معاون وزیر راه

۳۰۸۱ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجرا است

محمد قره‌داغلی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۳۸۷ کیلومتر راه‌آهن و ۲۳۶ کیلومتر آزادراه به بهره‌برداری رسید، گفت: در حال‌حاضر ۳۰۸۱ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجراست. به گزارش مناقصه‌مزایده، خیرا… خادمی؛ در نشست خبری با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۳۸۷ کیلومتر مسیر ریلی به بهره‌برداری […]

محمد قره‌داغلی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۳۸۷ کیلومتر راه‌آهن و ۲۳۶ کیلومتر آزادراه به بهره‌برداری رسید، گفت: در حال‌حاضر ۳۰۸۱ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجراست. به گزارش مناقصه‌مزایده، خیرا… خادمی؛ در نشست خبری با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۳۸۷ کیلومتر مسیر ریلی به بهره‌برداری رسید، افزود: در بخش آزادراهی هم ۲۳۶ کیلومتر عمدتاً در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید که طولانی‌‌ترین آن آزادراه شیراز به اصفهان بود که با بهره‌برداری از این آزادراه مسیر قبلی شیراز- اصفهان ۱۳۵ کیلومتر کوتاه شدکه به معنای کوتاه شدن دو ساعته زمان مسافرت در این مسیر است. خادمی؛ خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته دوهزار و ۱۵ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در کشور به بهره‌برداری رسید که به‌خصوص در استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران راهگشا بود. وی افزود: انجام برخی پروژه‌ها مثل راه‌آهن چابهار به زاهدان، اردبیل و آزادراه تهران‌-شمال و آزادراه منجیل-رودبار در شرایط جغرافیایی سخت انجام شد، سال گذشته ۱۸٫۵ کیلومتر و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۰ کیلومتر تونل در کشور احداث شده است که نسبت به مجموع ۴۰۰ کیلومتر تونل در کل کشور، عملیات قابل‌توجهی است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، در ادامه به اثربخشی پروژه‌های انجام شده و ایجاد رضایتمندی در مردم از بهره‌برداری آزادراه ۸٫۵ کیلومتری منجیل به رودبار و آزادراه شیراز به اصفهان به طول ۱۳۵ کیلومتر اشاره کرد و گفت: این آزادراه مسیر قبلی شیراز به اصفهان را کوتاه کرد و تأثیر فوق‌العاده‌ای داشت. خادمی؛ افزود: در حال‌حاضر در بخش ریلی ۳۰۸۱ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجراست و نکته شاخص، تعیینتکلیف کریدورهای شمال به جنوب بود که خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ و امسال از محل سایر منابع برای این پروژه‌ها، منابع خوبی برای پنج پروژه ریلی چابهار به زاهدان، زاهدان به بیرجند و بیرجند به یونسی و تهران به بوشهر و راه‌آهن دو خطه بندر امام(ره)، راه‌آهن کرمانشاه به خسروی تخصیص یافت. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل، یادآور شد: برای راه‌آهن رشت به آستارا از محل تهاتر نفت منابع در نظر گرفته شده و قرارداد با طرف روسی در حال پیگیری است. وی با بیان اینکه برآورد اولیه تملک اراضی این مسیر بین شش تا هفت همت است، تأکید کرد: تاکنون ۲۰ کیلومتر از اراضی تملک‌شده و تملک ۳۰ کیلومتر دیگر از اراضی و زمین‌‌ها نیز در مرحله ارزیابی است. وی افزود: در بحث ریلی ۱۲۶۹ کیلومتر به‌عنوان اولویت در نظر گرفته شده است که پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند. خادمی؛ اظهار کرد: در مناسبات بین‌المللی کریدورهایی برای اتصال به شبکه‌های بین‌المللی تعریف شده است که می‌تواند در آینده جانشین مهمی برای درآمد نفتی باشد. وی یادآور شد: در بخش جاده‌ای سالانه ۷۰۰ تا هزار کیلومتر بزرگراه در کشور بهره‌برداری شده است که سال گذشته نیز ۷۳۰ کیلومتر بزرگراه به بهره‌برداری رسید و امسال ۸۲۰ کیلومتر با اولویت کریدورهای اصلی بزرگراهی و نیاز اصلی استان‌‌ها در برنامه قرار گرفته‌اند. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل، افزود: سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد تومان از منابع مختلف به شرکت ابلاغ شد و مصوب آن حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود که ۹۰ درصد تخصیص یافت و منجر به افتتاح پروژه‌ها شد. در ادامه محمود ملازینل؛ معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، با بیان اینکه از ۲۹ آزادراه دولتی و خصوصی ۲۵ آزادراه به اخذ عوارضی الکترونیکی مجهز شده‌اند، گفت: چهار آزادراه باقی مانده است که در تلاش هستیم تا پایان سال آن‌ها هم به این سیستم مجهز شوند. وی اظهار کرد: اخذ عوارض الکترونیکی وضعیت مطلوبی دارد اما چالش‌هایی وجود دارد که ممکن است شرکت‌های سرمایه‌گذار در زمینه ساخت آزادراه‌ها را ناچار به اجرا نکردن عوارض الکترونیکی کند. ملازینل؛ افزود: شرکت‌های آزادراهی دیگر انگیزه‌ای برای الکترونیکی کردن عوارضی ندارند. وی درخصوص آزادراه شیراز -‌اصفهان هم، گفت: قطعه ۶ به اتمام رسیده و برای قطعه ۷ هم در تلاش هستیم که تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم. ملازینل؛ گفت: سهم دولت در قطعه ۷ آزادراه شیراز -اصفهان ۳۰ – ۷۰ است و دولت هم برای این سهم خود مقرر کرده است که یک قطعه زمین را در قالب مولدسازی به ارزش ۹۰۰ میلیارد تومان اعطا کند که این زمین در حال مزایده است‌.