تولید خودروی سواری در سه خودروساز بزرگ کشور در بهار سالجاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته، با افت بیش از ۱۲ درصدی مواجه شده است. به گزارش اقتصادنیوز، ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو در مجموع تا پایان خرداد ۱۴۰۳ حدود ۲۰۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری تولید کردند. اما سه خودروساز بزرگ کشور […]
تولید خودروی سواری در سه خودروساز بزرگ کشور در بهار سالجاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته، با افت بیش از ۱۲ درصدی مواجه شده است. به گزارش اقتصادنیوز، ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو در مجموع تا پایان خرداد ۱۴۰۳ حدود ۲۰۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری تولید کردند. اما سه خودروساز بزرگ کشور در همین بازهزمانی در سال گذشته حول و حوش ۲۳۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه محصول سواری تولید کردند. بنابراین شاهد هستیم که تولید خودروی سواری در بهار امسال به نسبت بهار ۱۴۰۲ با کاهش حدود ۲۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه همراه بود. ایرانخودرو با تولید حدود ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع محصول سواری در صدر جدول تولید سه خودروساز بزرگ کشور قرار گرفت. سایپا نیز با حول و حوش ۶۵ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودروی سواری جایگاه دوم را کسب کرده است. پارسخودروییها نیز طبق معمول رتبه سوم را به خود اختصاص دادند. زیرمجموعه خودروسازی سایپا در بهار امسال نزدیک به ۲۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع محصولات سواری خود را در خطوط تولید تکمیل کرد. تولید و عرضه خودروهای سواری همواره یکی از ملاکهای تعیین قیمت بازاری خودرو محسوب میشود؛ بنابراین این افت تولید بالطبع روی عرضه شرکتهای خودروساز تأثیر منفی گذشته و همین اتفاق بر روی قیمتهای بازاری خودرو نیز بهگونهای اثر گذاشته و سبب افزایش آن میشود. اما با توجه به جو حاکم بر بازار خودرو شاهد هستیم که قیمت بازاری محصولات پُرتقاضای خودروسازان تاکنون چندان از این کاهش تیراژ تأثیر نگرفته است. بنابراین به نظر میرسد خطر رشد قیمت بازاری خودرو از بیخ گوش متقاضیان گذشته است. چنانچه افت تولید خودرو روی قیمت بازاری خود اثر خود را میگذاشت؛ شاهد رشد قیمتهای بازاری خودروهای پُرتقاضا بهگونهای بودیم که دست متقاضیان خودرو بیش از پیش از خرید محصولات شرکتهای خودروساز از مسیر بازار کوتاه میماند. تحلیگران بازار خودرو، معتقدند؛ تا اینجای کار بازار خودرو به نوعی شانس آورده که قیمت بازاری محصولات خودروسازان هنوز از آیتم کاهش تیراژ تولید تأثیر نگرفته است و اگر این اتفاق میافتاد؛ نمودار قیمت بازاری خودرو بهگونهای روند صعودی به خود میگرفت که بخشی از مشتریان مجبور میشدند از بازار خودرو خارج شوند. مشخص نیست بازار خودرو چه زمانی از کاهش تیراژ تولید خودروسازان تأثیر بپذیرد؛ اما به نظر میرسد متقاضیان خودرو در ادامه امسال کمتر از این موقعیتها به دست خواهند آورد و بازار خودرو بهزودی شاهد تأثیر کاهش تولید و عرضه شرکتهای خودروساز خواهد بود.
دیدگاه بسته شده است.