میزان اشتغال زایی دولت یازدهم در جهان بی‌نظیر است

    گروه سیاسی-رییس‌جمهور گفت: در زمینه اشتغال توانستیم قد‌م‌های بلندی را‌ برداریم این‌که در طول یک سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل خالص در کشور ایجاد شود، نظایر زیادی ندارد. در دنیا هم نظایر زیادی ندارد.به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، حجت‌الاسلام حسن‌روحانی در نهمین نشست خبری خود گفت: خوشحالم فرصت فراهم شد که در خدمت […]

    گروه سیاسی-رییس‌جمهور گفت: در زمینه اشتغال توانستیم قد‌م‌های بلندی را‌ برداریم این‌که در طول یک سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل خالص در کشور ایجاد شود، نظایر زیادی ندارد. در دنیا هم نظایر زیادی ندارد.به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، حجت‌الاسلام حسن‌روحانی در نهمین نشست خبری خود گفت: خوشحالم فرصت فراهم شد که در خدمت رسانه‌ها باشم. من در آغاز صحبت لازم می‌دانم از مردم قدرشناس، فهیم و زمان‌شناس ایران که در ضایعه درگذشت حضرت آیت‌ا…هاشمی با حضورشان، با اشکشان، با آهشان و با حرکت پرشورشان در خیابان‌‌‌‌ها در مراسم نماز، در مراسم بدرقه پیکر پاک ایشان حضور یافتند، تشکر کنم.

روحانی از همه فعالان سیاسی و اجتماعی کشور خواهش کرد شیوه ایشان برای آبادانی کشور را ادامه دهند و گفت: از همه چیز مهم‌تر این است که در فضای آرام و اعتدالی، اخلاق و فرمان الهی زیر پا گذاشته نشود.

وی هشدار داد: نکند به خاطر برخی مسایل فردی و جناحی بخواهیم راه درست و شیوه‌هایی که خداوند توصیه کرده به دست فراموشی بسپاریم.

رییس‌جمهور از مردم به خاطر حمایتشان از دولت تشکر کرد و گفت: اگر ما در فضای سیاسی، اقتصادی و علمی، دستاوردهایی داشتیم، به خاطر حضور، تلاش، ایستادگی، استقامت، اندیشه، صبر، حوصله و امید مردم به آینده این کشور و نظام بوده است.

روحانی اظهار داشت: ما در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت‌های خوبی داشتیم و در بسیاری از زمینه‌ها نیاز به تلاش بیش‌تر داریم؛ راه تلاش، کوشش و پیگیری برای دستیابی به اهدافی که هنوز نرسیدیم، باز است.

وی تصریح کرد: خوشحالم که در آغاز سال به مردم وعده داده بودم تلاش من برای دستیابی به رشد ۵ درصدی است و امروز شاهد رشد ۷٫۴ درصدی هستیم که در منطقه نظیری برای آن نمی‌شناسیم و در سطح جهان نیز نمونه‌ای وجود ندارد.

رییس‌جمهور اظهار داشت: سپاسگزارم از کارآفرینان که در زمینه اشتغال توانستیم قدم‌های بلندی را‌برداریم؛ این‌که در طول یک سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل خالص در کشور ایجاد شود، نظایر زیادی ندارد. در دنیا هم نظیر زیادی ندارد. ۷۰۰ هزار شغل بسیار زیاد است اما برای کشور ما به خاطر انباشت مشکلات کم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که موفقیت ما در مذاکرات هسته‌ای و برجام متعلق به دولت یازدهم و شخص خاصی نیست، گفت: برجام از آن ملت ایران، رهبری مقتدر، شهیدان هسته‌ای، دیگر فداکاران و استقامت یک ملت است.

روحانی برجام را دستاورد بزرگ ملت ایران خواند و گفت: کسی فکر نکند به خاطر انتخابات سال آینده باید از برجام بیش از حد سخن بگوید یا کم‌تر از حد لازم سخن بگوید. از برجام مهم‌تر حق ما و موفقیت ملت ما است. چرا در پیشگاه خداوند نسبت به موفقیتمان شاکر نباشیم. هر کاری ممکن است نقصی داشته باشد اما جمع این کار یک موفقیت بزرگ برای ملت ما بود.

روحانی برجام را پیروزی بزرگ ملت ایران در عرصه اخلاق خواند و گفت: به دنیا گفته بودیم که به‌دنبال سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای نیستیم و ما در برجام برای دنیا اثبات کردیم که ملت ایران و نظام ایران راستگو است و آنهایی که علیه ملت ایران به ناروا سخن گفتند، باید سرافکنده باشند.

رییس‌جمهور اظهار داشت: کم‌تر کسی از صاحب‌نظران فکر می‌کرد مشکل حل شود اما آژانس اعتراف کرد مسأله هسته‌ای ایران پایان یافته و از این پس نسبت به آینده موضوع بررسی می‌شود.

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این‌که ما در مذاکرات هسته‌ای با موفقیت اقتصادی نیز دست یافتیم، گفت: ما به ملت‌مان گفته بودیم زمانی توافق هسته‌ای را می‌پذیریم که همه تحریم‌های هسته‌ای ایران را دولت‌هایی که با ما مذاکره می‌کنند بالمره کنار بگذارند.

وی ادامه داد: ما گفته بودیم قدم‌به‌قدم آماده نیستیم که تحریم را کنار بگذاریم. یک روز بگوییم امروز پتروشیمی آزاد است بعد از ۳ ماه بگوییم حالا نفت آزاد است و بعد از چند ماه بگوییم حالت فعالیت‌های مربوط به فلزات گران‌بها آزاد است و بعد از آن نیز روابط بانکی و بیمه را آزاد کنیم. ما گفته بودیم تحریم‌ها بالمره باید برداشته شود و من به ملت بزرگ ایران می‌گویم همه تحریم‌های هسته‌ای بعد از اجرایی شدن برجام در ۲۷ دی ماه سال گذشته برداشته شده است.

وی تأکید کرد: مردم عزیز ما بدانند در توافقات جهانی حتی اگر توافق با یک کشور باشد، ممکن است اشکالاتی در اجرا پیش بیاید. مسایلی داشته باشیم در بعضی موارد کار به دلخواه پیش نرود اما نباید حوصله‌مان را از دست بدهیم؛ باید منافع ملی مان را مد نظر قرار دهیم.

روحانی گفت: در زمینه توافق بزرگ که با ۶ کشور بسته شده و دارای آثار جهانی بوده و در برخی ابعاد مربوط به سازمان ملل است طبیعی است در بعضی موارد مشکلاتی داشته باشیم اما در برابر بدعهدی‌‌‌ها با قدرت ایستاده‌ایم. مردم ما مطمئن باشند ما مقتدرانه عمل کردیم و خواهیم کرد اما عجولانه کاری نکردیم و نخواهیم کرد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: منافع ملی برای ما اصل است و این منافع ملی را همواره مد نظر قرار می‌دهیم.

روحانی افزود: با اجرای برجام تا پایان امسال ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی داریم، اما اگر این رقم نبود، باید آن را از کجا تأمین می‌کردیم، حقوق پرستاران، کارگران، بازنشستگان و یا این‌که حقوق بخش امنیتی و نظامی را نمی‌دادیم!؟

رییس‌جمهور تصریح کرد: در زمستان امسال که گاز برخی کشور‌‌‌ها هم به خاطر مسایل شرکتی آنها قطع شد، بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور استفاده کردیم.

روحانی گفت: ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین که بیمه نداشتند را بیمه کردیم، بهداشت و درمان به آنها خدمات می‌رساند کاری که تا پیش از این اتفاق نمی‌افتاد؛ بنابراین برجام و آثار آن تعلق به همه مردم دارد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره این‌که از ۷۰۰ هزار شغلی که ایجاد شده چه سهمی متعلق به فارغ‌التحصیلان است و دولت چه برنامه‌ای برای ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان دارد، گفت: مسأله اشتغال، مسأله بسیار مهم پیش رو است.

رییس‌جمهور افزود: برای همه متولدین دهه ۶۰ باید در دهه ۸۰ شغل ایجاد می‌شد، از نیمه دوم دهه ۸۰ اشتغال متوقف شد به‌طوری که می‌توان گفت اشتغال خالص از سال ۸۵ تاحدود ۹۱ تقریباً به صفر رسید.

رییس قوه مجریه ادامه داد: درست در سال‌هایی که باید اشتغال ایجاد می‌شد و در زمانی که وضع درآمدی ما خوب بود، متأسفانه به جای ایجاد اشتغال، واردات را افزایش دادیم که امروز باید این مسأله جبران شود.

روحانی گفت: در آن مقطع فضای دانشگاه‌ها نیز وسعت یافت، دانشگاه پیام نور، علمی‌کاربردی، آزاد و همه دانشگاه‌ها شروع به توسعه و افزایش دانشجو کردند همین باعث شد آمار دانشجویان به حدود ۴ میلیون و در نهایت امروز نزدیک به ۵ میلیون نفر برسد که این‌‌ها به تدریج فارغ‌التحصیل شده و نیازمند شغل هستند.

وی ادامه داد: از تابستان پارسال تا تابستان امسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیروی فعال وارد بازار کار شدند که این جزو آمارهای بی‌سابقه سال‌های قبل است. البته بیکاری‌های قبلی هم اضافه شدند. بنابراین بیکاری افزایش یافته است، یعنی اگر می‌توانیم در سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم بیکاری در همان رقم قبلی ثابت می‌ماند، اما ما ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که در مسأله برجام یکی از موضوعات مدنظر ما اشتغال جوانان بود، خاطرنشان کرد: اشتغال با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و نیز فعال کردن بخش‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی محقق خواهد شد.

روحانی گفت: کسانی که می‌گویند امروز رکود است و ما رونق را نمی‌بینیم باید عینک بزنند و درمان کنند، همین بخش فولاد را نگاه کنید ببینید که امسال در مقایسه با سال گذشته چه وضعیتی داریم.

وی با اشاره به این‌که البته هنوز بخش‌هایی از اقتصاد ما نیز فعال است و باید برای فعال کردن آن تلاش کنیم، یادآور شد: امسال تسهیلات بیش‌تری برای رونق داده شد و تحرک قابل‌توجهی نسبت به سال گذشته صورت گرفت به‌طوری که طی دو ماه اخیر در دیدار همه استانداران از آنها شنیده‌ام که در استان خودشان شاهد رونق هستند اما کم کاری‌های گذشته آنقدر عمیق بوده که هنوز جای آن پر نشده است.

 

رییس‌جمهور گفت: همه آثار رونق را هنوز در همه بخش‌ها نمی‌بینیم اما امسال حرکت خوبی ایجاد شده است.