مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، گفت: مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در حملو نقل به ترتیب ۱۱۸ میلیون لیتر و ۶۵ میلیون لیتر است که میتوان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده آن را به نصف رساند. به گزارش ایسنا، جلیل سالاری؛ اظهار داشت: برنامه تولید و مصرف بنزین برای […]
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، گفت: مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در حملو نقل به ترتیب ۱۱۸ میلیون لیتر و ۶۵ میلیون لیتر است که میتوان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده آن را به نصف رساند. به گزارش ایسنا، جلیل سالاری؛ اظهار داشت: برنامه تولید و مصرف بنزین برای سال ۱۳۹۹ بهاینصورت بود که تولید ۱۰۵ میلیون لیتر و مصرف نیز در مرز ۱۰۵ میلیون لیتر باشد، اما تولید ۹۴ میلیون لیتر و مصرف بهدلیل شیوع کرونا حدود ۷۵ میلیون لیتر بود و فرصت صادرات بنزین برای ایران فراهم شد.وی افزود: مصرف بنزین از ۷۵ میلیون لیتر در روز سال ۱۳۹۹، در سال ۱۴۰۰ به ۹۱ میلیون لیتر، در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۱ میلیون لیتر رسید. مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، گفت: میزان مصرف فعلی بنزین در کشور روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر است و در این سهسال، هر سال حدود سه میلیون کارت سوخت برای مردم صادر شد و بهطور متوسط سالانه پنج میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده شد. وی ادامه داد: روزانه ۲۰۵ میلیون لیتر فرآوردههای نفتی در کشور مصرف میکنیم که رشد سالانه هشتدرصدی دارد. سالاری؛ بیان داشت: میزان مصرف در بخش حملونقل با روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۵ میلیون لیتر گازوئیل درحالی که ۳۱ میلیون وسیله نقلیه در حال تردد در کشور داریم، رقمی است که با هیچ استاندارد و ملاکی همخوانی ندارد. وی گفت: خودروهای ایرانی چه در بخش بنزینسوز و چه در بخش گازوئیلسوز پرمصرف هستند، خودروی بنزینی ما بهازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش بهطور متوسط ۱۲ لیتر بنزین و خودروی گازوئیلی ما بهازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵۵ تا ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف میکند که میتوان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حملونقل، این ارقام را به نصف کاهش داد. سالاری؛ تصریح کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی آمادگی دارد تا در صورتی که این اختیار را به ما بدهند، با استفاده از ظرفیتهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، طرح اسقاط خودروهای فروسده و نوسازی ناوگان را با جلب سرمایهگذاران و با کمک سیستم بانکی، اجرایی کنیم. مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، با بیان اینکه ما اکنون خوراک پتروشیمیها را بهعنوان سوخت مصرف میکنیم، گفت: اگر نوسازی ناوگان صورت بگیرد، بخشی از سوخت مایع صرفهجویی شده به پتروشیمیها اختصاص یابد تا با ظرفیت کامل فعالیت کنند و جلوی انحراف سوخت که به قاچاق میانجامد گرفته شود، با همین سه اقدام میتوانیم به اندازه ۸۰ درصد درآمد صادرات نفت را برای کشور احیا کنیم. وی ادامه داد: از ابتدای این ماه، به خودروهای گازوئیلسوزی که در مسیر معین شده در بارنامه خود حرکت نمیکنند هشدار داده میشود و از طریق پایش برخط این ناوگان میتوانیم روزانه از انحراف پنج میلیون لیتر سوخت جلوگیری کنیم، سوختی که در مسیر قاچاق از ۳۰۰ تومان در هر لیتر به ۱۳ هزار تومان در هر لیتر میرسد و با دستبه دست شدن چندین باره، از مرزهای کشور خارج میشود. معاون وزیر نفت، درباره اظهارات یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری درباره بازگرداندن قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر، توضیح داد: اگر قیمت کاهش داده شود یارانه مصرفکننده به تولیدکننده بازتوزیع میشود نتیجه اینکه تهاتر و تسویه خوراک پالایشگاه از محل فرآورده ناتراز میشود.
دیدگاه بسته شده است.