ورود به فصل گرما و فعال شدن سیستمهای سرمایشی، نیاز برق را در بخشهای مختلف مصرف از جمله خانگی و اداری افزایش میدهد. تاکنون بالاترین نصاب مصرف برقی که به ثبت رسیده مربوط به ۲۹ خرداد است که تقاضای برق کشور با رشد ۱۲ درصدی به ۷۳ هزار و ۵۶۵ مگاوات رسید. این در حالی […]
ورود به فصل گرما و فعال شدن سیستمهای سرمایشی، نیاز برق را در بخشهای مختلف مصرف از جمله خانگی و اداری افزایش میدهد. تاکنون بالاترین نصاب مصرف برقی که به ثبت رسیده مربوط به ۲۹ خرداد است که تقاضای برق کشور با رشد ۱۲ درصدی به ۷۳ هزار و ۵۶۵ مگاوات رسید. این در حالی است که این میزان مصرف سال گذشته و در اواسط فصل تابستان یعنی در نیمه مرداد به ثبت رسیده بود. به گزارش باشگاه خبرنگارانجوان، البته این ارقام مصرف در روزهای اخیر با کاهش اندک گرمای هوا و با مشارکت شهروندان روند نزولی داشته و اکنون طبق آخرین اطلاعات مدیریت شبکه برق ایران در پیک روزانه پنجم تیر، ۶۶ هزار و ۲۰۶ مگاوات و در پیک شبانه هم ۶۴ هزار و ۱۴۶ مگاوات اوج مصرف برق به ثبت رسید. در شرایطی که با ناترازی انرژی و به ویژه برق روبهرو هستیم این همراهی مشترکان در بخشهای مختلف است که میتوانند با مدیریت مصرف به پایداری شبکه برق کمک کنند. اما سؤال اینجاست که مدیریت به چه معناست و آیا رفاه مشترکان برق کشور را دچار معضل میکند؟ مدیریت مصرف برق از دو طریق مدیریت بار و صرفهجویی در مصرف میتواند از سوی مشترکان انجام شود. مدیریت بار در عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج بار معنای میشود. همانطور که اشاره شد در طی روز دو بازه پیک مصرف داریم و بهعنوان مثال برای کمک به کاهش اوج مصرف در پیک روزانه بهتر است استفاده از وسایل برقی پرمصرف را در ساعات اولیه صبح انجام دهیم که تأثیری روی رفاه نخواهد گذاشت، اما کمک قابلتوجهی به تأمین پایدار برق برای همه هموطنان خواهد کرد. در مسئله صرفهجویی و کاهش مصرف هم، مشترکان میتواند به کاهش مصارف خود اقدام کنند که این همراهی هم از سوی صنعت برق جبران خواهد شد. در طرح پاداش مدیریت مصرف برق که امسال و از ابتدای خرداد آغاز شده مشترکان در بخش خانگی و همینطور بخش تجاری میتوانند با کاهش مصرف خود نسبت به دوره مشابه سال گذشته به صورت پلکانی تا دو هزار تومان به ازای هر کیلووات پاداش دریافت کنند. بخشهای خانگی و تجاری از نظر تعداد بیش از ٨٠ درصد کل مشترکان برق کشور را تشکیل میدهند و در دوره اوج بار نیز ۵۰ درصد برق تولید شده تحویل این دو بخش میشود که ظرفیتهای این مشترکان برای صرفهجویی را نشان میدهد. طرح مدیریت مصرف سال گذشته به رشد منفی مصرف برق در خانگی منجر شد که گواه اثرات مثبت پاداش صرفهجویی و همراهی مردم است. با هدف گسترش این طرح تشویقی هم امسال پویش «با انرژی» در نظر گرفته شده و جوایزی از جمله خودرو به قید قرعه به مشترکان داده میشود. اولین مرحله این قرعهکشی هم چهارم تیر برگزار شد و برندگان ۱۵ دستگاه خودرو و کمک هزینههای خرید لوازم خانگی معرفی شدند. اما سه مرحله دیگر از قرعهکشی جوایز باقی مانده و مشترکان برق همچنان با کاهش مصرف ۱۰ الی ۱۵ درصدی فرصت بهرهمندی از این جوایز را دارند. مصطفی رجبیمشهدی؛ مدیرعامل شرکت توانیر، درخصوص چگونگی شرکت کردن مشترکان در طرح جوایز، گفت: مشترکان با قرائت کنتورهای خود میتوانند کاهش مصرف خود را مدیریت کنند و برای شرکت در قرعهکشی جوایزی که امسال برای مشترکان خوش مصرف در نظر گرفته شده، امتیاز دریافت کنند. مشترکان با مجموع امتیازاتی که جمع میکنند شانس شرکت در قرعهکشی خودرو که شامل ۳۰۰ دستگاه است را پیدا میکنند. این قرعهکشیها در چهار مرحله و به صورت ماهانه انجام میشود. وی افزود: مشترکان برق به اندازه امتیازی که با کاهش مصرف کسب میکنند، شانس بیشتری در قرعهکشی خواهند داشت. جوایز دیگر هم شامل لوازم خانگی و موارد دیگر است. نحوه تخصیص امتیازات نیز به این شکل است که مشترکان به ازای هر کیلوواتی که مصرف خود را کاهش میدهند، یک امتیاز دریافت میکنند و معیار کاهش مصرف نیز، مصرف مشابه آنها در سال قبل است. سال گذشته ۴۰ درصد از مشترکان خانگی در طرح پاداش مدیریت مصرف برق مشارکت کردند و به گفته مسئولان صنعت برق استقبال از پویش با انرژی نیز در مدت زمان کوتاهی شیب افزایشی ۱۰ برابری داشته است. در هدفگذاریها، کاهش مصرفی که امسال از محل مشترکان خانگی و تجاری پیشبینی شده معادل ۳۵۰۰ مگاوات است.
در سایه همکاری خوب مردم و مشارکت در طرح سراسری پاداش صرفهجویی در سالجاری، نتایج و دستاوردهای خوبی را در بخش خانگی شاهد بودیم؛ بهطوری که تا دوم مردادماه، ۲۵ میلیون قبض برای مشترکان خانگی صادر شد و از این تعداد ۹ میلیون قبض معادل ۳۵ درصد کل قبوض مشمول پاداش صرفهجویی برق شدند. به […]
دیدگاه بسته شده است.