بازگشت خودروهای ناقص به پارکینگهای خودروسازان، پس از تلاشهای فراوان همه دستگاهها، اینبار این پرسش را مطرح میکند؛ در حالی که شرایط هیچ تغییری نداشته و روند تولید ادامهدار بوده چرا باید دوباره شاهد رسوب خودروهای کف باشیم؟ آیا باید خودروسازان را دلیل اصلی این روند دانست یا این روند را به قطعهسازان نسبت داد؟ […]
بازگشت خودروهای ناقص به پارکینگهای خودروسازان، پس از تلاشهای فراوان همه دستگاهها، اینبار این پرسش را مطرح میکند؛ در حالی که شرایط هیچ تغییری نداشته و روند تولید ادامهدار بوده چرا باید دوباره شاهد رسوب خودروهای کف باشیم؟ آیا باید خودروسازان را دلیل اصلی این روند دانست یا این روند را به قطعهسازان نسبت داد؟ به گزارش مناقصهمزایده، برخی فعالان صنعت قطعه عنوان میکنند که پیش از ورود به سال جدید، حدود سه هزار خودرو به دلیل عدم تأمین قطعه در کف کارخانهها بودند؛ این در شرایطی است که این عدد هماکنون به ۱۰هزار دستگاه رسیده است. هرچند این عدد در مقایسه با اعداد گذشته که حتی به ۲۰۰ هزار دستگاه هم رسیده بود، چندان نگرانکننده نیست اما به نظر میرسد دوباره پای نهادهای نظارتی به این موضوع باز شود. قطعهسازان همانند همیشه کمبود نقدینگی را دلیل اصلی این روند عنوان میکنند و معتقدند در کنار فروش همراه با زیان، خودروسازان به واسطه قیمتگذاری دستوری که منجر به کمبود نقدینگی شده، تصمیمات بانکمرکزی نیز تأثیرگذار بوده و لازم است جهت تحقق شعار امسال و فاصله گرفتن از روند فعلی هرچه سریع ر تجدیدنظرهایی صورت گیرد. محمدرضا نجفیمنش؛ رئیس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعهسازی، دلیل اصلی روند فعلی را دو چالش اصلی میداند و میگوید: عدم توان ترخیص مواد اولیه از گمرکات به دلیل نبود نقدینگی از سوی قطعهسازان به واسطه فروش همراه با ضرر و زیان خودروسازان و تعیین روش نادرست ثبت سفارش ارز از سوی بانکمرکزی دلیل افزایش تعداد خودروهای ناقص در پارکینگهای خودروسازان است. وی افزود: خودروسازان به دلیل وضعیت فعلی توان پرداخت مطالبات قطعهسازان را ندارند که بهبود این روند نیازمند اخذ تصمیم جدی درخصوص حذف قیمتگذاری دستوری از سوی دولت است تا صنعت خودرو توان بازگشت به شرایط گذشته و تداوم تولید را داشته باشد. نجفیمنش؛ در ادامه با اشاره به تعیین سیستم پیچیده ثبت سفارش ارز از سوی بانکمرکزی، تصریح میکند: تعیین این سیستم از سوی بانکمرکزی باعث شده تا انرژی تعداد زیادی از نیروهای شرکتها صرف این موضوع شود و کار متوقف شود که هشدارهای لازم به مسئولان مربوطه داده شده و انتظار میرود هرچه سریعتر تصمیمگیریهای لازم در این خصوص انجام شود. وی ادامه میدهد: به دلیل مشکلات موجود از ابتدای امسال هیچ کس توان ثبت سفارش ارز مورد نیاز خود را نداشته و کاری که پیش از این با یک نفر قابل انجام بود در حالحاضر بیش از شش نفر را درگیر این موضوع کرده است که در صورت ادامه، این روند بسیار فرسایشی خواهد بود. رئیس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعهسازی، دلیل این امر را نبود سیستم مشخص عنوان و اظهار میکند: بانکمرکزی پیش از اینکه تستهای لازم را روی این سامانه انجام دهد اجرای آن را برای همه الزامی کرد این در حالیست که فعالیت هر سامانه نیازمند انجام یک دوره آزمایشی است و هماکنون با وجود ارز مورد نیاز توان تأمین به دلیل عدم امکان ثبت سفارش وجود ندارد. نجفیمنش؛ اشتباه بانکمرکزی در کاهش زمان تخصیص ارز از یک ماه به ۲۰ روز را از دیگر چالشهای روند فعلی میداند و میگوید: این مدت زمان کوتاه به دلیل نبود ارز در بانکها و عدم امکان ثبت در سامانه بهزودی به پایان میرسد و این سیکل ناقص دوباره ادامه مییابد. وی میافزاید: روند فعلی دقیقاً بر عکس شعار سال عمل کرده و شاهد کاهش و حتی توقف تولید بوده که انتظار میرود بانکمرکزی هر چه سریع در تصمیمات خود تجدیدنظری داشته باشد.
دیدگاه بسته شده است.