مقررات جدید؛ بازگشت مکالمات نامحدود! کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برای ارایه طرحهای تعرفهای تشویقی که از سوی اپراتورهای ارایهدهنده خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات بهکاربران پیشنهاد میشود، مقرراتگذاری کرد. به گزارش مهر، سال گذشته اپراتورهای موبایل با ارایه طرحهای تشویقی از جمله مکالمات نامحدود موبایل، سعی در افزایش سهم خود از بازار و جذب مخاطبان […]
مقررات جدید؛ بازگشت مکالمات نامحدود!
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برای ارایه طرحهای تعرفهای تشویقی که از سوی اپراتورهای ارایهدهنده خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات بهکاربران پیشنهاد میشود، مقرراتگذاری کرد.
به گزارش مهر، سال گذشته اپراتورهای موبایل با ارایه طرحهای تشویقی از جمله مکالمات نامحدود موبایل، سعی در افزایش سهم خود از بازار و جذب مخاطبان کردند که این نوع طرحهای تشویقی به دلیل افت کیفیت خدمترسانی، عدم حفظ تعادل بازار و ضدرقابتی شدن قیمتها، با واکنش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مواجه شد و این سازمان دستور توقف این مدل طرحها را اعلام کرد.
هم اکنون کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۴۹ خود، مقررات جدیدی برای طرحهای تشویقی دارندگان پروانه ارایه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، تصویب کرد که برمبنای آن، مقررات جدیدی برای ارایه این طرحهای تشویقی وضع شده است تا اپراتورهای موبایل و ارتباطات ثابت (اینترنت و تلفن) بتوانند باردیگر طرحهای تشویقی خود را ارایه کنند.
اپراتورها ۸ بار در سال طرح تشویقی میدهند
در این مصوبه، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به هر اپراتور اجازه میدهد که حداکثر ۸ بار در سال طرحهای تشویقی را برای خدمات مورد نظر خود، به تفکیک در حوزه ثابت و موبایل ارایه کند.
مدت استفاده از طرح تشویقی یعنی مدت زمانی که مشترک از این طرح استفاده میکند حداکثر به مدت ۶ ماه درنظر گرفته شده است. همچنین مجموع مدت کل زمان ارایه طرحهای تشویقی در سال، اعم از طرح تشویقی و یا تمدیدیه طرح تشویقی، نباید بیش از ۸ ماه از سال باشد.
تمدید طرح تشویقی بعد از پایان مدت آن، به عنوان یک طرح تشویقی جدید محسوب شده و در فهرست تعداد ۸گانه امکان ارایه طرح تشویقی اپراتور لحاظ خواهد شد، مگر آنکه تمدید طرح تشویقی، برای تکمیل مدت زمان ۳ ماهه طرح تشویقی اولیه بوده باشد.
طرحهای تشویقی نباید با افت کیفیت همراه باشد
ارایه طرحهای تشویقی منوط به حفظ کیفیت خدمات باید باشد و در صورتی که طرح تشویقی منجر به افت کیفیت شود، اپراتور باید بر اساس شرایط اعلام شده توسط رگولاتوری، نسبت به توقف طرح اقدام و در این خصوص اطلاعرسانی لازم را برای مشترکین خود داشته باشد.
درهمین حال در صورتی که رگولاتوری به دلایلی از قبیل حفظ تعادل در بازار، تداوم رقابت سالم و ارایه خدمات و رشد کیفی آنها با ارایه طرحهای تشویقی، ادامه آن و یا توقف طرح پیش از موعد اتمام ارایه طرح، موافقت نکند، موضوع را به اپراتور اعلام خواهد کرد و در این صورت اپراتور مجاز به اجرا و یا ادامه یا توقف طرح نخواهد بود.
مشخصات طرحهای تشویقی باید شفاف باشد
در این مصوبه ساعات کم مصرف، ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح برای صوت و دو صبح تا ۸ صبح برای دیتا اعلام شده است. براین اساس، در صورتی که اپراتور در طرح تشویقی مایل است خدمات را هم در ساعات کممصرف و هم در ساعات عادی ارایه دهد، باید خدمات قابل ارایه در ساعات عادی و ساعات کم مصرف را به صورت تفکیک شده اعلام کند.
همچنین اپراتورها باید در بخش عمومی پورتال خود، کلیه تعرفههای عادی را اعلام کنند و بخش مشخصی را نیز به اعلام طرحهای تشویقی تخصیص دهد و علاوه بر بهروزرسانی آن، مشخصات شفاف طرحهای تشویقی به همراه تاریخ شروع و پایان طرح و نحوه شارژینگ آنها را اعلام کند.
در کلیه تبلیغات مربوط به طرحهای تشویقی نیز باید مشخصات اصلی طرح و تاریخ شروع و پایان آن منتشر شود.
تعیین نرخ طرحهای تشویقی بر مبنای سهم اپراتورها از بازار
در صورت وجود کف تعرفه مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای یک سرویس، تعرفه خدمات میتواند در قالب طرحهای تشویقی پایینتر از کف تعرفه مصوب باشد. در صورت عدم وجود کف تعرفه مصوب برای خدمات، یک چهاردهم سقف تعرفه، به عنوان ملاک سنجش خواهد بود.
تعرفه طرحهای تشویقی اپراتوری با سهم بازار بیش از ۱۰ درصد، حداکثر میتواند ۲۰ درصد از کف تعرفه پایینتر باشد و تعرفه طرحهای تشویقی اپراتورهایی با سهم بازار کمتر از ۱۰ درصد، حداکثر میتواند ۴۰ درصد از کف تعرفه پایین تر باشد.
در همین حال هر طرح تشویقی میتواند حداکثر شامل ۵ بسته خدمتی حاوی یک خدمت و یا ترکیبی از چند خدمت با مهلت مقرر و با تعیین مبلغ برای کل بسته باشد.
توقف طرح تشویقی از سوی اپراتور یک هفته قبل اطلاعرسانی شود
طبق مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتور ارایهدهنده سرویس باید حداقل دو هفته قبل از اجرای طرح تشویقی، نسبت به اعلام تعرفه هر طرح تشویقی با جزییات مربوطه، حداقل شامل مدت ارایه طرح و مدت استفاده از طرح، به رگولاتوری اقدام کند.
همچنین در صورتی که اپراتور قصد توقف طرح تشویقی را در مدت زمان دسترسی به طرح داشته باشد، باید حداقل ۷ روز قبل از اجرای تصمیم خود، این موضوع را به اطلاع رگولاتوری برساند.
چنانچه در بسته خدمتی، اپراتور نسبت به ارایه مودم، آنتی ویروس، گوشی و دیگر تجهیزات و خدمات خارج از موضوع پروانه اقدام کند، قیمت مودم، آنتیویروس، گوشی و سایر تجهیزات، مستقل از قیمت خدمات است و باید به صورت مجزا تعیین و اعلام شود.
در صورتی که طرح تشویقی بنا به درخواست اپراتور و با تأیید رگولاتوری و یا بنا به ابلاغ رگولاتور متوقف شود، اپراتور موظف است تا نسبت به ارایه طرح، به مشترکینی که پیش از این نسبت به خرید طرح اقدام کرده و به عنوان مشترکین فعلی استفادهکننده از طرح مذکور محسوب میشوند تا پایان مدت اعلام شده در طرح، خدمت مربوطه را ارایه کند.
اپراتور باید حداکثر یک ماه پس از اتمام ارایه طرحهای تشویقی، آمار مربوط به میزان استفاده از طرح را به شرح چارچوب ابلاغی رگولاتوری به این سازمان ارایه دهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.