محمد قرهداغلی -رئیس سازمان هواپیمایی کشور، با اشاره به اضافه شدن ۱۰۱ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی کشور طی ۳۳ ماه، از کاهش ۱٫۵ ساله عمر ناوگان هوایی کشور در دولت سیزدهم خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده محمد محمدیبخش؛ در نشست خبری با اشاره به اینکه هماکنون ۲۸ شرکت هواپیمایی خارجی به کشورمان […]
محمد قرهداغلی -رئیس سازمان هواپیمایی کشور، با اشاره به اضافه شدن ۱۰۱ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی کشور طی ۳۳ ماه، از کاهش ۱٫۵ ساله عمر ناوگان هوایی کشور در دولت سیزدهم خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده محمد محمدیبخش؛ در نشست خبری با اشاره به اینکه هماکنون ۲۸ شرکت هواپیمایی خارجی به کشورمان پرواز دارند و در حوزه حمل باری با پنج قاره جهان کار میکنیم، اظهار کرد: در دولت سیزدهم ۱۰۱ فروند هواپیما (هواپیمای مسافربری، هواپیمای باری، هلیکوپتر) وارد ناوگان هوایی کشور شد که از این تعداد ۵۵ فروند وارد چرخه عملیات پروازی شده است. وی درباره قیمتگذاری بلیت هواپیما، افزود: نرخ گذاری برعهده شورایعالی هواپیمایی است؛ سال ۹۴ قانون برنامه پنجم اجرا و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اعلام شد. وی با اشاره به افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ توسط ستاد تنظیم بازار، گفت: این مسئله مطرح شد که آیا ستاد تنظیم بازار، شورایعالی هواپیمایی، سازمان هواپیمایی میتوانند قیمتگذاری کنند. نظر سازمان هواپیمایی این بود که شورایعالی هواپیمایی این کار را انجام دهد. وی با بیان اینکه موظف هستیم قیمتهای جدید بلیت هواپیما را اعمال کنیم، افزود: با توجه به شرایط کشور، آییننامهای را برای نظارت و کنترل شبکه هفته گذشته ابلاغ شد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، با بیان اینکه وظیفه اصلی سازمان هواپیمایی کشوری ایمنی پروازهاست، اضافه کرد: برای اینکه بازار رها شده نباشد، صورتجلسه کردیم تا ایرلاینها قیمتها را در سایت خود بارگذاری کنند. در ادامه مسیر یعنی بازگشت به قیمتگذاری توسط شورایعالی هواپیمایی پیگیر هستیم. محمدیبخش؛ با اشاره به اینکه تعداد ناوگان هوایی با میزان تقاضا متناسب نیست، تصریح کرد: ۵۵۰ فروند هواپیما در کشور نیاز داریم در حالی که موجودی هواپیماهای کشور کمی بیش از ۲۰۰ فروند است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ادامه داد: آمارها نشان داده حوزه پرواز جای خود را در سبد خانوار مردم باز کرده است، بهعنوان نمونه در نوروز ۱۴۰۱ بالغ بر ۲٫۵ میلیون نفر، در نوروز سال گذشته ۲٫۹ میلیون نفر و نوروز ۱۴۰۳ بالغ بر ۳٫۴ میلیون نفر از طریق حملونقل هوایی جابهجا شدند. محمدیبخش؛ از ارائه محاسبه نرخ ۶۰ سنت دلار برای سوخت ایرلاینهای داخلی به کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد و گفت: برای توزیع پروازها و برقراری به مناطق کمبرخوردار لازم است قیمتگذاری به شورایعالی هواپیمایی برگردد. وی از رشد متوازن پروازهای داخلی و خارجی به صورت همزمان خبر داد و با بیان اینکه قانونگذار به صنعت هوانوردی اختیار داده که یک ایرلاین به داخل کشور بیاید یا خیر، اظهار کرد: نظر وزیر انجام پروازهای داخلی توسط شرکتهای خارجی است که البته ملاحظاتی دارد که باید به آن توجه شود. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، با اشاره به کاهش ۱٫۵ ساله عمر ناوگان هوایی کشور در دولت سیزدهم درخصوص خرید هواپیما، گفت: تمام هواپیماهای خریداری شده در دولت سیزدهم، وارد کشور شده است. محمدیبخش؛ با اشاره به اظهارات مدیرعامل ایران ایر مبنی بر اینکه تعدادی از شرکتهای هواپیمایی پول خرید هواپیما را پرداخت کردند اما هواپیما وارد کشور نشد، افزود: در دولت سیزدهم تمام هواپیماهای خریداری شده که پول آن را پرداخت کردهایم، وارد کشور شده است. وی ادامه داد: متأسفانه در دولت قبل به دلیل رفتار غیرحرفهای واسطهها، فرآیند خرید هواپیما لو رفت و هواپیما وارد کشور نشد. البته سازمان هواپیمایی کشوری پیگیر این موضوع است. محمدیبخش؛ تصریح کرد: انعقاد بیش از ۴۰ موافقتنامه با همسایگان و دیگر کشورها، امضای تفاهمنامه با روسیه بهعنوان یک کشور صاحب فناوری هوایی و پذیرش استانداردهای دو طرف در حوزههای آموزش، طراحی و ساخت، طرح شکایت از آمریکا به دلیل جلوگیری از حق مسلم ما در حوزه هوایی، یادداشت تفاهم همکاری با امارات و همچنین با دفتر منطقهای ایکائو، از جمله اقدامات مهم انجام شده در حوزه هوایی کشور در دولت سیزدهم است.
آماده شدن اطلس سرمایهگذاری فرودگاههای کشور
در ادامه، رضا نخجوانی؛ مدیرعامل شرکت فرودگاه و ناوبری هوای ایران، از آماده شدن اطلس سرمایهگذاری در مجموعه فرودگاهها کشور خبر داد و گفت: در این اطلس ۲۰۰ فرصت سرمایهگذاری به ارزش ۴۰ هزار میلیارد تومان که آماده انعقاد قرارداد است، مطرح شده است. وی با اشاره به برنامهریزی برای توسعه فرودگاه مهرآباد بهعنوان قطب پروازهای داخلی کشور، گفت: در برنامه هفتم توسعه انتقال حداکثری پروازهای این فرودگاه به فرودگاه امام(ره) مطرح شده بود که با رأی قاطع ۹۵ درصدی نمایندگان مجلس مخالفت شد. این مقام مسئول، خاطرنشان کرد: هماکنون کار مطالعاتی توسعه این فرودگاه به متراژ ۱۲۰ هزار مترمربع به اتمام رسیده که برآورد بودجه آن ۳۰ هزار میلیارد تومان است. وی ادامه داد: این بودجه از منابع داخلی خود شرکت فرودگاهها تأمین خواهد شد و به منابع دولتی نیازمند نیستیم. نخجوانی؛ تأکید کرد: مانع اصلی بر سر راه توسعه فرودگاه محل اجرای آن بود که در زمینهای مرتبط با ارتش واقع شده بود، اما با مساعدت و حمایت فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران این مهم تحقق خواهد یافت. مدیرعامل شرکت فرودگاه و ناوبری هوای ایران، ادامه داد: اکنون فرودگاههای کشور در شرایط مطلوب و مناسب قرار دارند و حتی اگر پروازهای داخلی افزایش یابد توان خدماترسانی وجود دارد. همچنین سعید چلندری؛ مدیرعامل شهر فرودگاه امامخمینی(ره) با اشاره به استارت خوردن فاز۲ فرودگاه امامخمینی(ره)، گفت: فاز۲ در دو مرحله در حال اجراست که مرحله نخست، پیشرفت ۴۰ فیزیکی درصدی داشته و اقدامات این فاز که شامل باندهای جنوبی، پلهای ارتباطی و غیره است با همکاری کنسرسیومی از یک شرکت چینی و قرارگاه خاتمالانبیاء در حال اجراست و تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. معاون وزیر راهوشهرسازی، با اشاره رشد به ۲۳ درصدی جابهجایی مسافران، افزود: در سال (۱۴۰۰)، چهارمیلیون مسافر، در سال (۱۴۰۱). ۶٫۶ میلیون مسافر، در سال گذشته، ۷٫۶ میلیون مسافر و از ابتدای امسال تا (۱۷ تیرماه) ۲٫۵ میلیون مسافر از این فرودگاه جابهجا شدند که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۰۳ درصدی را نشان میدهد. وی ادامه داد: تعداد پروازها از این فرودگاه در سال (۱۴۰۰)، ۳۱ هزار و ۴۰۰ پرواز بود که در سال (۱۴۰۱) به ۴۵ هزار پرواز، در سال گذشته به ۴۹ هزار و ۲۰۰ پرواز و تا (۱۷ تیرماه) امسال نیز به ۱۶ هزار پرواز رسید و پیشبینی میشود امسال شاهد رشد ۱۷ درصدی در این زمینه باشیم. چلندری؛ تصریح کرد: هفت پروژه به ارزش ۱,۱۰۰ میلیارد تومان در فرودگاه امامخمینی(ره) در حال ساخته که پروژههای مربوط به هسته پیشران شهر فرودگاهی، آماده بهرهبرداری است و ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه در مرحله برگزاری فراخوان قرار دارد. وی افزود: در دولت سیزدهم خرید تجهیزات فرودگاهی و کمکبازرسی به ارزش یکهزار میلیارد تومان بعد از ۲۰ سال انجام شد.
دیدگاه بسته شده است.