مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، از اتصال ایران و پاکستان با مسیر ریلی جدید خبر داد. به گزارش ایلنا، میعاد صالحی؛ درباره اعلام آمادگی پاکستان برای عضویت در کریدور شمال -جنوب و ظرفیتهای ریلی دو کشور، اظهار داشت: در مجموعه راهآهن تلاش بر این است که تبادلات ریلی را با کشورهای همسایه افزایش دهیم، […]
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، از اتصال ایران و پاکستان با مسیر ریلی جدید خبر داد. به گزارش ایلنا، میعاد صالحی؛ درباره اعلام آمادگی پاکستان برای عضویت در کریدور شمال -جنوب و ظرفیتهای ریلی دو کشور، اظهار داشت: در مجموعه راهآهن تلاش بر این است که تبادلات ریلی را با کشورهای همسایه افزایش دهیم، در راستای تحقق این هدف اگر مشکل نرمافزاری مانع بود با کشورهای همسایه پروتکلهایی را به امضاء رساندیم برای اینکه واگن دو کشور وارد خاک همدیگر شوند. اگر نیاز به یکسانسازی تعرفهها بود یا تخفیفاتی اعمال شود یا تعرفههای ترجیحی به اجرا برسد، تلاش بر این بود که با تمام کشورهای همسایه درباره تعرفهها این اقدامات انجام شود. وی ادامه داد: همچنین در این مسیر اگر حلقه مفقوده برای اتصال ریلی بین کشورها وجود داشت به سمت احداث مسیر ریلی رفتیم. مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: مشخصاً درباره موضوع کشور پاکستان، از زاهدان تا میرجاوه (مرز ایرانو پاکستان) ۹۶ کیلومتر فاصله دارد اما به لحاظ ریلی در این مسیر به پاکستان هم اتصال ریلی داریم و هم نداریم. با خط فوق عریض احداث شده ۱۱۰ سال گذشته که بسیار مستعمل بوده به پاکستان اتصال ریلی داریم اما با خط ریلی استاندارد کشورمان که منطبق با استانداردهای اروپایی است به این کشور متصل نیستیم. صالحی؛ تأکید کرد: برای اتصال ریلی به پاکستان نیاز داریم خط آهن نرمال و استاندارد احداث کنیم که بتوانیم با لکوموتیوها و واگنهای باری کشور خودمان با نقطه صفر مرزی تردد داشته باشیم. معاون وزیر راهوشهرسازی، با بیان اینکه خط آهن موجود بین ایران و پاکستان خط فوق عریض است، افزود: در حالحاضر به صورت محدود از این خط استفاده میشود اما بار باید با لوکوموتیو کشور پاکستان باید تا زاهدان منتقل شود که همین اقدام کار را متفاوت میکند. وی گفت: خط آهن فعلی زاهدان تا میرجاوه ۹۶ کیلومتر طول دارد و خط ریلی غیرنرمال است و بار باید در این مسیر با کامیون ترانشیپمنت داشته باشد یا جابجایی از مد ریلی به جادهای و بالعکس انجام شود در حالحاضر انتقال بار از این مسیر نمیصرفد با احداث خط جدید انتقال از مسیر انجام خواهد شد. مدیرعامل شرکت راهآهن، با اشاره به محل تأمین مالی مورد نیاز احداث خط جدید زاهدان – میرجاوه ادامه داد: ۱۰ میلیارد دلار تهاتر نفتی برای نوسازی ناوگان ریلی و ساخت خطوط راهآهن در نظر گرفته شده که پنج میلیارد دلار از استجازه نفتی ۵ خط راهآهن شلمچهـبصره، احداث خط دوم بافق-تربت حیدریه – سنگان، خط زاهدان – میرجاوه و مسیر شیرگاهـ میاندوره واریانت پل ورسک و همچنین نوسازی ناوگان انجام میشود. صالحی؛ تأکید کرد: این مسیر توان ترانزیت و جابهجایی هشت میلیون تن بار در سال را دارد. وی با اشاره به روابط سیاسی دو کشور و اثرگذاری آن در احداث خط جدید ریلی و تبادلات تجاری بین دو کشور اظهار داشت: در حالحاضر هم در شرایط فعلی حجم صادرات بار به صادرات خوب است و موضوع این است که به دنبال این هستیم همین بار از طریق ریل به این کشور منتقل شود.
دیدگاه بسته شده است.