رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز مطرح کرد

ظرفیت ۳۰۰ میلیون بشکه‌ای صرفه‌جویی انرژی در کشور

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز، گفت: روزانه حدود هفت میلیون بشکه معادل نفت خام انرژی در کشور مصرف می‌شود که با بهینه‌سازی مصرف می‌توانیم سالانه حدود ۳۰۰ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی کنیم. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، محمداسماعیل کفایتی؛ در آیین اعلام نتایج ارزیابی فعالان حقیقی و حقوقی فناوری […]

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز، گفت: روزانه حدود هفت میلیون بشکه معادل نفت خام انرژی در کشور مصرف می‌شود که با بهینه‌سازی مصرف می‌توانیم سالانه حدود ۳۰۰ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی کنیم. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، محمداسماعیل کفایتی؛ در آیین اعلام نتایج ارزیابی فعالان حقیقی و حقوقی فناوری و صاحب ایده در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی، با بیان اینکه یکی از برنامه‌های پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز، موضوع استفاده فناوری روزآمد جهان در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی است، گفت: در ذیل فرمایش رئیس‌جمهوری شهید مبنی بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی، پارسال فراخوانی برای حضور این شرکت‌ها منتشر شد. وی ادامه داد: ۶۵ شرکت در این فراخوان شرکت کردند که در ارزیابی اولیه ۳۸ شرکت تأیید شدند و پس از ارزیابی نهایی، هفت شرکت نشان طلایی، ۱۰ شرکت نشان نقره‌ای و هفت شرکت نشان برنزی گرفتند. رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز، با اشاره به اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی موضوعی مهم برای کشور است، گفت: این مسئله باید از ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، فناوری و نوآوری بررسی شود. هم‌اکنون در کشور روزانه حدود هفت میلیون بشکه معادل نفت خام انرژی مصرف می‌شود که با بهینه‌سازی مصرف می‌توانیم سالانه حدود ۳۰۰ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی کنیم. کفایتی؛ بیان کرد: بخشی از صرفه‌جویی در مصرف انرژی به مسائل فرهنگی و اجتماعی برمی‌گردد و نهادهای فرهنگی باید روی این موضوع کار کنند و با ایجاد ممیزی‌هایی، به صرفه‌جویی انرژی کمک کنند. وی ادامه داد: ممیزی‌‌ها شامل ممیزی ساده، متوسط (سازمان‌دهی حدود ۵۰۰ شرکت برای بهینه‌سازی تأسیسات ساختمانی و واحدهای کوچک و متوسط صنعتی) و پیشرفته (بهینه‌سازی مصرف انرژی در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها) می‌شود. رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز، با بیان اینکه با بهینه‌سازی مصرف انرژی در نیروگاه‌ها حدود دو فاز پارس‌جنوبی گاز صرفه‌جویی می‌شود، گفت: ما در پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز به‌عنوان حلقه واسط شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت امیدواریم در آینده با افزایش حضور شرکت‌ها در این زمینه کارهای مؤثری در بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام دهیم.

خروج از بحران ناترازی انرژی با همکاری دانش‌بنیان‌ها

در ادامه، وحیدرضا زیدی‌فرد؛ معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، با بیان اینکه موضوع ناترازی و بهینه‌سازی انرژی، اولویتی مهم و جدی برای کشور محسوب می‌شود، گفت: از سال ۱۳۸۹ که مقام‌معظم‌رهبری سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف انرژی را ابلاغ کردند، تاکنون موارد بی‌شماری درباره ناترازی و بهینه‌سازی مصرف انرژی مطرح شده است. وی با اشاره به اینکه اگر در این سال‌‌ها فقط بندهای اصلاح سیاست‌های الگوی مصرف که از سوی مقام‌معظم‌رهبری ابلاغ شده بود درست اجرا می‌شد، کشور اکنون در این وضع نبود، افزود: امروز خطر ناترازی انرژی را همه احساس کرده‌اند و اگر به آن رسیدگی نشود، کشور دچار بحران‌های عمیقی خواهد شد. معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور شهید بر بهینه‌سازی مصرف انرژی، تصریح کرد: شهید آیت‌ا… رئیسی؛ تنها رئیس‌جمهوری بود که در کمیسیون عالی انرژی شرکت می‌کرد و در دیدار با مدیران وزارت نفت، به‌شدت پیگیر ناترازی و بهینه‌سازی مصرف انرژی بود. زیدی‌فرد؛ با بیان اینکه به‌منظور استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت، پارسال با همکاری پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت فراخوانی منتشر شد، افزود: از فعالان حقیقی و حقوقی فناوری و صاحبان ایده که بتوانند در این زمینه کمک کنند حمایت می‌کنیم و راهکارهای مناسبی برای تجاری‌سازی و بالفعل‌کردن این ایده‌ها در نظر گرفته‌ایم. وی بیان کرد: با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، جمع ایده‌ها و صرفه‌جویی انرژی می‌توانیم از لبه بحران خارج شویم. معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، گفت: ایران حجم بزرگی از ذخایر انرژی را در اختیار دارد؛ با این‌حال نباید فقط بر استفاده از سوخت‌های فسیلی تمرکز کنیم و می‌توان سوخت‌های تجدیدپذیر را در سبد انرژی کشور جایگزین کرد.

پیگیری جدی بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت گاز در دولت سیزدهم

همچنین ساجد کاشفی؛ با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در کشور ما بسیار زیاد است، گفت: در حوزه‌های مختلف اعم از فرآورده‌های نفتی، برق و به‌صورت ویژه در حوزه گاز طبیعی با مصرف بالای انرژی روبه‌رو هستیم. وی بیان کرد: حوزه فعالیت شرکت ملی گاز ایران با توجه به اساسنامه‌ای که دارد پالایش، انتقال و توزیع گاز است، اما زمانی که مسئله ناترازی مطرح می‌شود، شرکت ملی گاز ایران برای اینکه چرا گاز به اندازه کافی وجود ندارد، باید پاسخگو باشد. مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران، ادامه داد: با تصمیمی که در وزارت نفت دولت سیزدهم گرفته شد، مدیریت انرژی و کربن در شرکت ملی گاز ایجاد شد تا بهینه‌سازی مصرف انرژی در حوزه مشترکان و داخل صنعت گاز را به‌صورت جدی دنبال کند. وی با اشاره به اینکه حوزه فعالیت در صنعت گاز به‌دلیل طیف مشترکانی که از این انرژی استفاده می‌کنند وسیع است، گفت: اقدام زیرساختی مناسبی که در چند ماه گذشته در شرکت ملی گاز انجام شده، پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی است، همچنین ارائه گواهی صرفه‌جویی به‌عنوان ابزار تأمین مالی پیش از تحقق صرفه‌جویی به شرکت‌ها با همکاری معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت و احیای ماده ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، از دیگر اقدام‌های شرکت ملی گاز ایران است. مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران، به همکاری این شرکت با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مصرف انرژی اشاره کرد و افزود: طرح مردمی‌سازی بهینه‌سازی به‌صورت پایلوت در استان یزد با همکاری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و یک شرکت دانش‌بنیان، تأمین انرژی گلخانه‌های مجاور نیروگاه‌های تولید همزمان برق و حرارت (CHP) با اجرای طرح‌های بازیافت انرژی در چارچوب بازار بهینه‌سازی و طرح تعویض فناوری کوره‌های آجری «هافمن» با تونلی به‌صورت پایلوت در استان یزد با همکاری معاونت ریاست‌جمهوری، از همکاری‌های شرکت ملی گاز با شرکت‌های دانش‌بنیان است. کاشفی؛ احداث آزمایشگاه برچسب انرژی در شرکت گاز استان خراسان‌جنوبی، طراحی و تدوین پیوست انرژی برای متقاضیان به رعایت معیار مصرف انرژی که از سوی سازمان ملی استاندارد تدوین شده است، بررسی و تحلیل داده‌های مصرف انرژی برای بازنگری در برخی طرح‌‌ها مانند توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در استان‌های شمال و شمال غرب کشور و همکاری با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در اجرای طرح گردشگری سبز با هدف گنجاندن معیار مصرف انرژی در ارائه ستاره به هتل‌‌ها و اقامت‌های گردشگری را از اقدام‌های کوتاه‌مدت شرکت ملی گاز ایران در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی برشمرد. وی با بیان اینکه در شرکت ملی گاز ایران برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدتی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی طراحی شده است، گفت: ازجمله این برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت می‌توان به تهیه و تدوین اطلس بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور و تعیین چهار قطب بهینه‌سازی مصرف گاز در صنایع سیمان، آجر، فولاد و کاشی و سرامیک با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و پیگیری طرح‌های انرژی‌های نو و تجدیدپذیر با هدف تنوع‌بخشی به سبد مصرف انرژی و کاهش ناترازی گاز با همکاری معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت اشاره کرد.