۶ راهکار برای بازگشت رونق به بورس

گروه بازارسرمایه ـ نمایندگان مجلس دوازدهم، بازگشت اعتماد به بازار، شفاف‌سازی سیاست‌های پولی و مالی، پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد، مشارکت بخش‌خصوصی در اقتصاد، جلوگیری از تصمیمات ناگهانی و خلق‌الساعه و فرهنگ‌سازی را از جمله راهکارهای رونق بورس ذکر کردند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سنا، تعدادی از نمایندگان مجلس دوازدهم، بازگشت اعتماد به بازار، شفاف‌سازی سیاست‌های […]

گروه بازارسرمایه ـ نمایندگان مجلس دوازدهم، بازگشت اعتماد به بازار، شفاف‌سازی سیاست‌های پولی و مالی، پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد، مشارکت بخش‌خصوصی در اقتصاد، جلوگیری از تصمیمات ناگهانی و خلق‌الساعه و فرهنگ‌سازی را از جمله راهکارهای رونق بورس ذکر کردند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سنا، تعدادی از نمایندگان مجلس دوازدهم، بازگشت اعتماد به بازار، شفاف‌سازی سیاست‌های پولی و مالی، پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد، مشارکت بخش‌خصوصی در اقتصاد، جلوگیری از تصمیمات ناگهانی و خلق‌الساعه و فرهنگ‌سازی را از جمله راهکارهای رونق بورس ذکر کردند. در همین راستا، علی بابایی کارنامی؛ نماینده مجلس دوازدهم با اشاره به شفاف‌سازی سیاست‌های پولی و مالی، گفت: با توجه به اینکه ذات بورس با شفافیت همراه است، بنابراین، باید انگیزه مردم را نسبت به بازارسرمایه افزایش داد. نماینده مردم ساری در مجلس با تأکید بر اینکه بورس باید برای مردم جذاب باشد، عنوان کرد: با شفاف‌سازی بیشتر سیاست‌های پولی و مالی می‌توان امیدوار شد که بورس به جایگاه واقعی خود رسیده و در جلب اعتماد عموم موفق عمل کرده است. وی اظهار داشت: ضرورت دارد آموزش و فرهنگ‌سازی برای سهامداران خُرد از اهداف اصلی بازارسرمایه باشد و فعالان بازار و رسانه‌ها نیز در بحث آموزش باید بستر را برای ترویج این فرهنگ فراهم کنند. بابایی کارنامی؛ تصریح کرد: رونق اقتصادی و تولید زمانی به شکوفایی می‌رسد که مشارکت و انگیزه مردم برای ورود به عرصه اقتصاد و تولید افزایش یابد و دولت امکانات و ابزارهای فعالیت تولیدی را با قیمت ارزان و شرایط آسان در اختیار مردم بگذارد تا مردم بدانند مزیت در بازارهای غیرمولد نیست، بلکه در بازارسرمایه است.

بازارسرمایه محل مطمئن برای حمایت از تولید

صدیف بدری؛ نماینده مجلس دوازدهم نیز، با اشاره به نقش شفاف بازارسرمایه در جهش تولید، گفت: به دلیل شفافیت بالا، بازارسرمایه محل مطمئنی برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک و بزرگ و همچنین حمایت از تولید است. بدری؛ در ادامه با اشاره به اینکه بازارسرمایه محل مناسبی برای تضمین سود سرمایه‌گذاران و همچنین سرمایه‌گذاری مطمئن برای تولید است، اظهار داشت: فرهنگ‌سازی برای سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه یک اولویت و ضرورت است بنابراین دولت باید اطمینان خاطری به مردم دهد تا آن‌ها سرمایه‌های کوچک خود را وارد بازار کرده و آن را تبدیل به سرمایه‌های بزرگ کنند.

بازگشت اعتماد به بورس

در همین راستا، فتح‌اله توسلی؛ نماینده مجلس دوازدهم با بیان اینکه برای جهش تولید و مشارکت مردم در تولید، باید اعتماد از دست رفته مردم به بورس بازگردد، گفت: چرا که برخی تصمیمات ناگهانی و خلق‌الساعه موجب شد در سال ۹۹ و بعد از آن بسیاری از سهامداران آسیب دیده و نسبت به بازارسرمایه بی‌اعتماد شوند.

جایگاه و مشارکت قانونی بخش‌خصوصی

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته در کنار بی‌اعتمادی مردم نسبت به بورس شرایط اقتصادی و وضعیت منطقه هم باعث شد مردم با عدم پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد و تصمیمات یک شبه مسئولان کشور مواجه شوند، اظهار داشت: زمانی اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری در بورس باز می‌گردد که جایگاه و مشارکت قانونی بخش‌خصوصی در کشور به صورت قانونی ایجاد شود و مردم خود را در بطن تصمیمات سیاسی و اقتصادی کشور ببینند. توسلی درباره موضوع شفافیت در بورس، گفت: بهبود نحوه گزارشگری مالی نظیر حاکمیت شرکت می‌تواند دسترسی واقعی سرمایه‌گذاران خرد به اطلاعات را بهبود بخشد. این نماینده، ادامه داد: افزایش شفافیت راه را برای افزایش امنیت سرمایه‌گذاری برای مردم عادی به شرط آنکه سواد مالی خود را ارتقا داده باشند، فراهم خواهد کرد که خود یک عامل مهم در مسیر افزایش تقارن اطلاعاتی است.

تلاش مجلس دوازدهم برای پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس، تصریح کرد: امید می‌رود با روی کارآمدن مجلس دوازدهم و تلاش و پیگیری آن‌ها به منظور حمایت از اقتصاد و بازارسرمایه شاهد پیش‌بینی‌پذیر اقتصاد و بهبود رویه‌ها در تمامی حوزه‌های اقتصادی باشیم.

افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری

محمد صالحی‌دارانی؛ نماینده مجلس دوازدهم نیز، افزود: در صورتی که دولت و مجلس با حمایت از بازارسرمایه بتوانند جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار را افزایش دهند و مردم را به سمت این بازار هدایت کنند، نقدینگی‌‌ها جمع‌آوری و به بخش تولید در قالب سرمایه در گردش تزریق می‌شوند. این نماینده مجلس، تأکید کرد: اگر تصمیمات درست و مدیریت‌شده‌ای برای بازارسرمایه گرفته شود به‌طور قطع این بازار با بهره‌مندی از ابزارهای ایجاد شده بهترین گزینه برای جمع‌آوری نقدینگی‌‌ها و سرمایه‌های مردم و هدایت آن به سمت واحدهای تولیدی است.