آیا افزایش تعرفه‌ها مخابرات را از ورشکستگی نجات داد؟!

مجید سلطانی؛ مدیرعامل مخابرات، با حضور در نمایشگاه الکامپ، گفت: «خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش‌ترین درآمد عملیاتی را در ۱۴ سال گذشته داشته‌ایم و بعد از خصوصی‌سازی رکورد رشد عملیاتی شرکت در ۱۴۰۱ زده شد.» او با بیان اینکه رشد درآمدهای عملیاتی شرکت مخابرات ایران در سال ۱۴۰۱ به میزان ۴۴ درصد و […]

مجید سلطانی؛ مدیرعامل مخابرات، با حضور در نمایشگاه الکامپ، گفت: «خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش‌ترین درآمد عملیاتی را در ۱۴ سال گذشته داشته‌ایم و بعد از خصوصی‌سازی رکورد رشد عملیاتی شرکت در ۱۴۰۱ زده شد.» او با بیان اینکه رشد درآمدهای عملیاتی شرکت مخابرات ایران در سال ۱۴۰۱ به میزان ۴۴ درصد و در سال ۱۴۰۲ نیز ۳۷ درصد بوده است، افزود: «این آمار نشان می‌دهد که شیب رشد درآمد عملیاتی مخابرات در بخش ثابت افزایش پیدا کرده و فقط درصد اندکی از آن مربوط به افزایش تعرفه بوده است.» به گفته سلطانی؛ افزایش تعرفه تلفن ثابت، اثری حدوداً پنج درصدی در رشد درآمد عملیاتی مخابرات داشته؛‌ اما افزایش تعرفه دیتا اثر چندانی نداشته است. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، توضیح داد: «با افزایش تعرفه، هزینه دیتا و خدمات شرکت ارتباطات زیرساخت نیز بالا رفت و از افزایش تعرفه برای اپراتور‌ها چیزی باقی نماند.» سلطانی؛ در مورد نقش و فعالیت‌های شرکت مخابرات در توسعه اقتصاد دیجیتال، گفت: «در بخش سیار از سال‌های گذشته موضوع توسعه اقتصاد دیجیتال در شرکت همراه‌اول سازماندهی شده است. امسال در بخش ثابت نیز ورود خوبی هم در حوزه زیرساخت و هم کسب‌وکار اصلی شرکت مخابرات داشته‌ایم.» او ادامه داد: «در دو سال اخیر موضوع توسعه اقتصاد دیجیتال را به‌طور جدی در برنامه‌های خود قرار دادیم. از اقدامات انجام‌شده می‌توان به تأسیس دبیرخانه دایمی انقلاب صنعتی۴ را در البرز و برگزاری سه رویداد با استارت‌آپ‌‌ها در حوزه‌های صنعتی، هوشمندسازی منازل و اماکن و موضوعات دیگر در استان‌های گلستان، کرمان و خراسان‌رضوی اشاره کرد که شرکت‌های علاقه‌مند به همکاری با مخابرات در اقتصاد دیجیتال را در این رویداد‌ها شناسایی می‌کنیم.» سلطانی؛ افزود: «شرکت «کاراشاب» به‌عنوان زیرمجموعه مخابرات و با مأموریت توسعه اقتصاد دیجیتال است که امسال اولین‌بار در الکامپ هم شرکت کرده است. قصد داریم در حوزه‌های تخصصی مانند IoT، تولید محتوا و VOD و سرمایه‌گذاری خطرپذیر فعال شویم.» او با بیان اینکه با این رویکرد موفقیت‌های بزرگی در انتظار شرکت مخابرات خواهد بود، توضیح داد: ما یک بازار بزرگ داریم و ۵۵ تا ۶۰ درصد باند پهن ثابت کشور متعلق به ماست. این مسئله بازار بزرگی برای شرکت‌ها فراهم می‌کند.» سلطانی؛ در مورد برنامه توسعه دسترسی به اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبرنوری نیز، گفت: «موضوع توسعه فیبرنوری در لایه دسترسی از سال ۱۳۹۵ در شرکت مخابرات آغاز شد؛ اما به علت سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در آن زمان، برنامه توسعه مطابق انتظار پیش نرفت شرکت از توسعه ممانعت به وجود آمد. اما بعد از تغییر و تحولات و رویکرد دوباره دولت به توسعه فیبر در لایه دسترسی، ما پروژه نهضت جهادی توسعه فیبرنوری را با نام «نجما» به اجرا گذاشتیم. این برنامه دو ساله بوده و در اکثر استان‌‌ها طبق برنامه پیش رفته و خدمت‌رسانی آغاز شده است.» به گفته سلطانی؛ پروژه توسعه فیبرنوری مخابرات به خوبی پیش رفته و این شرکت هم‌اکنون در بخش شهری، روستایی و بین‌شهری بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر فیبرنوری نصب کرده و تعدادFATهای نصب شده در کل کشور نیز از ۱۰۰ هزار دستگاه فراتر رفته است.

منبع: دیجیاتو