به بهانه آتش‌سوزی عمدی جنگل‌های زاگرس

آتش زدن و نابودی جنگلها به چه قیمتی؟

مرضیه نیکخواه ـ جنگل سوخته شاید یکی از غم‌انگیز‌ترین واژه‌های روی زمین باشد. زیرا ماهیت جنگل مستقیماً با روح انسان در ارتباط است و سوختن جنگل باعث آزردن روح هر انسانی می‌شود. باز همچون سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ خبر سوختن جنگل‌های زاگرس به گوش می‌رسد. آتش بر کوه‌های سر به فلک کشیده منطقه نارک گچساران […]

مرضیه نیکخواه ـ جنگل سوخته شاید یکی از غم‌انگیز‌ترین واژه‌های روی زمین باشد. زیرا ماهیت جنگل مستقیماً با روح انسان در ارتباط است و سوختن جنگل باعث آزردن روح هر انسانی می‌شود. باز همچون سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ خبر سوختن جنگل‌های زاگرس به گوش می‌رسد. آتش بر کوه‌های سر به فلک کشیده منطقه نارک گچساران زبانه کشیده است، کار از فریاد و نعره گذشته و به آتش رسید، کوه‌های ریش‌سفید و پیر زمین که هم‌سن تاریخ می‌باشند، دردهای درون را زبانه کشیده‌اند، برگ‌های سبز و اقاقی و قناری و بلبلان و آهوانِ در آغوش خویش را، به قربانگاه بُرد تا شاید فرماندهان و قهرمانان پوشالی پشت بلندگو‌ها و بر صندلی‌های چرخ‌دار تکیه داده از خواب برخیزند. زاگرس و درخت بلوط این دوست و یار دیرین کهنسال را فقط مردم زاگرس می‌فهمند و با آتش گرفتن هر برگ از درختان زاگرس خون گریه می‌کنند. جنگل‌های زاگرس یکی از اکوسیستم‌های مهم کشور هستند که نقش مهمی در حفظ آب و خاک دارند و جنگل‌های بلوط از شاخصه‌های این منطقه به شمار می‌روند و جالب‌تر آنکه بنابر آمار جنگل‌های زاگرس تأمین‌کننده ۴۰درصد آب شیرین تولیدی در کشور هستند. حال سؤال این است که به چه قیمتی جنگل‌ها را آتش می‌زنید؟ به قیمت کشتن هزاران گونه جانوری و مرگ طبیعت؟

آتش‌سوزی‌ها عمدی است!

در رابطه با این آتش‌سوزی‌ها، یک فعال محیط‌زیست، آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس را عمدی و دلیل آن را نیز نابودی جنگل و تبدیل آن به باغات انگور و انجیر دانست. به گزارش ایسنا، محمد یزدان‌پور؛ فعال محیط‌زیست استان فارس، گفت: آتش‌سوزی‌‌ها در استان‌های مجاور جنگل‌های زاگرس همچنان تداوم دارد. به‌عنوان مثال دو روز پیش چهار مورد آتش‌سوزی در استان فارس داشتیم که خوشبختانه هر چهار مورد اکنون مهار شده است. در هفته‌های اخیر چندین مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس در استان‌های فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و سایر استان‌های همجوار این استان‌‌ها انجام شده است که موجب نابودی صد‌ها هکتار از جنگل‌های کشور و گونه‌های حیات‌وحش ساکن این مناطق شده است. اگرچه در اکثر موارد آتش‌سوزی‌‌ها مهار شده اما در برخی شهرستان‌‌ها ازجمله پل‌دختر همچنان شاهد نابودی منابع طبیعی کشور هستیم. وی درباره علت این آتش‌سوزی‌‌ها، توضیح داد: ما به هیچ‌وجه آتش‌سوزی طبیعی نداریم و در واقع به این دلیل که همه آن‌ها عمدی است، بهتر است از واژه آتش زدن استفاده کنیم، متأسفانه این آتش زدن‌‌ها همچنان ادامه دارد و ما هر روز با این استرس زندگی می‌کنیم که ممکن است هر لحظه جایی از جنگل‌های زاگرس را آتش بزنند.