مهدی قرهداغلی- با توجه به موضوع انتخابات ریاست جمهوری که در هفته گذشته انجام و به دور دوم کشیده شد، دو نامزد حاضر در این عرصه، در مناظره با یکدیگر نظرات مختلفی را ارائه کردند که یکی از این مباحث بحث بازار و صنعت خودروسازی است که هر دو نامزد نگاههای متفاوتی نسبت به آن […]
مهدی قرهداغلی- با توجه به موضوع انتخابات ریاست جمهوری که در هفته گذشته انجام و به دور دوم کشیده شد، دو نامزد حاضر در این عرصه، در مناظره با یکدیگر نظرات مختلفی را ارائه کردند که یکی از این مباحث بحث بازار و صنعت خودروسازی است که هر دو نامزد نگاههای متفاوتی نسبت به آن دارند و مشخص نیست که در صورت انتخاب هر کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری، این صنعت به کدام سمت و سویی خواهد رفت. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو کاندیدای راهیافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره خود درخصوص بازار و صنعت خودرو اظهاراتی را ارائه دادند. در پرسشی که از مسعود پزشکیان مطرح شد که آیا با واردات خودرو موافق هستید یا مخالف و اگر موافق هستید بفرمایید که ارز مورد نیاز این موضوع را از کجا تأمین خواهید کرد؟ پزشکیان در پاسخ گفت: من آن زمان هم که وزیر بودم این اعتقاد را داشتم؛ بازار بسته بود و وقتی واکسن تولید میکردیم دولت برای آن قیمتگذاری میکرد؛ اگر میخواستیم همان واکسنی که ما تولید میکردیم را وارد کنیم، صد برابر باید هزینه بیشتر پرداخت میکردیم؛ دولت مرزها را بسته بود و جنسهایی را که تولید میکرد با قیمتهای آنچنانی در بازار آزاد تحویل مردم میدادند؛ در حالی که اگر بازار آزاد است، باید میگذاشتند که واکسن نیز آزاد باشد. پزشکیان؛ درباره واردات خودرو ادامه داد: دولت واکسن را قیمتگذاری میکرد اما ماشین را نمیکرد و مرزها را بسته بود؛ اما ماشین که مزیت ما نیست مرزها را برای آن بستیم. در حالحاضر، قانون نگذاشته واردات ماشین انجام شود. میگفتند ماشین دستدوم وارد کنیم. چیکار کردیم که به واردات ماشین دستدوم هم راضی شدیم، اما اجازه واردات ندادند؟ همه ماشینها را از چین وارد کردیم و قیمت ماشینها را چند برابر در اینجا میفروشیم. مردم را از زندگی ساده محروم کردهایم. واردات خودرو با ارز مردم باید وارد شود. به مردم پول ایرانی میدهیم اما جنس خارجی را ۱۰ برابر به آنان میفروشیم. واردات خودرو با ارزهای مردم آزاد میشود. وی ادامه داد: اگر رقابت را آزاد کنیم و ماشینها وارد مملکت شوند خود به خود تنظیم میشود. اگر ارز کالاهای اساسی مثل دارو را تنظیم کنیم بازار آزاد خود را تنظیم میکند. لازم نیست دولت دخالت کند. دولت باید ارز برای پشتیبانی را تأمین کند و بقیه را بازار خودش کنترل میکند. دولت دست از دخالت در بازار و قیمتگذاریها بردارد. سعید جلیلی نیز؛ در پاسخ به این سؤال که شما گفتید واردات خودرو صفر و صدی نیست و واردات خودرو باید ابزاری برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی و پایین آمدن قیمتها باشد و همچنین سخنگوی ستاد شما نیز گفته است شما با واردات کنترل شده خودرو موافقید، نظر صریح خود را میگویید؟ عنوان کرد: مردم از خودرو سؤال دارند. یکی از اشکالاتی که در کشور وجود دارد این است که این همه رشته اقتصاد در کشور داریم و مسکن، خودرو و کشاورزی و تکبعدی نیست و ابعادی مثل سیاست خارجی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد. وی بیان کرد: یکی از کارهایی که دنبال میکنم این است که از دانشگاهها و وزارت علوم بخواهیم وارد رشتههای تخصصی اقتصاد مثل اقتصاد خودرو، مسکن و کشاورزی شوند. تا اقتصاد و دانشگاهها باهم پیوند بخورند. وی ادامه داد: قیمت و کیفیت خودرو حائزاهمیت است. آن چیزی که بررسی کردهایم، البته اگر آقای پزشکیان نگوید اینها در اتاق در بسته نشستهاند و جلسه گرفتهاند این است که در ۱۰ سال گذشته دهها استاد دانشگاه و مدیران خودرو را آوردهایم و اینها از همه طیفها بودهاند و با کارشناسان مربوطه صحبت کردند. یکی از مهمترین موضوعات در خودرو بحث تیراژ است. جلیلی؛ تأکید کرد: در تولید، کاری که انجام میدهید این است که تولید باید اقتصادی باشد. این موضوع را با استادان مختلف بررسی کردیم و با مدیران برجسته کارخانهها هم مشورت داشتیم. اگر با این نگاه که راهحل را افزایش تیراژ اعلام کنید، یکی از اهرمهایتان همین واردات است تا متناسب با آن بازار را بتوانید کنترل کنید. وی افزود: زمانی که معاون اروپا و آمریکا در مسکو بودم، مشتری سمند داشتیم که سفیر ما آن زمان میگفت ما ششماه در اینجا در صف سمند هستیم. در ونزوئلا تولید پراید و سمند داشتیم و بازار آنجا را داشتیم اما متأسفانه در آن هشت سال تعطیل شد. کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری، گفت: واردات یک ابزار خوب برای مدیریت بازار است. یکجا باید وارد کنید تا تولیدکننده داخلی فکر نکند همه کار دست اوست. از یک طرف هم باید ایرادات تولیدکننده داخلی را هم حل کنید. صادرات به کشورهای همسو هم باید در نظر باشد که در آن هشت سال قطع شد.
دیدگاه بسته شده است.