وزیر نفت اعلام کرد

رشد ۳٫۵ برابری ارزش صادرات نفتی ایران در دولت سیزدهم

وزیر نفت، از رشد ۳٫۵ برابری ارزش صادرات نفت، میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ارزش صادرات نفتی ایران از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، […]

وزیر نفت، از رشد ۳٫۵ برابری ارزش صادرات نفت، میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ارزش صادرات نفتی ایران از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، جواد اوجی؛ در آیین رونمایی از بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس انرژی ایران و آغاز معامله‌های گواهی صرفه‌جویی گاز با تأکید بر سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در سه سال اخیر در صنعت نفت، بیان کرد: اگر در این صنعت سرمایه‌گذاری‌ نمی‌شد، به ونزوئلایی تبدیل می‌شدیم که تولید نفت چهارمیلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای آن به ۳۰۰ هزار بشکه می‌رسید. وی با یادآوری اینکه در آغازبه‌کار دولت سیزدهم تولید نفت ایران روزانه دومیلیون و ۱۰۷ هزار بشکه بود، ادامه داد: به همت کارکنان صنعت نفت، این حجم تولید امسال به روزانه سه میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسیده است. وزیر نفت، با اشاره به اینکه تولید نفت در سه سال اخیر ۶۰درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: صادرات نفت از روزانه ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۱۳۹۸ به ۵۶۵ میلیون بشکه در سال ۱۴۰۲ رسید. اوجی؛ گفت: همچنین ارزش صادرات نفت و میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران نیز از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید. به عبارت دیگر، در این زمینه رشد ۳٫۵ برابری داشته است. وی با بیان اینکه طرح‌های قابل‌قبولی در شورای اقتصاد به ارزش ۳۶ میلیارد دلار در سه سال اخیر در زمینه بهینه‌سازی در همه بخش‌‌ها مصوب شده است، افزود: برای نخستینبار سه‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به مشترکان گاز پرداخت می‌شود که این منابع از صرفه‌جویی‌های انجام‌شده به دست آمده است. وزیر نفت، گفت: سرمایه‌گذاری از موضوع‌های مهم در صنعت نفت است و در جریان اخذ رأی اعتماد از مجلس نیز همواره تأکید کردم سرمایه‌گذاری در نفت از نان شب واجب‌تر است. اوجی؛ با اشاره به اینکه صادرات نفت ایران در دولت دوازدهم به‌شدت کاهش یافته بود و پیش‌بینی می‌شد در ماه‌های بعد از آن نیز روند کاهش صادرات نفت ادامه یابد، افزود: همچنین تمام مخازن دریا و خشکی در ابتدای دولت سیزدهم پُر بود. وزیر نفت، به تغییر مصرف و روند صادرات نفت و میعانات گازی در دولت سیزدهم اشاره کرد و ادامه داد: با وجود مجوز سران سه‌قوه، یک کشتی نیز به این منظور نخریدیم و از شهریور ۱۴۰۰ تولید میعانات گازی، با مصرف و صادرات هم‌تراز شد. اوجی؛ با تأکید بر اینکه در آن زمان ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره شده بود، گفت: برخی از این میعانات گازی که سه سال روی آب مانده بود دوفازی و سه‌فازی شده بودند و ترکیب به هم خورده بود. همچنین ۳۰ میلیون بشکه نفت سنگین و فوق‌سنگین در کشور بدون مشتری مانده بود.

جبران کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه با افزایش صادرات نفت

وزیر نفت، در پاسخ به برخی مدعیان که می‌گویند اگر دولت سیزدهم نفت می‌فروشد، پس پول آن کجا می‌رود، گفت: دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ با کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو بود و در هفته‌ها و ماه‌های نخست، دیگر وزرا از وزارت نفت می‌خواستند فروش نفت با سرعت افزایش یابد تا کسری بودجه جبران شود. اوجی؛ با اشاره به اینکه خزانه کشور نیز خالی بود، ادامه داد: حرکت را برای افزایش تولید و صادرات نفت آغاز کردیم و خدا نیز به این حرکت برکت داد و نفت ۱۴۰ دلار شد. وی یکی از مهم‌‌ترین اولویت‌های این صنعت را جذب سرمایه‌گذاری دانست و افزود: سرمایه‌گذاری در دو محور افزایش تولید نفت و گاز و بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور برنامه‌ریزی شد. وزیر نفت، اولویت سرمایه‌گذاری را افزایش تولید نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی اعلام کرد و گفت: بهینه‌سازی مصرف انرژی دیگر اولویتی بود که همسو با این موضوع دنبال شد، زیرا قرار نیست هرچه تولید می‌کنیم مصرف شود و تولید به‌دنبال مصرف بدود. اوجی؛ با تأکید بر اینکه هر دو اولویت را در دستور کار داشتیم، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌‌ها برای افزایش ظرفیت تولید در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت را اولویت‌بندی کردیم تا طرح‌های همسو با افزایش تولید و ایجاد ارزش‌‌افزوده در دستور کار قرار بگیرند. وی با اشاره به اینکه برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت نفت که برخی از آن‌‌ها ۱۲ سال حرکت لاک‌پشتی داشتند، بسیج شدیم، ادامه داد: درمجموع انجام ۳۰۰ پروژه نیمه‌تمام و جدید به ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید در صنعت نفت در دستور کار قرار گرفت که تا امروز ۱۵۵ پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است. وزیر نفت، افزود: البته تکیه ما فقط به تولید نبوده و در بهینه‌سازی مصرف انرژی در همه بخش‌‌ها شامل حمل‌ونقل، نیروگاه، صنایع و بخش خانگی طرح‌های مطلوبی اجرا شده است. اوجی؛ گفت: این طرح‌‌ها در شورای اقتصاد مصوب شده که ارزش آن‌‌ها ۳۶ میلیارد دلار است تا مصرف انرژی در کشور کاهش یابد. وی تأکید کرد: به لطف الهی و خواسته شهیدجمهور، مصرف را در کشور مدیریت و بهینه کردیم. در حالی‌که طرح‌های بهینه‌سازی در دولت‌های قبل هم وجود داشت اما مغفول مانده بود. اوجی؛ به بهینه‌سازی رایگان موتورخانه ۴۵۰ مجتمع مسکونی از سوی شرکت ملی گاز ایران اشاره و تأکید کرد: در گذشته ابتدا باید طرح‌های صرفه‌جویی اجرا می‌شد و پس از اجرا، از محل آن صرفه‌جویی، سرمایه‌گذاری انجام‌شده را بازپرداخت می‌کردیم، اما در دولت سیزدهم حساب بهینه‌سازی مصوب و گره‌های اجرای طرح باز شد. وی گفت: طرح‌های بهینه‌سازی در هر بخشی مانند حمل‌ونقل، صنایع، نیروگاه‌ها و بخش تجاری از سوی سرمایه‌گذاران اجرا می‌شود.