نگاهی به بزرگ‌ترین رسوایی مالی در لیگ برتر؛ 8 نفر بازداشت شدند

فساد از فوتبال رخت بر می‌بندد؟

نرگس همتی- مردم ایران عاشق فوتبال هستند. این جمله‌ای است که بار‌ها توسط سرمربیان خارجی که در ایران مربیگری کردند، به کار رفته است. برانکو ایوانکوویچ؛ سرمربی سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس حتی پا را فراتر گذاشت و گفت که از هر دو نفری که در ایران به دنیا می‌آیند یکی از آن‌ها پرسپولیسی […]

نرگس همتی- مردم ایران عاشق فوتبال هستند. این جمله‌ای است که بار‌ها توسط سرمربیان خارجی که در ایران مربیگری کردند، به کار رفته است. برانکو ایوانکوویچ؛ سرمربی سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس حتی پا را فراتر گذاشت و گفت که از هر دو نفری که در ایران به دنیا می‌آیند یکی از آن‌ها پرسپولیسی و دیگری استقلالی می‌شود! و این بدان معناست که از نظر او تمام کسانی که در ایران زندگی می‌کنند به فوتبال اهمیت می‌دهند. اما با نزدیک شدن به پایان لیگ برتر بیست‌وسوم خبری در رسانه‌ها منتشر شد که کام میلیون‌ها فوتبال‌دوست ایرانی را تلخ کرد. در واقع در روزهایی که مردم خسته از فشارهای اقتصادی هستند و با وجود این شرایط سخت، باز هم به این فوتبال دلبسته‌اند و برای دیدنش کیلومتر‌ها راه می‌آیند و هزینه‌های زیادی را انجام می‌دهند، مدیران مهم فوتبال ایران با تبانی و جابه‌جا کردن پول‌های زیاد، معادلات لیگ برتر را تغییر داده‌اند و حالا بعد از چند سال، تازه این موضوع افشاء شده است! داستان از کرمان شروع شد؛ گفته می‌شود در جریان بررسی اسناد مالی باشگاه لیگ برتری مس رفسنجان، سند مربوط به خرید تعداد قابل‌توجهی سکه طلا کشف می‌شود که این موضوع با حساسیت مراجع ذی‌صلاح روبه‌رو می‌شود به همین علت موضوع با حساسیت فراوان دنبال می‌شود که پس از احضار مدیر باشگاه کاشف به‌عمل می‌آید این حجم از سکه طلا برای مصارف مرتبط با تیم خریداری نشده، بلکه هدف از خرید سکه‌ها چیز دیگری بوده است. با انجام تحقیقات گسترده و اعتراف آقای مدیرعامل پای نفرات دیگر هم به این ماجرا باز می‌شود که براساس اعلام رسانه‌های خبری نام چند مدیر از داخل فدراسیون فوتبال، چند فرد رسانه‌ای و یک مربی لیگ برتری به میان می‌آید. خداداد افشاریان؛ اولین فردی بود که بازداشت شد و خیلی زود اعتراف کرد در این پرونده نقش داشته است. فریبرز محمودزاده که مسئول سابق سازمان لیگ بود هم، روز گذشته و سهیل مهدی هم بازداشت شدند تا سه نفر از مهم‌‌ترین مدیران سال‌های اخیر فوتبال ایران که پست‌های مهمی در فدراسیون فوتبال داشتند، بازداشت شوند. در این رابطه گفته می‌شود آنقدر سندهای زیاد و محکمی وجود داشته که این سه نفر تحت هیچ شرایطی موفق نشدند خودشان را تبرئه کنند!

بازداشت ۸ نفر!

در همین رابطه دیروز (چهارشنبه) اصغر جهانگیر؛ سخنگوی قوه‌قضاییه، گفت: درخصوص پرونده باشگاه مس رفسنجان تاکنون هشت نفر بازداشت شدند که از این تعداد چهار نفر با قرار تأمین آزاد شدند و چهار نفر در بازداشت هستند. سخنگوی قوه‌قضاییه، درباره آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال (مس رفسنجان)، گفت: دستگاه قضایی به محض دریافت گزارش درخصوص هر موضوعی ورود جدی دارد. در هر موردی که گزارش و جریانی به صورت خاص از بخش‌های مختلف واصل شده در دستور کار قرار می‌گیرد. سخنگوی قوه‌قضاییه، گفت: یکی از افرادی که به نوعی با ادعای نفوذ در کمیته داوران مبادرت به اخذ تعدادی سکه کرده بود احضار و به اتهام کلاهبرداری روز یکشنبه سوم تیرماه بازداشت شد. عمده اتهامات افراد بازداشت شده تحصیل مال نامشروع است و در وقت قانونی اطلاع‌رسانی انجام می‌شود. این افراد شامل مدیرعامل وقت باشگاه، رئیس سابق کمیته داوران، رئیس اسبق کمیته نقل‌وانتقالات سازمان لیگ فوتبال، رئیس سابق کمیته مسابقات سازمان و دو گزارشگر ورزشی هستند. گزارش اولیه را خود باشگاه مس رفسنجان به مراجع مربوطه اعلام کرده است.