خشک شدن یک میلیون هکتار جنگل زاگرس

  رییس انجمن علمی جنگل‌بانی گفت: خشک شدن یک میلیون هکتار جنگل زاگرس و مرگ و میر ۴۵ هزار هکتار گونه شمشاد ایرانی تهدید جدی در حوزه منابع طبیعی کشور است که باید از تداوم آن جلوگیری شود. به گزارش مهر، هادی کیادلیری در همایش آبخیزداری و منابع طبیعی گفت: توسعه در کشورهای پیشرفته در […]

 

رییس انجمن علمی جنگل‌بانی گفت: خشک شدن یک میلیون هکتار جنگل زاگرس و مرگ و میر ۴۵ هزار هکتار گونه شمشاد ایرانی تهدید جدی در حوزه منابع طبیعی کشور است که باید از تداوم آن جلوگیری شود.

به گزارش مهر، هادی کیادلیری در همایش آبخیزداری و منابع طبیعی گفت: توسعه در کشورهای پیشرفته در گرو توجه به محیط‌زیست و منابع طبیعی است و هیچ کشوری بدون توجه به این سرمایه‌های ارزشمندی نمی‌تواند در مسیر پیشرفت گام ‌بردارد.

وی افزود: علی‌رغم توصیه‌های اکید دینی و سفارش ائمه معصومین(ع) به صیانت از منابع طبیعی خدادادی اما متأسفانه در فرهنگ‌سازی مشکل داریم و رفتارهای ما هنوز نیازمند اصلاح و تغییر است.

رییس انجمن علمی جنگل بانی کشور یادآورشد: اگر کشاورزی تضمین‌کننده غذای کشور است منابع طبیعی حیات بشری را تأمین می‌کند و اگر نتوانیم از آن صیانت کنیم کره خاکی را برای خود غیرقابل سکونت خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: بشر باید در طبیعت به گونه‌ای عمل کند تا ضمن تهیه غذا و تأمین زندگی که برایش اساسی است آن را در حد اعلا حفظ کند و طبیعتی سرشار از فضا برای جابه‌جایی، سرزمین طبیعی برای گردش کردن، مناظر طبیعی برای تحسین کردن و جانوران وحشی برای زندگی را نیز محقق کند.

کیادلیری بیان‌کرد: امروزه باید تصمیمات مفید خود را در رابطه با حفظ کیفیت محیط‌زیست به‌سرعت به مرحله اجرا در آوریم و اگر بیش از این منتظر بمانیم ممکن است موقعیت مناسب را از دست داده و محدودیت‌های زیادی در رفتار با طبیعت ایجاد شود.

وی گفت: برای بسیاری از مشکلات هم‌اکنون هیچ راه‌حلی نداریم و تنها می‌توانیم وضع موجود را حفظ کنیم و قبل از این‌که موقعیت از این هم خراب‌تر شود و جهانی خلق کنیم که دیگر نسل بشر قادر به ادامه زندگی در آن نباشد، باید به فکر چاره باشیم و وارد عمل شویم.

کیادلیری بیان‌داشت: ۴۵ هزار هکتار از گونه شمشاد ایرانی در عرض دو سال مرگ و میر دسته جمعی داشته و از بین رفته و با وقوع ۱۸۰۰ فقره سیل در کشور که ۵۳ مورد آن در دهه اخیر بوده شاهد تغییر اقلیم در کشور هستیم.

 

رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران گفت: هر کشوری سرمایه‌های ملی دارد که در دو بخش منابع طبیعی و خدمات طبیعی تعریف شده که در کشورهای پیشرفته به دنبال خدمات طبیعی هستند نه از بین بردن منابع طبیعی اما ما در کشور روی منابع طبیعی و سنتی حرکت کردیم که هیچ جایگزینی ندارد.

کیادلیری تصریح کرد: توسعه در بستر فرهنگی هر جامعه تعیین می‌شود و اجرای هر طرحی با مشارکت مردم محقق می‌شود لذا مردم باید نقش خود را جدی بگیرند و در این کار سهیم شوند.

وی اضافه کرد: وجود دام‌های مختلف و چرای بی‌رویه در طبیعت باعث شده منابع طبیعی و فضای سبز دستخوش تغییر و تحول توسط دام‌ها شود که این مشکل بزرگ باید با راهکار اساسی برطرف شود.

کیادلیری بر لزوم اهمیت و رعایت قانون در کشور تأکید‌کرد و اظهارداشت: در بستر قانون می‌توان به رشد و توسعه دست یافت و بی‌توجهی به آن آسیب زاست.

وی در خصوص اعتبارات اختصاص‌یافته به حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: بودجه‌های اختصاصی در این راستا بسیار محدود است و جوابگوی نیاز‌ها نیست و باید در این زمینه بازنگری و تجدید نظر شود.

 

کیادلیری یادآورشد: متأسفانه کشور ایران در زمینه بیابان‌زایی در رده پنجم جهان قرار دارد و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند شرایط کشور سومالی را پیدا خواهیم کرد.