عراقچی گفت: با برداشته شدن تحریمها در ۳ حوزه کلیدی انرژی، حملونقل و بانکی میتوان گفت اوضاع به حالت عادی برگشته است.به گزارش ایلنا، سیدعباسعراقچی، معاون وزیر امور خارجه در نشست خبری خود به مناسبت اولین سالگرد اجرایی شدن برجام گفت: چهارمین گزارش ما درباره اجرای برجام امروز به کمیسیون امنیت ملی و […]
عراقچی گفت: با برداشته شدن تحریمها در ۳ حوزه کلیدی انرژی، حملونقل و بانکی میتوان گفت اوضاع به حالت عادی برگشته است.به گزارش ایلنا، سیدعباسعراقچی، معاون وزیر امور خارجه در نشست خبری خود به مناسبت اولین سالگرد اجرایی شدن برجام گفت: چهارمین گزارش ما درباره اجرای برجام امروز به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارایه میشود.
وی به سفر هیأتهای مختلف خارجی به ایران و موقعیت سیاسی کشورمان در جهان اشاره کرد و گفت: شورای امنیت در آخرین قطعنامه خود نقش ایران را در سوریه به عنوان بازیگر مورد توجه قرارداد. الان شورای امنیت برنامه هستهای ایران را به عنوان برنامهای مشروع به جهان معرفی میکند.
عضو تیم مذاکرهکننده هستهای خاطرنشان کرد: برنامه هستهای ایران الان یک برنامه مشروع است و به مسیر خود با قوت ادامه میدهد. کار ما روی ماشینهای پیشرفته دارد انجام میشود و تحقیق و توسعه در حال انجام است. ما به غنیسازی صنعتی خواهیم رسید و همکاریهای صلحآمیز هستهای با دیگر کشورها در حال انجام است.
همه درآمدهای نفتی قابل وصول است
این مقام وزارت امور خارجه با اشاره به گشایشهای ایجاد شده در حوزههای انرژی، حملونقل و پولی و بانکی اظهار کرد: خوشبختانه با تلاشهای وزارت نفت قراردادهای نفتی به خوبی انجام شده و گزارشهای آن اعلام شده است و همچنین درآمدهای حاصل از فروش نفت امروز قابلوصول است. براساس گفتههای معاون وزیر نفت ۲۹ میلیارد دلار از فروش نفت در یک سال گذشته درآمد داشتهایم که همه اینها قابل وصول است.
وی ادامه داد: البته بر سر راه ما سنگاندازیها وجود داشته است که مورد به مورد آنها را حل کردهایم.
هنوز شرایط بانکی ما به حالت عادی برنگشته است
وی با اشاره به رفع تحریمها در حوزههای مالی و بانکی با بیان به اینکه در این حوزه هنوز شرایط بانکی ما به حالت عادی برنگشته است، اظهار کرد: علتهای متعددی برای این مسأله وجود دارد که تقریباً هیچ کدام به برجام مربوط نیست. مهمترین مانع تحریمهای بانکی تحریمهای اولیه آمریکا است که بعد از انقلاب اعمال شده است اما در برجام به آنها پرداخته نشده است و ماهم نگفتیم که برداشته میشود. ما فقط در مذاکرات هستهای پیرامون همین موضوع صحبت کردیم. اما راههای جایگزین مشروع و قانونی وجود دارد که میتوانیم بدون استفاده از سیستم مالی آمریکا نقل و انتقالاتمان را انجام دهیم. مهم این است که در هر پروژه باید مسیر بانکی خودش را پیدا کنیم. همانطور که در رابطه با قرارداد ایرباس و بوئینگ کانال بانکی خاص خودش ایجاد شد. همچنین در رابطه با قرارداد پژو که حدود ۶۰۰ میلیون یورو است کانالی مالی و بانکی ایجاد شد.
وی ادامه داد: موانع دیگر از جمله قوانین پولشویی، مقابله با منابع مالی تروریستها از جمله داعش و القاعده باعث شده در ۱۰ سال گذشته قواعد انضباطی پیچیده وضع شود و بانکهای ما به خاطر تحریمها از این فضا دور بودند اما حالا به تدریج در حال به روز شدن هستند.
عراقچی گفت: دوستان بانکی مطرح میکنند اگرچه مشکلات بانکی هنوز هست اما هیچ کجا در بنبست نیستیم. در هر حال بهطور کلی در حوزه بانکی و مالی در وضعیت خوبی قرار داریم.
عراقچی درباره احتمال پاره کردن برجام و یا انجام اقداماتی که ایران را به سمت خروج از برجام بکشد، اظهار کرد: برجام یک تعهد بینالمللی است. اگر کشوری بخواهد برجام را کنار بگذارد تصمیم خودش است. ما درباره برجام مذاکره مجدد نمیکنیم و اگر کسی تصمیم دارد آن را پاره کند انتخاب با اوست؛ عکسالعمل ما هم در برابر این اقدام روشن است. ما هم آن را آتش میزنیم و این به معنی آن است که هیچ مذاکره مجددی نخواهیم داشت و پرونده هستهای ایران مجدداً باز نمیشود.
وی درباره برخی اقدامات احتمالی برای اجرای سختگیرانه برجام از سوی آمریکا، خاطرنشان کرد: برخی به ترامپ توصیه میکنند که برجام را بهطور سختگیرانه اجرا کند تا به این شکل ایران خودش اقدام به خروج از برجام کند. اما امروز شاهد هستیم که حتی مخالفان برجام در آمریکا به ترامپ توصیه میکنند که برجام را پاره نکند و یا آن را کنار نگذارد بلکه با تحریمهای بیشتر در حوزههای دیگر کاری کند که ایران خودش کنار بکشد.
عراقچی تأکید کرد: مسلماً جمهوری اسلامی ایران مفهومی به نام اجرای سختگیرانه برجام را قبول ندارد. ما همانطور که در برجام آمده است خواهان اجرای برجام با حسن نیت و در فضای سازنده هستیم و این تعهدی است که کشورهای گروه ۱+۵ از جمله آمریکا در چارچوب برجام آن را پذیرفتهاند و صرفاً بیان امیال و آرزوها نیست. اگر آمریکاییها یا هر کشور دیگری به سمت اجرای سختگیرانه حرکت کند از دید ما حرکت در خلاف مسیر اجرای برجام است. این که ترامپ بین برجام و غیر آن انتخاب کند با اوست اما باید تبعات انتخابش را بپذیرد.
وی در خصوص مذاکره با تیم سیاست خارجی ترامپ با تأکید بر اینکه مذاکرات هستهای ما با آمریکا تمام شده است، خاطرنشان کرد: در حوزه اجرای برجام ممکن است ما با آمریکاییها در سطح فنی مذاکره کنیم اما مذاکره سیاسی دیگر تمام شده و بعد از اجرایی شدن برجام نه با دولت فعلی و نه دولت بعدی وارد مذاکره نشده و نخواهیم شد. از دید ما برجام تمام شده است و موانع اقتصادی را هم برداشته است فقط باید مراقب سنگاندازیها باشیم.
وی در پاسخ به سؤال دیگر خاطرنشان کرد: آمریکاییها به سیاست غنیسازی صفر در ایران معتقد بودند اما ما یک روز هم غنیسازی را تعلیق نکردیم و تاریخ قضاوت خواهد کرد چه کسی در پیشبرد مواضعش پیرو بوده است. حرکت خردمندانه ایران در طول مذاکرات و بعد از آن باعث شد که دیگر نتوانند مثل سابق با ایران رفتار کنند. موضوع هستهای ایران حل و فصل شده و پرونده PMD بسته شده است و آنها نمیتوانند با ایران به عنوان کشور تهدیدکننده صلح و امنیت برخورد کنند چرا که تمام بهانهها از آنها گرفته شده است.
وی با اشاره به مواضع پیشنهادی دفاع و خارجه ترامپ درباره برجام، گفت: مواضع آنها نشان میدهد که نظراتشان کمی با ترامپ متفاوت است. وزیر امور خارجه پیشنهادی ترامپ گفت که باید بررسی کاملی داشته باشیم و مضرات و مزایای برجام را بررسی کنیم. ما معتقدیم دولت جدید آمریکا هم قادر به کنار گذاشتن برجام نیست. اگر آنها تصمیم به کنار گذاشتن برجام بگیرند و یا صحبت از بازبینی آن داشته باشند ما هم برای همه نوع شرایطی آمادگی کامل داریم و طبق مصوبه مجلس در یک دوره زمانی مشخص فعالیتهای هستهای خود را به قبل باز میگردانیم.
وی ادامه داد: امروز وجهه ایران پس از برجام متفاوت شده است و حقانیت ایران در اثبات ادعاهایش به اثبات رسیده و دیگر نمیتوانند بگویند ایران تهدید است بلکه ایران کشوری با نقش و نفوذ مثبت در منطقه است.
معاون ظریف در ادامه درباره ابهامی که از سوی برخی رسانهها مطرح شده است مبنی بر اینکه اگر ایران شکایت به کمیسیون برجام ببرد و در آنجا حل نشود نمیتواند به شورای امنیت شکایتش را ارجاع دهد؟ با اشاره به بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، گفت: اگر زمانی با بازگشت تحریمها مواجه شویم ابتدا گفتوگوی دوجانبه و سپس کارگروه تحریم و کمیسیون مشترک و یا نشست در سطح وزرا تشکیل میشود و بعد از آن اگر موضوع حل و فصل نشد موضوع میتواند به شورای امنیت ارجاع شود. اگر کشور شاکی ایران باشد طبق برجام میتواند در صورت حل و فصل نشدن شکایت در کمیسیون برجام تعهداتش را بهطور جزیی یا کلی لغو کند چرا که ما شکایتمان را به شورای امنیت نمیبریم. ما نمیتوانیم از کسانی شکایت کنیم که در آن شورا قاضی هستند. بنابراین تعهدات خود را به تشخیص هیأت نظارت بر برجام بهطور جزیی یا کلی متوقف میکنیم.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برجام میتواند به عنوان الگویی در موضوعات منطقهای و بینالمللی بهکار گرفته شود با بیان اینکه برجام الگوی هیچ موضوع دیگری نیست و تنها در بحث هستهای ایران محقق شده است، گفت: اما رویکردهایی که در مذاکرات هستهای و نیز توافق بهکار گرفته شد میتواند در مسایل مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.