مهدی قرهداغلی – عباس علیآبادی؛ وزیر صمت، در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن، با اشاره به لزوم دستیابی به رشد مطلوب کیفی و کمی، گفت: با گسترش تحقیق و توسعه و ایجاد قدرت طراحی باید به سمت صنعت دانشمحور حرکت کرد. به گزارش مناقصهمزایده، عباس علیآبادی؛ در مراسم روز ملی صنعت و معدن، با […]
مهدی قرهداغلی – عباس علیآبادی؛ وزیر صمت، در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن، با اشاره به لزوم دستیابی به رشد مطلوب کیفی و کمی، گفت: با گسترش تحقیق و توسعه و ایجاد قدرت طراحی باید به سمت صنعت دانشمحور حرکت کرد. به گزارش مناقصهمزایده، عباس علیآبادی؛ در مراسم روز ملی صنعت و معدن، با بیان اینکه باید قدرت طراحی و تحقیق و توسعه را در صنایع گسترش دهیم، گفت: وقتی به صنایع مختلف مراجعه میکنم، میگویند تولید ما ۱۰۰درصد بومی شده است، به نظر شما این اتفاق درستی است؟ به نظر من اگر ما ۸۰ درصد خودرو را بسازیم اما موتور را نسازیم حتی اگر موتور را بسازیم اما طراحی نکرده باشیم تلاش ما کامل نیست. در این دوره سعی کردیم تا ریلگذاری را بهگونهای انجام دهیم تا با ارتقای سطح فناوری کشور به سطوح عالی همترازی با دنیا برسیم و با تحقیق، توسعه و اتکاء به ظرفیتهای علمی کشور به سمت یک صنعت دانشبنیان حرکت کنیم. وی افزود: در صورت تحقق این هدف، تردید نکنید که کیفیت تضمین میشود و ارزشافزوده بالا خلق میشود و در این شرایط دیگر گلوگاههای آزاردهنده در تولید نخواهیم داشت و بازارهای جهانی به روی ما باز میشوند و نخبگان به جای مهاجرت در صنایع حضور مییابند. در آن روز مرجع جهانی میشویم و با نام تجاری خود کالا را تولید و صادر میکنیم. علیآبادی؛ تصریح کرد: بدون تردید تا زمانی که صنایع ما تعامل سازنده با مراکز علمی پیشرفته دنیا نداشته باشند، نمیتوانند خود را روزآمد بدانند؛ بنابراین باید صنایع ایرانی را با دانشگاهها و مراکز صنعتی دنیا مرتبط کنیم که نیازمند تعامل گسترده با دنیاست. وزیر صمت، افزود: بهعنوان مثال در حالحاضر در صنعت خودرو، ۳۷ شرکت خودروسازی داریم که خودروی اقتصادی تولید نمیکنند؛ برای تولید محصول اقتصادی باید کنسرسیوم صنعتی درست کنیم تا به اندازه مطلوب اقتصادی برسیم و اگر دامنه، محدوده و مقیاس اقتصادی نباشد، کالای ما رقابتی نخواهد بود. علیآبادی؛ اضافه کرد: تمامی عواملی که قیمتگذاری دستوری را رقم میزند ناشی از رانت است؛ هیچیک از شرکتها تاکنون از من وام ارزی نخواستهاند، بلکه مطالبه وام ریالی دارند چراکه در قبال وام ارزی باید ارز پس دهند اما به دلیل تورم بالا، وام ریالی برای شرکتها جذابتر است. بنابراین صنعت ما مولد و اقتصادی نیست. وزیر صمت، در بخش دیگری، به صادرات اشاره کرد و گفت: صادرات فتحالفتوح است و تا زمانی که شرکتها صادرات نداشته باشند با مقصد فاصله بسیاری دارند؛ باید با ابزارهای مختلف اعم از دیپلماسی، تشویقی و حتی تنبیهی شرکتها را وادار به صادرات کنیم؛ یعنی اگر شرکتی نتواند کالا صادر کند باید تنبیه شود و ارز نگیرد. ارز باید به کسی پرداخت شود که بتواند صادرات انجام دهد. محور همه امور باید صادرات باشد. وی افزود: اساساً اگر کالا فاقد کیفیت و استانداردهای لازم نباشد در بازارهای جهانی جایی ندارد. لذا شرکتها باید آماده رقابت واقعی باشند؛ مادامی که شرکتهای خودروساز ما با خود رقابت کنند وضعیت همین است که امروز میبینید. وزیر صمت، ادامه داد: در تخصیص ارز به سمت خودروهایی برویم که مشابه داخل دارند نه اینکه لوکس وارد کنیم که در داخل ساخته نمیشوند؛ با این شیوه نشان میدهیم که با قیمت پایینتر میتوان خودروی خوبی سوار شد؛ وزیر صمت، با اشاره به برنامهریزی درخصوص خودروی ارزانقیمت، گفت: برای افزایش بهرهوری خودروسازان داخلی باید خودروهایی در مقیاس ارزانتر وارداتی در اختیار مردم قرار گیرد. پیش از این واردات برای خودروهایی که قیمت آنها بالاتر از ۱۰ هزار دلار بوده است صورت میگرفت، اکنون در تلاش هستیم تا زمینه واردات خودروهای قیمت مناسب و با کیفیت را فراهم کنیم. مثلاً با هشت هزار دلار میتوان خودروی درجه یک ساخت. خودروسازان باید خود را تکان دهند زیرا در غیر این صورت همین جایی که هستند، میمانند. لذا نیاز است تا خودروهای ارزان قیمت وارد شود که منجر به ایجاد رقابتهای سازنده با خودروهای داخلی شود. وی ادامه داد: خودروهای باکیفیت و ارزانقیمت وارداتی، رقابتپذیری را افزایش میدهد، ضمن اینکه برای ارتقا و کیفیت خودروها یکی از مؤلفهها رقابتپذیری است. مؤلفههای دیگری تأثیرگذار است تا تولید منطقیتر شود نهتنها خودروی ارزانقیمت، بلکه باید در همه محصولات و کالاها فاکتور قیمت و کیفیت را در نظر بگیریم. علیآبادی؛ با بیان اینکه صنایع ما اغلب صادراتمحور نیستند، گفت: صنایع ما وابسته به دریافت کمک و حمایت هستند. ما بهاندازه کافی آموزش در اختیار صنایع قرار نمیدهیم بایستی آموزشهای حقوقی و تخصصی صورت بگیرد. علیآبادی؛ از ابلاغ آییننامه واردات خودروهای جانبازان خبر داد و گفت: واردات خودرو برای جانبازانی که در گذشته ثبتنام کرده بودند، فراهم شده است تا بهزودی انجام شود هرچند این امر زمان بر است. وی افزود: در حالحاضر اولویت برای جانبازان بالای ۷۰ درصد است.
دیدگاه بسته شده است.