این روزها افزایش مطالبات از خودروسازان تنها مختص به قطعهسازان نیست و تایرسازان بهعنوان بخشی از شبکه تأمین خودروسازان نیز با این مشکل دست بهگریبان هستند. چنانچه به گفته فعالان این صنعت، مطالبات تایرسازان از خودروسازان به بیش از شش هزار میلیارد تومان رسیده که به دلیل سیاستهای دستوری به تایرسازان تحمیل شده است. به […]
این روزها افزایش مطالبات از خودروسازان تنها مختص به قطعهسازان نیست و تایرسازان بهعنوان بخشی از شبکه تأمین خودروسازان نیز با این مشکل دست بهگریبان هستند. چنانچه به گفته فعالان این صنعت، مطالبات تایرسازان از خودروسازان به بیش از شش هزار میلیارد تومان رسیده که به دلیل سیاستهای دستوری به تایرسازان تحمیل شده است. به گزارش پرشینخودرو، صنعت تایر از ابتدای سالجاری با چالش تأمین ارز و نقدینگی مواجه است و تاکنون وزارت صمت اقدامی در راستای حل این معضل انجام نداده، با این حال برخی خبرها از فعالان بازار خودرو حاکی از نبود مشکل در تأمین نیاز بازار دارد. با این وجود تایرسازان برای تأمین ارز در ماههای اخیر با چالشهای عدیدهای مواجه بودند و در این خصوص با وزارت صمت و بانکمرکزی مذاکرات و رایزنیهایی به منظور رفع این معضل انجام داده و امیدوارند شرایط تأمین و تخصیص ارز سال گذشته تکرار نشود. با وجود چنین شرایطی، هماکنون به گفته فعالان بازار به دلیل موافقت با نرخهای جدید تایرسازان در حوزه تایرهای سواری بازار شرایطی خوبی دارد و صفهای خرید تایر از بین رفته و اختلاف قیمت لاستیک از کارخانه تا بازار نیز حذف شده است. بسیاری از فعالان بازار امید دارند؛ با ادامه این شرایط و حذف تقاضای کاذب، قیمت تایرهای پرتقاضای سواری مثل تایرهای پراید و پژویی به تعادل نرخ رسیده و در ماههای آتی بازارسیاه برای لاستیک خودرو حذف شود. اما کماکان بسیاری از آنها درخصوص عرصه تایر خودروهای سنگین و مشکل قیمتگذاری در این حوزه ابراز نگرانی میکنند و انتظار دارند تا این مشکل هم با اتخاذ سیاستی از سوی وزارت صمت رفع شود. به هر ترتیب قیمت لاستیک خودروهای سواری هماکنون به جهت اتخاذ تصمیمات درست قیمت و از سویی رشد تولیدی که در دو ماه اول امسال رخ داده است، در بازار کاهشی است و به نظر میرسد این خبر پس از سه سال میتواند نگرانی مالکان خودروها را کاهش و زمینه سودجویی در این بازار را از بین ببرد. البته فعالان صنعت تایر کماکان معتقدند که پارامترهای تولید و بازار بیانگر آن است که وزارت صمت باید با اتخاذ سیاست حمایتی این شرایط را در تایرهای سنگین نیز ایجاد و پایداری قیمت را فراهم کند. در همین ارتباط یک فعال صنعت تایر با توجه به پاسخگویی نیاز بازار داخل توسط تایرسازان از تغییر سود بازرگانی واردات تایر گلایه کرد و گفت: چرا زنجیره تأمین تایرسازان باید با نرخ ارز ۵۰ تا ۶۰ هزارتومانی اقدام به تأمین مواد اولیه کنند و پتروشیمیها هم مواد اولیه صنعت تایر را گرانتر از نرخهای جهانی عرضه میکنند اما بازرگانان و واردکنندگان چنین چالشی نداشته باشند. به گفته وی، تایرسازان انتظار سیاست حمایتی را از وزارت صمت دارند تا منافع تولیدکننده در آن لحاظ شو، نه اینکه با کاهش تعرفه واردات به پایینترین سطح هر روز شرایط برای واردات تایر سهلالوصولتر شود. این فعال در صنعت تایر همچنین افزایش حجم مطالبات تایرسازان از خودروسازان را یکی دیگر از مشکلات این صنعت عنوان کرده و با بیان اینکه در حالحاضر مطالبات تایرسازان از صنایع خودروسازی به بیش از شش هزار میلیارد تومان رسیده است، تأکید میکند که با وجود هزینههای بالا و افزایش مطالبات از خودروسازان، تأمین نقدینگی به یکی از چالشهای اصلی تایرسازان تبدیل شده است.
گروه خودرو – خودروسازان داخلی با توجه به اینکه طبق آمارها با افزایش تولید روبهرو هستند اما به نسبت این افزایش، بدهیهای انباشته آنها نیز افزایش پیدا میکند. بهطوری که با گذشت هر روز شاهد آن هستیم که کارخانجات مرتبط با صنعت خودروسازی از میزان مطالبات خود از خودروسازان پردهبرداری میکنند که مبالغ اعلامی همگی […]
دیدگاه بسته شده است.