مرز منافع، امنیت ملی و حفظ اطلاعات در گرو پروژه GNAF

مرز منافع، امنیت ملی و حفظ اطلاعات در گرو پروژه GNAF کارگروه ملی GNAF در جلسه‌ای با حضور نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، روند پیشرفت پروژه مذکور را مورد بررسی قرارداد. به گزارش ایسنا، جلسه کارگروه ملی پروژه ملی GNAF با حضور پزشکیان، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، مقیمی، قائم‌مقام وزیر کشور، جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و […]

مرز منافع، امنیت ملی و حفظ اطلاعات در گرو پروژه GNAF

کارگروه ملی GNAF در جلسه‌ای با حضور نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، روند پیشرفت پروژه مذکور را مورد بررسی قرارداد.

به گزارش ایسنا، جلسه کارگروه ملی پروژه ملی GNAF با حضور پزشکیان، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، مقیمی، قائم‌مقام وزیر کشور، جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات، مهری، معاون وزیر ارتباطات، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل، پروفسور رجبی‌فرد مشاور پروژه و سایر اعضای کارگروه در وزارت کشور برگزار شد.

مهری در این جلسه با اشاره به این که در این خصوص ۳ پروژه متفاوت همزمان پیش می‌رود، گفت: کاداستر، اس‌دی‌ای و GNAF‌؛ ۳ پروژه مجزا هستند که بر پایه داده‌های مکانی و به منظور توانمندسازی زیرساخت‌ها در حال اجرا هستند.

مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان این‌که موقعیت مکانی رکن چهارم تصمیم‌گیری‌هاست، خاطرنشان کرد: تا GNAF شکل نگیرد سایر پروژه‌ها عملیاتی نخواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که اجرایی شدن این پروژه جهش بزرگی در نحوه ارایه خدمات دولتی ایجاد می‌کند افزود: GNAF شاخص معتبری به عنوان مرجع برآوردهاست.

مهری گفت: طبق آمارهای بین‌المللی نسبت هزینه به سود ایجاد و به‌کارگیری زیرساخت اطلاعات مکانی حداقل یک به ۴ است.

معاون وزیر در ادامه سامانه GNAF را یک حلقه ارتباطی عنوان کرد و گفت: در بعد کلان هویت مکانی در کشور پیش نیاز اجرای دولت الکترونیک و ارایه بسیاری از خدمات الکترونیک مانند کد ملی کد کالا و خدمات، شناسنامه ملی است.

وی در عین حال به راهبرد‌های اجرای پروژه GNAF پرداخت و گفت: رویه‌ها و دستورالعمل‌های راهبرد فنی تا پایان بهمن ماه جاری آماده و در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار می‌گیرد.

در این جلسه که به صورت ویدئو کنفرانس و مشارکت استانداری‌های سراسر کشور و با حضور معاونان استاندار و نمایندگان آنها برگزار می‌شود به پرسش‌‌ها و ابهامات کارگروه‌های استانی در راستای اجرای بهینه پروژه پاسخ داده می‌شود.

وزارت کشور و GNAF

مقیمی، قائم‌مقام وزیر کشور نیز در این خصوص اظهار کرد: با توجه به اعلام آمادگی استان‌ها برای اجرایی شدن این پروژه باید جدیت بیش‌تری در روند کار‌‌ها داشته باشیم.

وی با بیان این که بهتر است پایه و بستر این پروژه قوی و اصولی باشد تا اجرای آن به بهترین نحو انجام شود، افزود: پیش از این هم کارهای بزرگی را شروع کردیم که بعضی به نتیجه رسید و برخی به دلیل عدم وجود زیرساخت لازم و پیش‌بینی آن مردم را دچار مشکل ساخت.

مقیمی با تأکید بر این که باید در زمان باقی مانده تا پایان دولت یازدهم این طرح مهم به نتیجه برسد و نتایج آن تحقق یابد از کارگروه‌ها خواست تا با جدیت امور را دنبال کنند.

وی با اشاره به اهمیت این طرح زیرساختی در کشور اظهار امیدواری کرد: با مشارکت بهینه میان دستگاهی این طرح با دقت و سرعت در کشور اجرا و شاهد مزایای آن باشیم.

جهانگرد، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات نیز بیان کرد: مرز منافع و امنیت ملی و حفظ اطلاعات به ۳ بخش این پروژه بستگی دارد.

وی افزود: داده‌های مکانی باید بر بستر نقشه‌های رقومی و سیستم GNAF شرکت ملی پست پیاده‌سازی شود و نباید این اطلاعات در بستر اینترنت قابل ارایه باشد و در داخل کشور حفظ شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: در استان‌ها کمیسیونی که مسؤول این پروژه است، همان کمیسیون تحول اداری است که باید هرچه زودتر با مشارکت بخش‌های ذی‌ربط این پروژه را به سرانجام برسانیم.

 

معاون وزیر هم‌‌‌ت مدیران و کاهش منازعات میان دستگاهی را رمز موفقیت این پروژه دانست و افزود: خوشبختانه زیرساخت‌های فنی طرح مهیا شده و باید مسؤولان استانی را ترغیب کنیم تا این طرح به عنوان ریرساخت اصلی کشور به نتیجه برسد.