزود: موتورسیکلتها جزو آلایندههای گازی بهشمار میآیند که در رده منابع متحرک قرار دارند. پیرهادی؛ با انتقاد از اینکه چرا تعداد بیشماری از موتورسیکلتها در تهران فاقد معاینه فنی هستند، یادآور شد: متأسفانه عدهای از راکبان خود را ملزم به دریافت معاینه فنی برای موتورسیکلت خود نمیدانند و این امر سبب شده تا بر میزان آلودگی هوا افزوده شود. رئیس کمیسیون سلامت و محیطزیست شورای شهر، اضافه کرد: متأسفانه موتورسیکلتهای کاربراتوری بلافاصله پس از تولید و مدت کوتاهی که وارد ناوگان حملونقل میشوند، آلایندگی آنها آغاز میشود. البته قرار بود که در سالهای گذشته تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری متوقف شود. وی با تأکید برخروج خودروهای فرسوده از چرخه حملونقل، یادآور شد: تا وقتی موتورسیکلتها و نیز خودروهای فرسوده از دایره حملونقل خارج نشود آلایندگی ادامه خواهد داشت. پیرهادی؛ گفت: تاکنون چندین بار در جلسات شورای شهر درباره الزام معاینه فنی موتورسیکلتها تذکر دادیم و در جلسهای از ریاست شورای شهر نیز خواستیم تا به موضوع آلایندگی موتورسیکلتها و فقدان معاینه فنی آنها رسیدگی شود. طبق آخرین برآوردها؛ موتورسیکلت و خودروها سهم ۷۰ درصدی در آلودگی شهر تهران دارند. برابر ماده ۲ قانون معاینه فنی، رانندگی با وسیله نقلیه فاقد گواهی معاینه فنی معتبر ممنوع است. دارندگان وسایل نقلیه موتوری(بدون اشاره به استثنا) مکلف هستند وسایل نقلیه خود را برای انجام دورهای معاینه فنی در مراکز معاینه فنی تعیین شده حاضر و پس از احراز شرایط، گواهی معاینه فنی دریافت کنند همچنین طبق ماده ۵ قانون معاینه فنی که موتورسیکلت نیز در آن قید شده، دورههای معاینه فنی این وسیله نقلیه یکساله است. معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، از الزامی شدن معاینه فنی برای موتورسیکلتها خبر داد و گفت: باید الزامات تشویقی برقرار شود تا راکبین موتورسیکلت کارت معاینه فنی دریافت کنند. پیشتر سردار سید تیمور حسینی؛ جانشین پلیس راهور فراجا، گفته بود که عوامل متعددی در فقدان اجرای قانون معاینه فنی برای موتورسیکلتها وجود دارد که تقریباً معاینه فنی آنها را غیرممکن کرده است. به گفته این مقام پلیس، اکنون حدود ۹۰ درصد موتورسیکلتهایی که در سطح خیابانها تردد میکنند، فرسوده هستند.
****
پایتخت ۷۵ سال است که گرفتار آلودگی هواست. معضلی که تاکنون به غیر از خسارات مالی بسیار، قربانی بیشمار بر جای گذاشته است. از سال ۱۳۳۵ که نخستین قانون مقابله با آلودگی هوا در مجلس وقت تصویب شد تا امروز چندین طرح دیگر با همین عنوان به اجرا درآمده؛ اما مسئله همچنان به قوت خود […]
دیدگاه بسته شده است.