الزام انتقال فناوری برای واردات خودرو حذف می‌شود؟

لایحه الحاق تبصره ۳ به ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو تحت عنوان «حذف الزام انتقال فناوری برای واردکنندگان خودرو» به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. به گزارش مهر، لایحه الحاق تبصره ۳ به ماده۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو تحت عنوان «حذف الزام انتقال فناوری برای واردکنندگان خودرو» طی نامه شماره ۶۰۸۷۲ مورخ ۱۳/۴/۱۴۰۳ برای […]

لایحه الحاق تبصره ۳ به ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو تحت عنوان «حذف الزام انتقال فناوری برای واردکنندگان خودرو» به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. به گزارش مهر، لایحه الحاق تبصره ۳ به ماده۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو تحت عنوان «حذف الزام انتقال فناوری برای واردکنندگان خودرو» طی نامه شماره ۶۰۸۷۲ مورخ ۱۳/۴/۱۴۰۳ برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. در این نامه که به امضای وزیر صمت و سرپرست ریاست جمهوری رسیده، آمده است: مقدمه توجیهی مطابق بند (۲) ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰، یکی از شرایط لازم برای واردات خودرو، انتقال فناوری است با این حال با عنایت به لزوم تسهیل واردات خودرو برای تنظیم بازار آن و انتظارات عمومی برای رفع محدودیت مزبور در زمینه واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و شرکت‌ها و مقرون به‌صرفه نبودن سرمایه‌گذاری برای انتقال فناوری با توجه به شرایط کنونی تجارت بین‌المللی و وجود شرکت‌های دانش‌بنیان برای انتقال فناوری، لایحه زیر برای انجام تشریفات قانونی مربوط تقدیم می‌شود.

لایحه الحاق تبصره (۳) به ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو

ماده واحده – تبصره زیر به ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۲۶/۸/۱۴۰۰ با اصلاحات بعدی آن الحاق می‌شود: «تبصره ۳- در صورت واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی براساس فهرست خودروهای مجاز اعلامی توسط وزارت صنعت،معدن‌وتجارت که دارای خدمات پس از فروش در داخل کشور هستند، واردکننده می‌تواند به جای انتقال فناوری موضوع بند (۲) این ماده، پنج درصد (۵) ارزش گمرکی خودروهای وارداتی مذکور و شرکت‌های واردکننده‌ای که قادر به انتقال فناوری در داخل کشور نیستند، هفت درصد (۷) ارزش گمرکی خودروهای وارداتی یادشده را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته شرکت مادرتخصصی برای دریافت مجوز شماره‌گذاری پرداخت نمایند. منابع حاصل از اجرای این تبصره پس از واریز به خزانه در چارچوب بودجه سنواتی به صورت صددرصد (۱۰۰ %) تخصیص یافته، صرف اجرای تکالیف موضوع قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ و توسعه فناوری‌های نوین در صنعت خودرو کشور با اولویت حمایت از فناوری‌های کاهنده مصرف سوخت و آلایندگی خودرو‌ها و اعمال مشوق‌های مرتبط با ساخت، تولید و توسعه خودروهای برقی و منطبق بر فناوری‌های نوین و با سوخت پاک و پایدار که در چارچوب دستورالعمل توسط وزیر، صنعت،معدن‌وتجارت ابلاغ خواهد شد، می‌شود.»