قاچاق کالا ناشی از عدم شفافیت نظام تولید و توزیع کالا در کشور است

سرپرست معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت قاچاق کالا ناشی از عدم شفافیت نظام تولید و توزیع کالا در کشور است سرپرست معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت گفت: سیستم شناسه کالا نظام شفافی را در اختیار متولیان نظارت برای کنترل بیش‌تر قرار می‌دهد و حدود ۷۰ درصد سامانه‌ها […]

سرپرست معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت

قاچاق کالا ناشی از عدم شفافیت نظام تولید و توزیع کالا در کشور است

سرپرست معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت گفت: سیستم شناسه کالا نظام شفافی را در اختیار متولیان نظارت برای کنترل بیش‌تر قرار می‌دهد و حدود ۷۰ درصد سامانه‌ها زمان‌بندی نامحدود دارند و هر کالایی که اطلاعاتش در این سامانه‌ها ثبت نشده باشد قاچاق است.

به گزارش شاتا، یدا…صادقی در ارتباط با شبکه‌های توزیع گفت: واحدهای صنفی، کالایی را که از مبادی واردات و یا تولید داخل به دستشان می‌رسد یا از طریق شرکت‌های پخش مستقیماً در اختیار پنجره‌های توزیع می‌گذارند و یا از طریق سیستم بنکداری محصولات را در اختیار خرده‌فروشان می‌گذارند تا به دست مصرف‌کنندگان برسد.

وی اظهارامیدواری ‌کرد‌: برای تسهیل دستیابی مردم به کالا تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای که هم اکنون ۷ درصد سیستم توزیع کشور را در اختیار دارند‌، افزایش یابد.

سرپرست معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت افزود‌: ۲۲ فروشگاه‌های اینترنتی در فضای مجازی کار می‌کنند که وزارتخانه درصدد است به این شرکت‌ها نیز پروانه کسب بدهد تا با نظارت بیش‌تری فعالیت کنند.

صادقی‌ پدیده قاچاق کالا را ناشی از عدم شفافیت نظام تولید و توزیع کالا در کشور عنوان کرد‌ و گفت: سال گذشته با انباشتگی ۱۹ میلیون حلقه لاستیک و در کنار آن واردات لاستیک از کشورهای مختلف روبه‌رو بودیم که در پی آن اقدام به برنامه‌ریزی جهت مدیریت بحران کرده و اعلام کردیم که تنها لاستیک‌های با استاندارد کیفی و برندهای معروف وارد کشور شوند.

وی با بیان سیاست‌های حمایتی وزارت صنعت‌، معدن‌ و تجارت در خصوص تخصیص ارز مبادله‌ای، تعرفه‌ها و تسریع و تسهیل فرایند تهیه مواد اولیه گفت: حمایت این وزارتخانه از نوع سیاست‌گذاری است ضمن این‌که فرایندهای بازار را رصد می‌کند.

صادقی ‌با تأکید بر این‌که‌ کالا‌ها باید از طریق شرکت‌های اصلی که دارای خدمات پس از فروش و نمایندگی در کشور هستند وارد ‌شوند، افزود‌: براساس بند ۶ دستورالعمل دولت در خصوص ساماندهی بازار‌، وزارت صنعت‌، معدن و تجارت مکلف شد‌، ورود کالاهای سرمایه‌ای و بادوام و خودرو مستلزم اخذ ‌نمایندگی خدمات پس از فروش و سپس اجازه ثبت‌سفارش کالا باشد.

وی ‌گفت: هم‌اکنون بیش از ۶۰ نشان تجاری در زمینه خودرو از کشورهای اروپایی و آسیایی وجود دارد و رقابت برند‌ها برای ارتقای خدمات پس از فروش است.

وی با اشاره به اهمیت نوین‌سازی و توسعه شبکه‌های توزیع از جمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌های تجاری و ساماندهی نظام توزیع در کشور شامل مسایل لجستیک می‌تواند در تسریع‌ و تسهیل خدمات رسانی مفید باشد.

یدا…صادقی معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت‌، اهم وظایف محوله معاونت را در حوزه‌ تنظیم بازار کالا و خدمات‌، ‌مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تدوین دستورالعمل‌ها و ضوابط اقتصادی و تنظیم برخی مقررات مربوط به واردات کالا، مدیریت و تنظیم بازار عنوان کرد.

وی در ارتباط با اقدامات معاونت امور اقتصادی‌ و بازرگانی وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت در زمینه کد شناسایی کالا اظهار‌کرد: با تشکیل ۱۰کارگروه‌ اقدامات زیادی برای تسهیل پیش‌نیازهای شناسه کالا انجام شد که تا ۲۵ بهمن ماه کلیه کالا‌ها در ۳ گروه «الف‌»، «ب‌» و «پ» تفکیک می‌شوند.

صادقی‌ گروه «الف» را مربوط به طراحی سامانه برخی کالا‌ها ذکر کرد و افزود‌: گروه «الف» شامل داروهای انسانی و حیوانی و مکمل‌های دارویی، فرآورده‌های بهداشتی و زیستی می‌باشد. گروه «ب» شامل لوازم خانگی از جمله تلویزیون، ماشین‌لباسشویی، ماکرویو، وسایل نقلیه، منسوجات، طلا و دام زنده است که برای آنها مهلتی ۴ ماه جهت شناسه کالا پیش‌بینی شده است وکالاهای گروه «پ‌» شامل محصولات کشاورزی همچون برنج، روغن، شکر، بذر، کود شیمیایی کالاهای گروه پ می‌باشند که ۶ ماه مهلت برای شناسه دارند.

 

وی با بیان این‌که کالاهایی که در کشور تولید و وارد می‌شود از طریق ثبت الکترونیکی و فیزیکی امکان نظارت دقیق و بدون دستکاری را فراهم می‌آورند، گفت: سامانه اصلی و ۵ زیرسامانه در سازمان‌های مختلف مثل گمرک، سازمان کشتیرانی، سامانه انبار‌ها برای عملیات بازرگانی داخلی و خارجی وجود دارد.