۸۰ درصد لاستیک‌های مورد نیاز در داخل کشور به تولید می‌رسد

مهدی قره‌داغلی- رئیس هیئت مدیره انجمن تولید و زنجیره ارزش صنایع لاستیک، گفت: در حال‌حاضر ۱۲ کارخانه لاستیک‌سازی در کشور فعال هستند و ۸۰ درصد از نیاز کشور را تأمین می‌کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضاتقی گنجی؛ در نشست بررسی چالش‌های تولید تایر، گفت: سالانه حدود ۳۰ میلیون حلقه انواع تایر در کشور مصرف می‌شود، طی […]

مهدی قره‌داغلی- رئیس هیئت مدیره انجمن تولید و زنجیره ارزش صنایع لاستیک، گفت: در حال‌حاضر ۱۲ کارخانه لاستیک‌سازی در کشور فعال هستند و ۸۰ درصد از نیاز کشور را تأمین می‌کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضاتقی گنجی؛ در نشست بررسی چالش‌های تولید تایر، گفت: سالانه حدود ۳۰ میلیون حلقه انواع تایر در کشور مصرف می‌شود، طی سه سال گذشته توانسته‌ایم سالانه پنج درصد رشد تولید داشته باشیم و عرضه و تقاضا به تعادل رسیده است. وی افزود: ۸۰ درصد لاستیک مورد نیاز کشور تولید داخل است و ۲۰ درصد مابقی در ماشین‌آلات کشاورزی و معدنی مصرف می‌شوند که به خاطر تقاضای پایین به این نوع تایرها، تولید آن‌ها در داخل توجیه اقتصادی ندارد. رئیس هیئت مدیره انجمن تولید و زنجیره ارزش صنایع لاستیک، تأکید کرد: تنها سایزی که کمبود تولید داریم برای لاستیک خودروی پراید است، چرا که تولید این خودرو متوقف شده و برای خودروهای موجود که در حال تردد هستند، سالانه سه میلیون حلقه کمبود داریم، لاستیک‌سازان برای تولید این سایز سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، چون می‌دانند در پنج سال آینده این خودرو کاملاً منسوخ و مثل پیکان کنار گذاشته می‌شود. گنجی؛ افزود: ۲۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز در صنعت تایر، وارداتی است. برای تأمین مواد اولیه مشکل تخصیص ارز داریم و از ابتدای سال هنوز هیچ تخصیص ارزی از سوی بانک‌مرکزی برای مواد اولیه تایر صورت نگرفته است، اما واردکنندگان لاستیک از ابتدای سال ۹۰ میلیون دلار ارز دریافت کرده‌اند. وی عنوان کرد: با توجه با افزایش تولید و عرضه تایر در کشور، امروز اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد بسیار اندک شده است و شاید دیگر نیازی به ادامه فعالیت سامانه تخصیص و توزیع تایر نداشته باشیم.