دستیابی به سند چشم‌انداز در گرو قد کشیدن کارآفرینان

گزارش مناقصه‌مزایده از همایش چشم‌انداز کسب و کار، کار آفرینی و ایجاد اشتغال در افق ۱۴۰۴ دستیابی به سند چشم‌انداز در گرو قد کشیدن کارآفرینان رامین شاهی- سندی راهبردی ۱۴۰۴ چشم‌انداز و دورنمای ایران است که اجرای آن از سال ۱۳۸۴ شروع شده است. هرچند متأسفانه برخی دولت‌ها علاقه‌مند بودند اجرای آن را به دولت‌های […]

گزارش مناقصه‌مزایده از همایش چشم‌انداز کسب و کار، کار آفرینی و ایجاد اشتغال در افق ۱۴۰۴

دستیابی به سند چشم‌انداز در گرو قد کشیدن کارآفرینان

رامین شاهی- سندی راهبردی ۱۴۰۴ چشم‌انداز و دورنمای ایران است که اجرای آن از سال ۱۳۸۴ شروع شده است. هرچند متأسفانه برخی دولت‌ها علاقه‌مند بودند اجرای آن را به دولت‌های بعد از خود واگذار کنند؛ این امر موجب شده که حالا و در حد فاصل کم‌تر از یک دهه مانده به موعد از پیش‌ تعیین شده این سند جامع، کارهای عقب مانده زیادی در حوزه اقتصادی و قوانین کشور باقی‌مانده باشد، آن هم در شرایطی که رقبایی جدی در منطقه جنوب‌غرب آسیا و خاورمیانه وجود دارند. در این میان، بهبود فضای کسب و کار و کار آفرینی می‌تواند محور و موتور محرک اصلی رشد کشور جهت دستیابی به اهداف کلان سند چشم‌انداز باشد. در این زمینه، برگزاری همایش‌ها و سمینار‌ها نیز برای هم‌اندیشی اقتصادیون و اهل فکر می‌تواند بسیار کارگشا باشد.

در همین راستا، روز گذشته همایش یک‌روزه چشم‌انداز کسب و کار، کارآفرینی و ایجاد اشتغال در افق ۱۴۰۴ در سال اجلاس سران با حضور شرکت‌های تجاری و صنعتی و نیز مدیران ارشد دولتی و خصوصی در تهران برگزار شد تا چالش‌ها و مشکلات متعدد فضای کسب و کار و کارآفرینی در ابعاد مختلف، مورد بررسی قرار گیرد.

نگاه درون‌زای اقتصاد مقاومتی، راهکار دستیابی به سند چشم‌انداز

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین سخنران گفت: توجه به اقتصاد مقاومتی مورد مقام‌معظم‌رهبری با نگاه به داخل، گره‌گشای حل مشکلات اقتصادی کشور است.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمد عزیزی با اشاره به واردات انواع محصولات، تصریح کرد: کشور نیازمند واردات است؛ اما لازم است شرکت‌های ما در ازای انواع واردات، اقدام به ورود فناوری و سرمایه‌گذار خارجی کنند تا مشکل اشتغال‌زایی در کشور زودتر برطرف شود.

نماینده ابهر در مجلس در ادامه با اشاره به مشکل بهره‌وری پایین در کشورمان با ذکر مثالی، خاطرنشان ساخت: وقتی ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، نمی‌توانیم صنایع با توجیه اقتصادی که نیازمند آب است را وارد کشور کنیم. در حالی که در اروپا نیم‌لیتر آب، ۴ یورو قیمت دارد؛ آنگاه برای تولید یک کیلو هندوانه ۲۰ لیتر آب مصرف می‌کنیم.

وجود ظرفیت ۲۵۰ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در ایران

مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه به عنوان سخنران دوم این همایش، گفت: راهی جز توسعه صادرات نداریم و باید نهضت صادراتی در کشور راه بیفتند.

سیدمجتبی موسویان ریزی در ادامه اظهار داشت: کشور ما با در اختیار داشتن ۱۵ بازار اقتصادی در اطراف خود بعد از روسیه و چین، می‌تواند سومین ظرفیت مصرف را برای رشد صادرات غیرنفتی داشته باشد؛ ما با در اختیار داشتن اولین ذخایر انرژی در جهان، اقلیم ۴ فصل، دسترسی به دریاهای آزاد، زیر ساخت نسبتاً مناسب شبکه راه‌ها و نیروی کار ارزان و تحصیل‌کرده، توان دستیابی به صادرات ۲۵۰ میلیارد دلاری را دارا هستیم.

وی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان کشور اعم از نرخ بالای سود بانکی و نبود مشوق‌های لازم، اظهار داشت: باید کنسرسیوم‌ها، تعاونی‌ها و شرکت‌های بزرگی برای صادرات انبوه شکل بگیرد و در این میان توسعه زیرساخت‌ها از جمله افزایش توان لجستیکی، آموزش و توجه به پیوستگی بازار‌ها، بسیار راه‌گشا خواهد بود.

بازار ۸۰ میلیارد دلاری خرده‌فروشی در کشور

در ادامه مدیرعامل فروشگاه‌های رفاه طی سخنانی در خصوص خرده‌فروشی در رونق کسب و کار گفت: هم اکنون کشورمان بازار ۷۵ تا ۸۰ میلیارد دلاری در بخش صنعت خرده‌فروشی دارد که با رشد خالص حدود ۵ درصد و علی‌رغم وجود رکود، می‌تواند نقش مؤثری در رشد اقتصادی کشور ایفا کند.

فرشید گل‌زاده کرمانی در ادامه تصریح کرد: هم اکنون خرده‌فروشی مدرن تنها ۸ درصد بازار کشور را در اختیار دارد و ۹۲ درصد آن در اختیار خرده‌فروشان سنتی است، در حالی که لازم است مانند کشورهایی چون مالزی، به حدود ۸۰ درصد سهم بازار دست پیدا کنیم.

عضو هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس در خصوص راهکارهای مورد نظر برای توسعه صنعت خرده‌فروشی اظهار داشت: ضرورت دارد در بخش بازاریابی و بازرگانی و نیز ارایه خدمات با توجه به رویکردهای دانش بنیان شاهد نوآوری‌های نرم باشیم.

 

وی چالش کلیدی اقتصاد کشور را ضعف در مدیریت استعداد‌ها و نیروی انسانی دانست و تأکید کرد: در کشورمان شاهد ظهور طبقه جدید متوسط شهرنشین هستیم که خواستار خریدی آگاهانه، جذاب و ارزان است.