مدیرعامل ایران‌ایر

کف قیمت برای بلیت هواپیما وجود ندارد

بازگشت حجاج به کشور تا ۲۱ تیر پایان می‌یابد محمد قره‌داغلی -مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، با اشاره به اینکه عملیات بازگشت حجاج تا ۲۱ تیرماه تمام می‌شود، گفت: کف قیمت برای بلیت هواپیما وجود ندارد اما سقف قیمتی وجود دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، شمس‌الدین فرزادی‌پور؛ در نشست خبری افزود: پیش از عملیات حج […]

بازگشت حجاج به کشور تا ۲۱ تیر پایان می‌یابد

محمد قره‌داغلی -مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، با اشاره به اینکه عملیات بازگشت حجاج تا ۲۱ تیرماه تمام می‌شود، گفت: کف قیمت برای بلیت هواپیما وجود ندارد اما سقف قیمتی وجود دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، شمس‌الدین فرزادی‌پور؛ در نشست خبری افزود: پیش از عملیات حج اعلام کردیم توانایی انتقال ۵۰ هزار نفر از حجاج را داریم و مقرر بود انتقال ۴۰ هزار نفر را هما برعهده داشته و بقیه توسط یکی از شرکت‌های همکار انجام شود، اما دو روز مانده به پرواز، عربستان از پذیرش شرکت یاد شده سر باز زد. وی بیان‌ داشت: به این ترتیب انتقال همه حدود ۹۰ هزار زائر بر دوش هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افتاد که با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم نسبت به انتقال حجاج اقدام شد. فرزادی‌پور؛ ادامه‌داد: مرحله رفته انتقال حجاج از ۲۱ اردیبهشت آغاز شد که تا ۲۱ خرداد به طول انجامید؛ به این منظور در کمتر از پنج روز برخی هواپیما‌ها وارد فاز عملیاتی شد. وی گفت: در عملیات رفت حجاج ۷۵۸ لگ پروازی انجام شد و تعداد ۸۷ هزار و ۶۲۴ نفر زائر با احتساب عوامل خدماتی اعزام شدند. مدیرعامل ایران‌ایر، خاطرنشان کرد: میانگین تأخیر‌ها در عملیات پرواز رفت حجاج ۴۰ دقیقه بود، پرواز‌ها از ۲۱ فرودگاه کشور انجام شد که ۴۴۰ پرواز به مدینه و ۳۱۸ پرواز به جده انجام شد. وی با اشاره به آغاز پروازهای برگشت حجاج از ۲۳ تیرماه، یادآور شد: تا امروز ۲۷۸ پرواز بازگشت حجاج انجام شده و در این راه یک فروند هواپیما از شرکت «آوا ایر» به کمک گرفته‌ایم که ۱۴ پرواز تاکنون برای ما انجام داده است. فرزادی‌پور؛ اظهار داشت: در مجموع تاکنون ۲۹۲ پرواز بازگشت حجاج انجام شده و ۳۳ هزار و ۲۲۶ نفر از حجاج بازگشته‌اند. مدیرعامل هما، میانگین تأخیرات پروازهای بازگشت را ۷۳ دقیقه اعلام کرد و گفت: این تأخیر‌ها به دلیل نقل‌وانتقال بار حجاج و تراکم مسافر در فرودگاه‌ها به ویژه در روزهای ابتدایی عملیات برگشت بوده است. وی بیان داشت: تعداد پرواز‌ها به مدینه و برعکس ۲۴۲ پرواز و به شهر جده ۵۰ پرواز بوده است. فرزادی‌پور؛ خاطرنشان کرد: پروازهای بازگشت حجاج از فرودگاه‌های کرمان، بوشهر، بیرجند، اهواز، تبریز و رشت به اتمام رسید. به گفته این مقام مسئول، انتقال حجاج در سال‌جاری نسبت به دو سال گذشته با ۱۰۰درصد افزایش به ۸۸ هزار نفر افزایش یافت و این مهم با وجود همه مشکلات و مسائل حاشیه‌ای، محدودیت‌‌ها و تحریم‌ها جهش بسیار خوبی در حوزه عملیات انتقال حجاج نشان می‌دهد. وی درخصوص پروازهای اربعین و زمان آغاز بلیت‌فروشی برای این پرواز‌ها، گفت: در این زمینه تابع سیاست‌های حاکمیتی هستیم و تاکنون چیزی به این سازمان اعلام نشده و عدد خاصی به‌عنوان پایه قیمتی مطرح نشده است. فرزادی‌پور؛، خاطرنشان کرد: هیچ ایرلاین خارجی حاضر نبوده و نمی‌تواند پرواز داخلی برای ما انجام دهد، زیرا آن‌ها به دنبال مسیرهای خاصی هستند یا ممکن است انتظاراتی در زمینه نرخ سوخت از ما داشته باشند و به نظر نمی‌رسد چنین چیزی منطقی و به نفع کشور نیز باشد. مدیرعامل هما، در پاسخ به پرسشی درخصوص نرخ بلیت هواپیما‌ها، گفت: با توجه به محدودیت‌‌ها و معذوریت‌های موجود از جمله نوسانات نرخ ارز و تأمین قطعات خارجی، قیمت‌های ما حتی باید از قیمت‌های جهانی بالاتر باشد اما در حقیقت پایین‌تر است. به گفته وی، امروز متوسط جهانی هر ساعت صندلی پروازی بین ۴۷ تا ۶۰ دلار است. وی با تأکید بر اینکه کف قیمت برای بلیت هواپیما وجود ندارد اما سقف قیمتی وجود دارد، تصریح کرد: هواپیمای جمهوری اسلامی تا امروز حتی یک ریال مازاد بر نرخ مصوب سازمان بلیت نفروخته است. فرزادی‌پور؛ درخصوص سقف قیمت عنوان کرد: در این زمینه بازار تعیین‌کننده است و براساس عرضه و تقاضا خواهد بود و بنا شده کسی بالاتر از عددی که تعیین شده بلیت نفروشد. وی با بیان اینکه تاکنون دستورالعمل خاصی برای سوخت هواپیما به این سازمان اعلام نشده، درخصوص عدم پذیرش هواپیمایی معراج از سوی عربستانی‌‌ها برای پرواز حجاج، گفت: دلیل خاصی به‌طور شفاف به ایران اعلام نشده و مجوز مربوطه برای این شرکت صادر نشده است.