سر مشاوران املاک، بی‌کلاه از سود معاملات شد

سایت‌های تبلیغی مجازی، یک معرف یا تهدید؟ سر مشاوران املاک، بی‌کلاه از سود معاملات شد هنوز زمان زیادی از جنجال رسانه‌ای که با گفتن جمله «اپلیکیشن «دیوار» را خراب می‌کنم» از سوی رییس اتحادیه مشاوران املاک ایجاد شد، نمی‌گذرد. حسام عقبایی با تأکید بر این‌که من به واسطه دفاع از صنف خودم، اپلیکیشن دیوار را […]

سایت‌های تبلیغی مجازی، یک معرف یا تهدید؟

سر مشاوران املاک، بی‌کلاه از سود معاملات شد

هنوز زمان زیادی از جنجال رسانه‌ای که با گفتن جمله «اپلیکیشن «دیوار» را خراب می‌کنم» از سوی رییس اتحادیه مشاوران املاک ایجاد شد، نمی‌گذرد.

حسام عقبایی با تأکید بر این‌که من به واسطه دفاع از صنف خودم، اپلیکیشن دیوار را خراب می‌کنم؛ چون مشاوران املاک را حذف کرده است، گفته بود: دیوار از یک‌سو باعث ضرر به صنف مشاوران املاک شده و از سوی دیگر ریسک معاملات را بالا برده است. چرا که ۱۲ هزار دفتر مشاور املاک در شهر تهران وجود دارد که با آگهی‌های سایت دیوار، ضرر می‌کنند.

به گزارش ‌صما، عقبایی در عین حال با بیان این‌که ما از ابزارهای نوین و طرح‌های جدید که بتواند به روند رشد معاملات کشور و بالا بردن صنایع مرتبط با ساختمان در حوزه دیجیتال و فضای مجازی کمک کند استقبال می‌کنیم، تأکید کرده بود: در معاملات مسکن نباید واسطه را حذف کنیم، در حالی که سایت دیوار واسطه را حذف کرده؛ اما نرم‌افزارهایی مثل آلونک با مشاوران املاک در ارتباط هستند و این راه اصولی و صحیح است.

البته ماجرا فقط به سایت دیوار ختم نمی‌شود و این روز‌‌ها سایت‌ها و برنامه‌های اینترنتی دیگری نیز بسیار محبوب شده است. «اسنپ»، «تپسی»، «شیپور»، «دیجی کالا»، «بامیلو» و… هر کدام در فضایی متفاوت گوی رقابت از کسب‌وکارهای سنتی را ربوده‌اند و آنها را به چالش کشیده‌اند. راحتی، در دسترس بودن، قیمت ارزان و… همگی جزو ویژگی‌هایی است که این دسته از سایت‌ها و برنامه‌های مجازی دارند.

بر اساس این گزارش، در بازار معاملات مسکن نیز سایت‌های اینترنتی توانسته‌اند پل خوبی برای اتصال مالکان، مستأجران و مشاوران املاک باشند. کاربران سایت‌های اینترنتی جستجوی املاک مثل دیوار، ایران‌فایل، شیپور، دلتا و… توانسته‌اند به سرعت در میان هر ۳ قشر مذکور محبوب شوند. مالکان که قبلاً باید به بنگاه‌های املاک رفته و خانه خود را ثبت می‌کردند و برای روبه‌رو شدن بی‌واسطه با مستأجر یا خریدار، آگهی خود را در ضمیمه نیازمندی‌های روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌کردند، امروز می‌توانند بدون هیچ واسطه‌ای، خانه خود را همراه با اطلاعات آن در سایت‌های اینترنتی ثبت کرده و مشتری پیدا کنند.

حال پرسش این است که فعالیت سایت‌های اینترنتی چه تأثیراتی بر روند کار مشاوران املاک در بازار معاملات مسکن گذاشته است و آیا خطراتی از این ناحیه متوجه آنها است یا خیر؟

۷۰ درصد از مشاوران املاک به مشکل برخورده‌اند

در همین رابطه یک کارشناس بازار مسکن به ‌صما گفت: ایجاد سایت‌های تبلیغی در فضای مجازی نظیر دیوار و شیپور نقطه مقابل فضای فعالیتی مشاوران املاک است که بدون تحمل هیچ‌گونه هزینه‌ای، طرفین معامله یکدیگر را پیدا می‌کنند و در اصطلاح سر مشاوران املاک از سود معاملات بی‌کلاه می‌ماند.

جلال صباغ با تأکید بر این‌که حذف واسطه در معاملات مسکن غیرممکن است و اگر زودتر جهت حل این مشکل راه‌حلی پیدا نشود مسیر برای کلاهبرداری مجازی باز می‌ماند، اظهار‌کرد: اگر هرچه سریع‌تر از سوی نهادهای ذی‌ربط نظارتی بر این مسأله نشود، دیری نمی‌پاید که شاهد عواقب منفی آن خواهیم بود.

این مشاور املاک افزود: ۷۰ درصد از مشاوران املاک در مناطق جنوبی و میانی شهر با فعالیت این‌گونه سایت‌ها عملاً به مشکل برخورده‌اند و با توجه به رکود بازار مسکن همه روزه شاهد و ناظر ایجاد صف مشاوران املاکی در اتحادیه هستیم که تقاضای ابطال مجوز کار خود را دارند.

فعالیت سایت‌های اینترنتی اجتناب ناپذیر است

اما یک مشاور املاک دیگر با بیان این‌که فعالیت سایت‌های اینترنتی در بخش معاملات املاک به ویژه در چند سال آینده اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توان با تکنولوژی مبارزه کرد، گفت: این موضوع تأثیر خاصی بر روند کار مشاور املاک ندارد؛ چرا که مردم در حال حاضر متوجه این موضوع هستند که اگر بخواهند از آن کانال حرکت کنند، چه برای فروشنده، چه موجر، چه مستأجر و چه خریدار هزاران مشکل پیش می‌آید و احساس خطر می‌کنند.

کاظم اطمینان‌راد ادامه‌ داد: مردم صرفاً به خاطر عدم پرداخت حق کمیسیون به مشاوران املاک امنیت معاملات خود را به خطر نمی‌اندازند و حتی اگر معامله‌ای هم از طریق این سایت‌های غیرمجاز شکل بگیرد، درنهایت احتیاج دارند که کد رهگیری دریافت کنند و این کار را باید مشاوران املاک انجام دهند.

وی با تأکید بر این‌که این سایت‌ها صرفاً در حد یک معرف هستند، افزود: درست مثل آگهی‌هایی که در روزنامه‌هایی مثل همشهری و بخش نیازمند‌‌ها منتشر و در سراسر کشور توزیع می‌شود.

عقب‌ماندگی صنوف، پیامد عدم تطابق با مسایل روز

این کارشناس بازار مسکن در ادامه تصریح‌کرد: طبیعی است که به مرور تغییراتی در اقدامات فعلی معاملات مسکن که به صورت سنتی است، حاصل شود و اگر صنفی خود را با این مسایل روز تطبیق ندهد، عقب می‌افتد.

وی صنف مشاوران املاک را یک صنف حقوقی دانست و ادامه ‌داد: صنف مشاوران املاک به عنوان امین مردم نقش مؤثری در جامعه داشته و در خانه‌های مردم رفت‌وآمد دارند و مردم حتی کلید خانه و اسناد خود را در دفاتر املاک به امانت می‌گذارند، لذا خطر آنچنانی از این نظر متوجه همکاران ما نیست.

 

اطمینان‌راد در ادامه رکود مسکن را یک خطر برای مشاوران املاک برشمرد و اظهار ‌کرد: شرایط رکودی مسکن منجر به کاهش اشتغال در تمامی صنوف و به ویژه صنف مشاوران املاک شده است، به لحاظ این‌که کار تولیدی از خود انجام نمی‌دهند و سرمایه آنها سرمایه و نظرات مردم است و قطعاً اگر بازار مسکن به حرکت دربیاید چرخ اقتصاد بهتر به گردش در می‌آید.