یک کارشناس اقتصادی، گفت: به جای اصلاح قیمت بنزین و توجه به مصرف صنعت حملونقل، باید توجه و تمرکز بر اصلاح شیوه توزیع یارانه بنزین شود. به گزارش ایسنا، کریم یزدیخواه؛ در رابطه با صحبتهای عبدالعلی؛ رئیس ستاد پزشکیان، درباره افزایش قیمت بنزین در دولت پزشکیان، گفت: افزایش قیمت بنزین را با آرامش جا میاندازیم. […]
یک کارشناس اقتصادی، گفت: به جای اصلاح قیمت بنزین و توجه به مصرف صنعت حملونقل، باید توجه و تمرکز بر اصلاح شیوه توزیع یارانه بنزین شود. به گزارش ایسنا، کریم یزدیخواه؛ در رابطه با صحبتهای عبدالعلی؛ رئیس ستاد پزشکیان، درباره افزایش قیمت بنزین در دولت پزشکیان، گفت: افزایش قیمت بنزین را با آرامش جا میاندازیم. هر قیمتی که برای بنزین کارشناسی شود، خواهید دید که آنچنان با آرامش و همکاری مردم جا میافتد، بنزین، گازوئیل، برق و… که هم موجب رضایت مردم شود و هم موجب آبادانی کشور. این در حالی است که تجربه بسیار بد کشور در آزادسازی بدون قید و شرط بنزین بهخصوص برای دهکهای متوسط و حاشیهنشینان کلانشهرهای کشور، آثار بسیار بدی برای خانوار به همراه داشته است. وی ادامه داد: این در حالی است که مسئله بنزین نه از محل قیمت، بلکه از محل اصلاح نحوه تخصیص یارانه بنزین باید اصلاح گردد. مسئله اعطای یارانه بنزین به خودروها سبب بیعدالتی بزرگی در سطح جامعه شده است و امکان اخذ مبلغ واقعی قیمت بنزین از افرادی که مصرف شخصی بالاتر از الگوی بهینه مصرف دارند؛ را حذف کرده است. در وضعیت فعلی امکان ایجاد نظام جدید قیمتگذاری برای بنزین به نفع مردم و با ذینفع بودن کامل مردم فراهم نمیشود، ولی در عوض با اصلاح سازوکار پرداخت یارانه بنزین بر مبنای نفر و مبتنی بر طرحهای توزیع سرانهای یارانه بنزین امکان تخصیص عادلانه و بهینه بنزین با خروج دولت از قیمتگذاری بنزین فراهم خواهد شد. این کارشناس اقتصادی، با اشاره به لزوم توجه و تمرکز بر اصلاح شیوه توزیع یارانه بنزین به جای اصلاح قیمت و توجه به مصرف صنعت حملونقل، گفت: در رابطه با صنعت حملونقل کشور نیز مجزا از سهمیه مصرف شخصی خودروهای فعال در صنعت حملونقل، برای مصرف سوخت بخش مرتبط با جابهجایی مسافران یا کالاها، مبتنی بر پیمایش انجام شده، سهمیه سوخت CNG دریافت خواهند کرد و به این ترتیب با وجود عدم توسعه زیرساختهای CNG در هشت ساله دولت روحانی و تقویت آن در دولت شهید رئیسی، زمینهسازی برای مصرف بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب CNG برای کاهش معادل ۴۰ میلیون لیتر بنزین در روز از مصرف خودروهای فعال در صنعت حملونقل فراهم شده است که به راحتی امکان تخصیص آن پس از حذف سهمیه بنزین مبتنی خودروها و تمرکز بر ایجاد بازار مبادلات سهمیه بنزین افراد فراهم خواهد شد. این رویکرد بسیار بهتر از رویکرد گرانسازی غیرمعقول است که باید سریعتر صورت بپذیرد. مرکز پژوهشهای مجلس نیز اخیراً با اشاره به اینکه سهم ثروتمندان از یارانه بنزین ۱۷٫۵ برابر فقراست، پیشنهاد داده بود که بهمنظور برقراری عدالت در بهرهمندی از یارانه بنزین در جامعه، دولت از ابتدای خردادماه سال ۱۴۰۳ به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو بهازای هر عضو خانواده، ماهیانه ۱۵ لیتر بنزین سهمیهای اعطا کند. وی در پایان، اظهار کرد: بنابراین آزادسازی قیمت بنزین به شکل غیرمعقول بدون تغییر در نوع سهیمه بنزین و همچنین توجه بر مصرف خودروهای فعال در صنعت حملونقل در دولت آقای پزشکیان آثار فاجعهباری برای کشور و افزایش تورم در کشور به همراه خواهد داشت و هیچگاه امکان اجرای گرانسازی بنزین و اخذ تمام عواید آن به نفع دولت با آرامش وجود نخواهد داشت. صحبت از آزادسازی دوباره آن هم نه در تصمیم رئیسجمهور، بلکه با تصمیم جمعی از کارشناسان بر سر قیمت، اذهان را به تکرار تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای ارز دولتی و همچنین وقوع دوباره یک آبان ۹۸ و اینکه رئیسجمهور وقت چون کارشناس موضوع نبود و قیمتگذاری را به جمعی از کارشناسان دیگر واگذار کرده بود و خود نیز جمعه صبح مطلع شده بود؛ نمایانگر بدترین وضعیت حکمرانی و سیاستگذاری مسئله بنزین در دولت آقای پزشکیان خواهد بود.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ۵۰ درصد مردم از یارانه بنزین برخوردار نیستند، گفت: توزیع یارانه بنزین به هر کد ملی پرداخت به عدالت نزدیکتر است. به گزارش مهر، حسینعلی حاجیدلیگانی؛ درباره ایده مطرح شده درخصوص توزیع یارانه بنزین به هر کد ملی به جای شخص، گفت: این ایده […]
دیدگاه بسته شده است.