خودروهای چینی فعلی از خودروسازی‌های رده چندم وارد می‌شود

گروه خودرو- با توجه به قانون واردات خودرو که مدت‌هاست در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و خودروهای وارد شده به کشور، کماکان از برند‌های چینی صورت می‌گیرد، این نکته حائزاهمیت است که آیا برند‌های انتخاب شده برای استفاده در کشور، در خود کشور مبدأ استقبال قابل‌قبولی داشته‌اند یا خیر؟ به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین […]

گروه خودرو- با توجه به قانون واردات خودرو که مدت‌هاست در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و خودروهای وارد شده به کشور، کماکان از برند‌های چینی صورت می‌گیرد، این نکته حائزاهمیت است که آیا برند‌های انتخاب شده برای استفاده در کشور، در خود کشور مبدأ استقبال قابل‌قبولی داشته‌اند یا خیر؟ به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، احمد انارکی‌محمدی؛ درباره وضعیت بازار خودرو، گفت: تا چه زمانی مردم باید تصادفات ناشی از کیفیت نامناسب خودرو‌ها و هزینه‌هایی بابت تعمیر خودروهایی که به تازگی از خودروسازان تحویل گرفتند را تحمل کنند و هیچ مسئولی نیز در برابر این مشکلات پاسخگو نباشد. نماینده مردم رفسنجان در مجلس، تنها راهکار ساماندهی مشکلات حوزه خودرو را استفاده از پلتفرم‌های جدید دانست و ادامه داد: متأسفانه با وجود گذشت سال‌‌ها پلتفرم خودرو‌ها تغییری نکرده است این در حالی است که باید پلتفرم جدیدی تعریف کرد. البته منظور از طراحی پلتفرم این نیست که سمند به سورن و پژو ۲۰۶ به پژو ۲۰۷ تبدیل شود، زیرا خودروهایی مانند سورن و پژو ۲۰۷ همان خودروهای قبلی هستند با این تفاوت که برخی ویژگی‌های ظاهری آن‌‌ها مانند چراغ و شکل سپر تغییر کرده است. وی با بیان اینکه در دنیا نیز اینگونه نیست که هر خودروساز پلتفرم‌های مختلف داشته باشد، اضافه کرد: رمز موفقیت ما این است که چند شرکت خودروساز با یکدیگر یک پلتفرم مشترک طراحی کنند و یک ظاهر متفاوتی را مطابق سلیقه مشتری‌های خود برای این پلتفرم در نظر بگیرند. وی تصریح کرد: خودروهای چینی فعلی نیز از خودروسازی‌های رده چندم وارد می‌شود زیرا با توجه به تحریم‌های موجود، شرکت‌های بزرگ چینی پای کار نیستند، در حالی‌که اگر این خودروسازان بتوانند همانگونه که به همه دنیا سرویس می‌دهند، به ما هم سرویس دهند، بسیار مناسب است. انارکی‌محمدی؛ افزود: اگر واردات به درستی صورت نگیرد و نیاز مردم تأمین نشود وعده‌هایی که به مردم داده شده است، محقق نمی‌شود و وضعیت به همان منوال قبلی است. همچنین فرهاد طهماسبی؛ دیگر نماینده مجلس نیز، در این باره اظهار داشت: در دولت سیزدهم در حوزه صنایع حرکت‌های خوبی شروع و انجام شد، اما به اعتقاد بنده کافی نبود؛ به‌خصوص اینکه متأسفانه به‌خاطر عدم ثبات در مدیریت و برنامه‌ریزی مداوم، شاهد آسیب‌های جدی در حوزه صنایع بودیم. وی در ادامه، توضیح داد: از مشکلات حوزه صنعت می‌توان به عدم ثبات در نرخ انرژی‌های مورد استفاده صنایع اشاره کرد؛ این در حالی است که عدم ثبات در پایداری انرژی و قطعی‌های گاز و برق در زمستان و تابستان، آسیب‌های جدی به حوزه صنعت وارد کرده است. این نماینده مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نیاز بود که دولت این ناترازی انرژی را کنترل و برای حل مشکل آن برنامه‌ریزی کند. البته باید پیش‌تر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای پایداری انرژی و حوزه صنایع چاره‌اندیشی انجام می‌شد. به‌عنوان مثال باید از قبل زیرساخت‌‎‌ها ایجاد می‌شد که ما امروز شاهد ناترازی انرژی نباشیم. وی افزود: از سوی دیگر، در حوزه مصرف خانگی با مشکل مواجه نشویم و بتوانیم در صنایع نیز کار را پیش ببریم که این ناترازی باعث شد که خسارات بسیار سنگینی را در حوزه صنایع شاهد باشیم؛ ضمن اینکه صنایع پتروشیمی و فولادی از این محل آسیب‌های جدی را متحمل شدند. طهماسبی؛ تصریح کرد: در دولت سیزدهم، نرخ انرژی را بدون محاسبه در بسیاری از صنایع افزایش دادند و این افزایش نرخ انرژی باعث شد که بسیاری از صنایع زیان‌ده شوند؛ ضمن اینکه برخی از صنایع هم به سودهای نامتعارفی که ناشی از مصرف انرژی یارانه‌ای بودند، دست پیدا کردند که این عدم ثبات بیشتر به دلیل مشکلات مدیریتی در کشور بود. امیدواریم با زیرساخت‌هایی که دولت سیزدهم تهیه کرده برای مصرف انرژی و استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌‌ها در حوزه صنعت، دولت چهاردهم تدبیری بیندیشد. وی در مورد پیشنهاداتش به دولت چهاردهم درخصوص مشکلات صنایع کشور، گفت: دولت چهاردهم ابتدا باید مشکل انرژی را برطرف و سپس بازارهای مصرف را مدیریت کرده و عوارض صادراتی یا گلوگاه‌های وارداتی کشور را با یک مدیریت واحد و هماهنگ با حوزه تولید و صنعت داخلی مدیریت نماید. طهماسبی؛ در ادامه اضافه کرد: دولت چهاردهم باید از دانش روز استفاده کند.؛ به این معنا که ما باید شاهد فناوری‌های روز دنیا باشیم، نه اینکه تکنولوژی‌های دست‌دوم و از رده خارج کشورهای جهان سوم یا بعضی از کشورهای اروپایی را به کشور بیاورند؛ این در حالی است که امروز ما یک مونتاژکار صرف شده‌ایم و باید تکنولوژی در حال پیشرفت صنعت خودرو را داشته باشیم. این نماینده مجلس، اشاره کرد: اگر در صنعتی می‌توانیم در بازار جهانی رقابت کنیم، باید حمایت شود تا ادامه حیات بدهد؛ این در حالی است که اگر در صنعتی دولت نمی‌تواند خوب عمل کند به بخش‌خصوصی واگذار کنیم. اگر کلاً هم توانایی در داخل وجود ندارد، از محصولات با کیفیت بالای خارجی استفاده کنیم. وی با بیان اینکه دولت باید بیشتر مشغول به تنظیم‌گری باشد تا تصدی‌گری، گفت: تصدی‌گری دولت در حوزه صنعت، مخصوصاً در حوزه خودرو حتی با سهام شش درصدی، برای مردم مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. به‌عنوان نمونه، از لحاظ کیفیت و نحوه عرضه در بازار مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده که امیدواریم در دولت چهاردهم شاهد حل این مشکلات باشیم و این موارد اصلاح شود. این نماینده، در مورد سرانجام واردات خودرو در دولت چهاردهم، گفت: مجلس قانونی را برای واردات خودرو تصویب کرده و دولت موظف است آن را اجرا و ارز مورد نیاز برای واردات خودرو را تأمین کند. دولت نباید بگذارد دلال‌‌ها در تنظیم بازار و واردات دخیل باشند. به اعتقاد بنده دلال‌‌ها در بازار، واردات و اجرای قانون دخالت دارند که امیدوارم در دولت چهاردهم هم به این مورد پرداخته شود. طهماسبی؛ درخصوص احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: قیمت حامل‌های انرژی باید متناسب با بازار و امکاناتی که در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد، به قیمت فوب خلیج‌فارس نزدیک بشود تا بتوانیم از قاچاق جلوگیری کنیم؛ اما برای مصارف حمل‌ونقل عمومی و حمل کالا، فکر و برنامه‌ریزی انجام شود که با اعمال یارانه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد.