لزوم جذب معلمان بازنشسته با حقوق خوب

بحران کمبود معلم به فصل تحصیلی جدید می‌کشد!

گروه سیاسی- کمبود معلم کم‌کم می‌رود تا به مسئله‌ای کلیدی در نظام آموزش کشورمان تبدیل شود؛ مسئله‌ای که باید در سریع‌‌ترین زمان حل شود زیرا که امر آموزش مهم‌ترین رکن ساختن جامعه‌ای آرمانی است. در این بین معلم دارای جایگاهی ویژه است و کمبود آن می‌تواند خلأ بسیار بزرگی را در عرصه آموزش پدید آورد. […]

گروه سیاسی- کمبود معلم کم‌کم می‌رود تا به مسئله‌ای کلیدی در نظام آموزش کشورمان تبدیل شود؛ مسئله‌ای که باید در سریع‌‌ترین زمان حل شود زیرا که امر آموزش مهم‌ترین رکن ساختن جامعه‌ای آرمانی است. در این بین معلم دارای جایگاهی ویژه است و کمبود آن می‌تواند خلأ بسیار بزرگی را در عرصه آموزش پدید آورد. یکی از کلیدی‌‌ترین عناصر آموزش و پرورش، نیروی انسانی و به‌طور اخص معلم است. چنانچه همه عوامل و عناصر در آموزش و پرورش (برنامه درسی، فضا و تجهیزات، منابع مالی و…) وجود داشته باشد، اما معلم کارآمد و اثربخش موجود نباشد، نمی‌توان در زمینه تعلیم و تربیت موفق شد. به این لحاظ، دولتمردان بایستی درخصوص تأمین، تربیت و نگهداشت نیروی انسانی و معلم کارآمد اهتمام جدی به خرج دهند. در واقع کمبود نیروی انسانی معلم از جدی‌‌ترین مشکلات نظام آموزش و پرورش است که در سال‌های گذشته بازنشستگی حجم گسترده‌ای از معلمان و از سوی دیگر عدم توازن و توزیع مناسب در استخدام‌ها و همچنین اجرای نظام آموزشی ۶-۳-۳ موجب شرایطی شد که برخی از کارشناسان، آن را تشبیه به سونامی کردند.

کمبود دست‌کم ۱۷۶ هزار معلم در مدارس ایران

در همین رابطه، بابک نگاهداری؛ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، از کمبود دست‌کم ۱۷۶ هزار معلم در مدارس ایران خبر داد و گفت: تا شهریور سال‌جاری ۷۲ هزار معلم دیگر نیز در ایران بازنشسته خواهند شد. نگاهداری؛ که در صحن علنی مجلس و در جریان بررسی گزارش جدید وزیر آموزش‌ و پرورش سخن می‌گفت؛ از اینکه در دو دهه گذشته جذب و استخدام معلمان وضعیت «بسامانی» نداشته‌ است، انتقاد کرد و افزود: «بی‌توجهی به توسعه ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان و انحلال یا تضعیف و مراکز تربیت‌ معلم و مجموعه قوانین تعیین‌تکلیف استخدامی معلمان از سال ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۰ سبب بحرانی شدن وضعیت نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش شد.» او همچنین گفت که سرانه متوسط فضای آموزشی در ایران تنها ۵٫۲۸ مترمربع است، در حالی که سرانه استاندارد فضای آموزشی باید ۸٫۵ مترمربع باشد و البته تأکید کرد که در ۱۱ استان ایران، متوسط فضای آموزشی کمتر از متوسط سرانه فضای آموزشی در کل کشور است. به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ۱۰۴ هزار کلاس در ایران از سال‌های قبل تاکنون همچنان فرسوده و برای امنیت جانی دانش‌آموزان خطرناک و نیازمند تخریب، بازسازی یا مقاوم‌سازی‌اند. استان کردستان با ۳۸٫۷ درصد، آذربایجان‌شرقی با ۳۸٫۶ درصد و تهران با ۲۸٫۱ درصد، سه استانی هستند که بیش‌ترین کلاس‌های ناامن را دارند. گفتنی است؛ ۷۹ هزار کلاس درس هم در ایران به لوازم گرمایشی یا سرمایشی نیاز دارند. به گفته بابک نگاهداری؛ اعتبار مورد نیاز برای افزایش سرانه فضاهای آموزشی در ایران ۱۶۰ هزار میلیارد تومان، اعتبار مورد نیاز برای تخریب یا بازسازی کلاس‌های ناامن ۱۵۰ هزار میلیارد تومان و بودجه لازم برای تأمین یا تعمیر دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی ۷٫۷ هزار میلیارد تومان است که دولت و مجلس از تأمین آن ناتوان هستند و در بودجه امسال آموزش‌ و پرورش نیز اعتبارات لازم برای برطرف کردن این مشکلات در نظر گرفته نشده است.