الکامپ ۲۷؛ از ارائه محصولات IoT تا حضور شرکت‌های فاوا خارجی!

بیست‌وهفتمین نمایشگاه الکامپ با شعار همه برای اقتصاد دیجیتال، در حالی به کار خود پایان داد که امسال میزبان شرکت‌های داخلی و خارجی همراه با ارائه فناوری‌های نوین بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، نمایشگاه الکامپ سال‌هاست به‌عنوان یکی از نمایشگاه‌های فناورانه بزرگ در سطح ملی برگزار می‌شود و از نکات حائزاهمیت این نمایشگاه، حضور شرکت‌های بزرگ […]

بیست‌وهفتمین نمایشگاه الکامپ با شعار همه برای اقتصاد دیجیتال، در حالی به کار خود پایان داد که امسال میزبان شرکت‌های داخلی و خارجی همراه با ارائه فناوری‌های نوین بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، نمایشگاه الکامپ سال‌هاست به‌عنوان یکی از نمایشگاه‌های فناورانه بزرگ در سطح ملی برگزار می‌شود و از نکات حائزاهمیت این نمایشگاه، حضور شرکت‌های بزرگ فناورانه و حوزه اقتصاد دیجیتال با هدف عرضه توانمندی‌‌ها و ظرفیت‌های آن‌‌ها است. کارشناسان معتقدند حضور و استقبال مخاطبان از جمله دانشجویان، پژوهشگران، فعالان حوزه استارت‌آپی و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و تعامل این دو با هم در جهت روند رشد و توسعه محصولات و آشنایی مخاطبان با محصولات و فناوری‌های جدید، الکامپ را بسیار مهم و پراهمیت کرده است. البته حضور شرکت‌های خارجی و ارائه محصولاتشان و ایجاد تعامل استارت‌آپ‌های داخل با مجموعه‌های بزرگ بین‌المللی هم در ارتقای سطح این نمایشگاه بسیار مؤثر است. امسال در همایش‌‌ها و نشست‌هایی که در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد، به پررنگ بودن بخش محتوا اشاره شد؛ مسئله‌ای که علی حکیم جوادی؛ رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در نشستی به آن پرداخت و تأکید کرد مهم‌‌ترین رویکرد نمایشگاه الکامپ امسال توجه به محتوا است چراکه حوزه فناوری اطلاعات در همه شمول زندگی تأثیرگذار است. بخش دیگری که می‌توان از آن به‌عنوان نکته مثبت نمایشگاه امسال یاد کرد حضور گسترده و مهم شرکت‌های مختلف و استارت‌آپی در فضایی مناسب از نمایشگاه اشاره کرد. طبق گفته رضا حیدری؛ دبیر اجرایی نمایشگاه الکامپ، در نمایشگاه امسال ۱۵ سالن و ۵۰ هزار مترمکعب در اختیار بود و رویدادهای جانبی شامل الکامپ استارز پس از چهارسال وقفه ۶۰ تیم باهم در این حوزه رقابت کردند. همچنین بخش دیگری با همکاری اتاق بازرگانی شکل گرفت تا بتوان شرایطی را فراهم کرد تا در جهت توسعه کسب و کار قدم برداشت. توان‌تک اقدام دیگر انجام شده در نمایشگاه بود که غرفه آن توسط معلولین اداره شد تا درخواست و نیازمندی‌هایی که در حوزه فناوری اطلاعات دارند. البته در کنار موارد گفته شده بخش الکامپ جابز هم در الکامپ ۲۷ دیده شد تا درخواست کار و کارفرمایی ثبت و به این ترتیب راهی برای تعامل و اشتغال باز شود. به گفته دست‌اندرکاران، نمایشگاه امسال مانند سال گذشته هم میزبان شرکت‌های خارجی از شرکت‌های گوناگون نیز بود که نشان‌دهنده اهمیت و تأثیرگذاری بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ است. علاوه بر موارد گفته شده، به اعتقاد برخی خبرنگاران امسال اطلاع‌رسانی اخبار مربوط نمایشگاه از سوی ستاد خبری نمایشگاه و در نظر گرفتن سالنی برای برگزاری نشست‌های مهم خبری نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار بود. در کنار همه بازدید‌ها و صحبت‌های مسئولان به دلیل ماهیت فناورانه الکامپ، محصولات نوآورانه جدیدی رونمایی شد. به‌طور مثال پروژه خودروی متصل یک اپراتور تلفن همراه در قالب کاربستی عملیاتی در نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ به نمایش گذاشته شد. خودروهای متصل که عامل مهمی در پیشرفت اینترنت‌اشیاء هستند، امکان اتصال خودرو با خودروهای نزدیک به خود در جاده و ضبط و پخش صدا در داخل خودرو که به گوشی راننده متصل است را فراهم می‌آورند و این یکی از کاربردهای خودروهای متصل است. اتصال خودروهای داخل خیابان و جاده‌ها با هم می‌تواند به هوشمند شدن ترافیک و تأمین امنیت کمک کند. از سوی دیگر محصول «مراقب هوشمند» برای پاسخگویی به دغدغه افراد درباره مراقبت از کودکان، سالمندان و حیوانات خانگی به بهره‌برداری رسیده و در نمایشگاه الکامپ رونمایی شد. در آینده‌ای نزدیک برای وسایل و تجهیزات دارای اهمیت، طراحی و توسعه می‌یابد و برای اولین بار این محصول با استفاده از فناوری‌های پوشیدنی نظیر دستبند، ساعت‌ یا ردیاب هوشمند که دارای قابلیت‌هایی همچون GPS، دکمه اضطرار SOS، سیم‌کارت و… هستند، قادر است با اتصال به پلتفرم بومی ردیابی سالمند و کودک همراه اول، پایش را بر روی گوشی تلفن همراه والدین و با استفاده از برنامه کاربردی مربوطه فراهم آورد. این پلتفرم، خدماتی همچون ردیابی مکان فعلی، تاریخچه مکان و مسیر رفت و آمد، تعیین محدوده امن، زمان‌بندی امکانات ساعت، دریافت هشدار در زمان‌های اضطرار، تماس صوتی و تصویری، نظارت بر پیامک‌ها و تماس‌های ساعت، کیف پول و نمایش میزان باتری ساعت و… را ارائه می‌کند.