بانک‌ها تسهیلات مناسب به بخش تولید نمی‌دهند

عضو کمیسیون صنعت اتاق تهران بانک‌ها تسهیلات مناسب به بخش تولید نمی‌دهند عضو کمیسیون صنعت اتاق تهران گفت: نرم جهانی که برای کارمزد بانک‌ها وجود دارد حدود ۱٫۵ تا دو درصد است اما قیمت تمام شده پول برای بانک‌ها کم‌تر از ۱۰ درصد است و تسهیلات مناسب به بخش تولید ارایه نمی‌دهند. محمود نجفی‎سهی در […]

عضو کمیسیون صنعت اتاق تهران

بانک‌ها تسهیلات مناسب به بخش تولید نمی‌دهند

عضو کمیسیون صنعت اتاق تهران گفت: نرم جهانی که برای کارمزد بانک‌ها وجود دارد حدود ۱٫۵ تا دو درصد است اما قیمت تمام شده پول برای بانک‌ها کم‌تر از ۱۰ درصد است و تسهیلات مناسب به بخش تولید ارایه نمی‌دهند.

محمود نجفیسهی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: بانک‌ها به نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصدی پایبند نیستند و با اتکای به شیوه‌های متعدد نرخ سود بانکی را بیش از ۲۰ درصد محاسبه می‌کنند.

وی با تأکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی کشور‌، عنوان ‌کرد: اصلاح سیستم بانکی کشور هزینه‌های زیادی دارد که به دلیل وابستگی که این سیستم دارد شورای پول ‌و اعتبار، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد عزمی برای اصلاح آن ندارند.

نجفی بیان‌ کرد: قیمت تمام شده پول برای بانک‌ها ۱۵ درصد نبوده و کم‌تر از ۱۰ درصد است و این در حالی است که نرم جهانی که برای کارمزد بانک‌ها وجود دارد حدود ۱٫۵ تا دو درصد است که با توجه به شرایط اقتصاد ایران برای بانک‌های کشور می‌تواند تا حدود ۳ درصد نرخی منطقی باشد.

 

نجفی با بیان این‌که بالا‌ترین نرخ سود تسهیلات بانکی ۱۸ درصد است و سپرده‌های بلند مدت ۱۵ درصد است‌، عنوان‌ کرد: این در حالی است که سپرده‌های که در وجوه جاری‌، کارت‌های بانکی وجود دارد بدون بهره‌اند و بانک‌ها در قبال عملیات بانکی وجوهی را از حساب‌ها کسر می‌کنند.