وزیر صمت عنوان کرد

معدنکاری در جنگل به شرط دانش‌بنیان شدن بخش معدن

محمد قره‌داغلی – وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، گفت: معدنکاری ما اگر دانش‌بنیان شود، در جنگل هم می‌توان فعالیت معدنی انجام داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس علی‌آبادی؛ در همایش ملی گرامیداشت روز صنعت و معدن، گفت: بخش عمده‌ای از تعارضاتی که معدن و محیط‌زیست با هم دارند مربوط به دانش‌بنیان نبودن معدنکاری است، چراکه صنعتی که به فناوری […]

محمد قره‌داغلی – وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، گفت: معدنکاری ما اگر دانش‌بنیان شود، در جنگل هم می‌توان فعالیت معدنی انجام داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس علی‌آبادی؛ در همایش ملی گرامیداشت روز صنعت و معدن، گفت: بخش عمده‌ای از تعارضاتی که معدن و محیط‌زیست با هم دارند مربوط به دانش‌بنیان نبودن معدنکاری است، چراکه صنعتی که به فناوری روز مجهز نشود بدون شک به محیط‌زیست آسیب می‌زند. وی همچنین خطاب به شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، گفت: اگر بدون اینکه از دانش روز بهره‌مند شوید، دست به تولید زده‌اید با شرایط مطلوب برای صادرات محصول خود بسیار فاصله دارید و کالایی تولید کرده‌اید که رقابتی نخواهد بود. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، افزود: بسیاری از صنایع ما ارتباط مؤثری با دانشگاه و مراکز دانشگاهی ندارند این درحالی است که از صنایعی که بخواهند تولید علمی و دانش‌بنیان داشته باشند، حمایت ویژه می‌شود. علی‌آبادی؛ در بخش دیگری به فرمایشات رهبری درباره توسعه معادن و اینکه معادن می‌توانند در کنار نفت، ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشند اشاره کرد و افزود: رهبری بار‌‌ها و بار‌‌ها به اهمیت توسعه این بخش و ایجاد ارزش‌افزوده با توسعه صنایع پاییندست در معادن تأکید کرده‌اند. وی ادامه داد: نه تنها به توصیه رهبری عمل نکرده‌ایم، بلکه به سمتی پیش می‌رویم که واردکننده برخی از کانی‌های معدنی مانند بوکسیت شده‌ایم و کارخانه آلومینا امروز برای تأمین نیاز داخلی به جای تولید پودر آلومینا واردکننده شده است.

فقط ۴ درصد از کشور در اختیار فعالیت معدنی است

همچنین در ادامه، محمدرضا بهرامن؛ رئیس خانه معدن ایران، گفت: براساس آخرین اطلاعات روز، تنها ۴ درصد از کشور ما در اختیار بخش معدن است که در این بخش ۵۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. بهرامن؛ اظهار داشت: باید همه دست به دست یکدیگر دهیم و به رونق تولید در حوزه‌های مختلف به ویژه بخش معدن و استخراج مواد معدنی کمک کنیم. وی افزود: کشور ما از نظر زمینشناسی دارای ساختار خاص و ظرفیت‌های خوبی است که در این باره سازمان زمین‌شناسی اطلاعات را ارائه کرده است. رئیس خانه معدن ایران، ادامه داد: کشور ایران در کنار آمریکا و روسیه دارای شرایط خاص معدنی و ظرفیت‌هاست که باید با همراهی بخش دولتی و خصوصی از آن بهره‌برداری شود. بهرامن؛ با بیان اینکه عوامل بازدارنده‌ای در حوزه معدن وجود دارد، گفت: امروز باید مزیت‌‌ها شناسایی شود و در برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳ درصدی برای معادن تعریف شده است که باید در این زمینه زیرساخت‌‌ها تأمین شود. رئیس خانه معدن ایران، تأکید کرد: ذخایر معدنی در همه کشور‌ها جزء تملک حاکمیتی هستند اگر از این ذخایر استفاده نکنیم خیانت کرده‌ایم.