حرکت سریع صنعت خودروی جهان و استفاده از فناوریهای بهروز و نوآوری در ساخت خودروهای الکتریکی و خودران، نشان میدهد که صنایع خودروسازی ایران نیز باید برای رسیدن به سطح صنعت خودروسازی جهان، فناوری و نوآوری را پایه اصلی تولیدات خود قرار دهد. برگزاری جلسات مستمر خودروسازان با شرکتهای دانشبنیان و ارائه نیازها میتواند نهتنها […]
حرکت سریع صنعت خودروی جهان و استفاده از فناوریهای بهروز و نوآوری در ساخت خودروهای الکتریکی و خودران، نشان میدهد که صنایع خودروسازی ایران نیز باید برای رسیدن به سطح صنعت خودروسازی جهان، فناوری و نوآوری را پایه اصلی تولیدات خود قرار دهد. برگزاری جلسات مستمر خودروسازان با شرکتهای دانشبنیان و ارائه نیازها میتواند نهتنها در ارتقای تولید و کیفیت خودرو مؤثر باشد، بلکه صرفهجویی ارزی به همراه داشته باشد. اکنون با تصویب قانون جهش تولید دانشبنیان زمینه برای توسعه شرکتهای دانشبنیان فراهم شده است. اگر قرار است تولید در کشور اتفاق بیفتد و این تولید به لحاظ کیفی و کمی پشتیبانی علمی بشود، رویکرد دانشبنیانی برای ایجاد نوآوری از الزامات است. به گزارش آنا، احمد نعمتبخش؛ دبیرانجمن خودروسازان ایران، میگوید: دانشبنیانها با تدبیر دولت چهاردهم میتوانند با مراجعه به شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی و بخشهای نمایشگاهی دایمی آنها در جریان این نیازها قرار بگیرند و آنچه در توسعه این همکاری مؤثر خواهد بود، ارائه قیمتی رقابتی از سوی شرکتهای دانشبنیان خواهد بود. دولت جدید با برنامهریزی و هدفگذاری در راستای تقویت توسعه تولید باید رتبه علم و تکنولوژی را در صنعت خودروسازی ارتقاء دهد و زیرساختها را جهت گسترش تکنولوژی در صنعت ایجاد کند. نعمتبخش؛ در پاسخ به این پرسش که همکاری با دانشبنیانها تا چه میزان بر افزایش کیفیت تولید خودرو مؤثر خواهد بود، بیان کرد: شرکتهای خودروسازی، پروژههایی برای افزایش کیفیت و بهبود بهرهوری در دست اجرا دارند، اما گروههای خودروسازی به ویژه ایرانخودرو و سایپا با زیان تولید میکنند و دست آنها در بهبود کیفیت خودرو و توسعه بسته است. البته شرکتهای خودروسازی برای برند خود ارزش قائل هستند و تلاش میکنند که کمترین ایراد در تولیدات آنها وجود داشته باشد. دبیرانجمن خودروسازان ایران، تصریح کرد: در یک بازار رقابتی، این نظرات خریداران است که از بالاترین درجه اهمیت برخوردار است و تلاش خودروسازان نیز آن است که این رضایت را جلب کنند. وی در مورد بحث بازار برای شرکتهای دانشبنیان، عنوان کرد: با سیاستهای اتخاذشده بالادستی از سوی وزارت صمت، شرکتهای تأمینکننده قطعات خودرو به سمت استفاده هر چه بیشتر از تولیدات داخلی حرکت کردهاند. به همین دلیل شرکتهایی مانند کرمانموتور و… به سمت افزایش کیفیت حرکت کردهاند و ساپکو، ایرانخودرو و یا سازهگستر یا مگاموتور سایپا نمایشگاه دایمی در محل شرکتهای خود دارند که نشان میدهد که چه قطعاتی از خارج وارد و نیاز به داخلیسازی آنها وجود دارد. نعمتبخش؛ ادامه داد: دانشبنیانها میتوانند با مراجعه به این شرکتها و بخشهای نمایشگاهی دایمی آنها در جریان این نیازها قرار بگیرند و آنچه در توسعه این همکاری مؤثر خواهد بود ارائه قیمتی رقابتی از سوی شرکتهای دانشبنیان خواهد بود. همچنین مسیحطهرانی؛ کارشناس صنعت خودروسازی درباره مطالبات دانشبنیانیهای صنعت خودروسازی از دولت جدید، گفت: دانشبنیانهای صنعت خودروسازی دو مطالبه عمده را پیگیری میکنند؛ اولین مطالبه درخصوص اولویت قرار گرفتن صنایع فناور محور بهخصوص خودروسازی در رویکردها و برنامههای جامع دولت و همچنین برنامهریزی برای رشد نفوذ فناوری در صنعت است. کارشناس صنعت خودروسازی، ادامه داد: درخصوص مصداق نفوذ تکنولوژی دانشبنیانها به صنعت خودروسازی میتوانیم به مباحث تولید خودروهای برقی و همچنین هوشمندسازی و افزایش انطباق و اتصالپذیری خودروها اشاره کنیم که تاکنون به آنها در صنعت خودروسازی کمتر پرداخته شده است. شایان ذکر است که اتصالپذیری خودروها نیز موجب کاهش خسارات در زمان تعمیر و بازسازی خودرو خواهد شد. وی با بیان اینکه صنعت خودروسازی دنیا تکامل یافته اما در کشور ما مغفول مانده است، گفت: به همین جهت لازم است که دولت جدید برای بهکارگیری و الزام خودروسازان به بهرهگیری از این موارد وارد عمل شود. نباید دولت فقط تلاش به بنگاههای موجود بسنده کند؛ چراکه ممکن است این بنگاهها سالها بر تولید محصولات قدیمی خود پافشاری کنند.
دیدگاه بسته شده است.