به بهانه افزایش50 درصدی قیمت کتاب‌های درسی

نیاز به آموزش؛ از تحصیل رایگان تا تحصیل گران!

معصومه براتی- آموزش ارزان نیاز هر جامعه برای تربیت نیروهای کارآمد است. اما دیگر از زمانی که تحصیل برای تمام مردم رایگان بود، دهه‌ها می‌گذرد. در حکومت قبل و در سال ۱۳۵۲ دستوری مبنی بر تحصیل رایگان در دو مقطع ابتدایی و راهنمایی صادر گردید. پس از پیروزی انقلاب نیز در قانون اساسی ذکر شد […]

معصومه براتی- آموزش ارزان نیاز هر جامعه برای تربیت نیروهای کارآمد است. اما دیگر از زمانی که تحصیل برای تمام مردم رایگان بود، دهه‌ها می‌گذرد. در حکومت قبل و در سال ۱۳۵۲ دستوری مبنی بر تحصیل رایگان در دو مقطع ابتدایی و راهنمایی صادر گردید. پس از پیروزی انقلاب نیز در قانون اساسی ذکر شد که تحصیل در مدارس دولتی و راهنمایی رایگان است و مسئولان مدرسه نباید از والدین برای ثبت‌نام پولی دریافت کنند. از سوی دیگر هر سال در بودجه جاری کشور مدارس دولتی از پرداخت هزینه آب، برق و گاز معاف هستند. در بودجه ۱۴۰۳ نیز براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، کلیه واحدهای آموزشی، پرورشی و ورزشی در مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش، از پرداخت هزینه‌های مصرف برق، گاز و آب تا سقف الگوی مصرف معاف هستند. به این ترتیب همه مدارس دولتی از پرداخت این هزینه‌ها که بخش مهمی از هزینه‌های جاری مدارس است، معاف شده‌اند. مهرماه سال گذشته بیش از ۱۶٫۵ میلیون دانش‌آموز و حدود یک‌میلیون معلم، مدیر، معاون مدرسه و کارکنان آموزش‌وپرورش سال تحصیلی را در بیش از ۱۰۰هزار مدرسه دولتی و نزدیک به ۲۰ هزار مدرسه غیردولتی آغاز کردند. از همان روزهای نخست تکلیف مدارس غیردولتی با شهریه‌هایی که در سامانه آموزش و پرورش اعلام شد، مشخص گردید. شهریه‌ای که سال گذشته سقف نهایی آن ۵۰ میلیون تومان بود ولی امسال این سقف به ۸۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. در حالی که آموزش و پرورش اعلام کرد؛ مدارس دولتی حق دریافت شهریه ندارد اما برخی از والدین دانش‌آموزان عنوان می‌کنند که در طول سال به بهانه‌های مختلف از آن‌ها پول می‌گیرند. این گله‌های والدین در حالی است که به گفته مسئولین وزارت آموزش و پرورش هیچ یک از مدارس عادی و دولتی این اختیار را ندارند که ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدرسه را منوط به پرداخت هزینه‌ای کنند.

افزایش۵۰ درصدی قیمت کتاب‌های درسی

حالا که در فصل تعطیلات مدارس هستیم، خرید کتاب‌های درسی برای سال جدید تحصیلی آغاز شده اما قیمت آن براساس گفته‌های مسئولان ۵۰ درصد افزایش یافته است! در همین رابطه، محمد علوی‌تبار؛ معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه‌های اول، هفتم و دهم آغاز شده، گفت: امسال بیش از ۱۵۵ میلیون جلد کتاب‌درسی چاپ شده و خانواده‌ها به خرید کتاب از بازار آزاد نیاز ندارند. علوی‌تبار؛ با بیان اینکه ثبت سفارش پایه‌های ورودی اول ابتدایی، هفتم و دهم پس از ثبت‌نام در مدارس و ثبت‌نام قطعی در سامانه سیدا تا ششم شهریور امکان‌پذیر است، گفت: پرداخت به صورت آنلاین از طریق درگاه‌های پیش‌بینی شده و سامانه انجام می‌شود. وی با بیان اینکه هیچ دریافتی به صورت نقدی صورت نمی‌گیرد، افزود: قیمت‌ها به صورت میانگین در تمامی پایه‌ها ۵۰درصد افزایش داشته است. معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: برای مناطق محروم، مطابق سال قبل مدارسی که به صورت رایگان و نیم‌بها کتاب دریافت کردند، امسال هم به صورت رایگان و نیم‌بها کتاب دریافت می‌کنند. گفتنی است؛ به‌منظور تسهیل دسترسی دانش‌‌آموزان به کتاب‌های درسی، ثبت سفارش کتاب‌‌‌ها از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش‌ my.medu.ir یا سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی www.irtextbook.ir و برابر جدول تقویم زمانی پیوست انجام می‌شود. برای ورود به سامانه کدملی دانش‌آموز، نام کاربری و شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، «رمز عبور» ورود به سامانه است. دانش‌آموزان اتباع باید به جای کدملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، ۶ رقم یک (۱۱۱۱۱۱) وارد کنند.