مهدی قرهداغلی- عباس علیآبادی؛ وزیر صمت، در مراسم جشنواره تابستانه پژوهش و تعاملات صنعتی روز صنعت خودرو، ضمن اشاره به اینکه، در سال ۲۰۲۳ مجموع درآمد خودرو، ۳۳۵۰ میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته است، اظهار کرد: این در حالیست که طبق آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو، ۸۴۰ […]
مهدی قرهداغلی- عباس علیآبادی؛ وزیر صمت، در مراسم جشنواره تابستانه پژوهش و تعاملات صنعتی روز صنعت خودرو، ضمن اشاره به اینکه، در سال ۲۰۲۳ مجموع درآمد خودرو، ۳۳۵۰ میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته است، اظهار کرد: این در حالیست که طبق آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو، ۸۴۰ هزار میلیارد تومان بوده و این عدد نیمی از بودجه کشور را شامل میشود. به گزارش مناقصهمزایده، عباس علیآبادی؛وزیر صنعت،معدنوتجارت، ضمن تأکید بر نقش بسزای صنعت خودرو در ایجاد اشتغال در کشور، خاطرنشان کرد: ۶۰ صنعت مرتبط با صنعت خودرو است و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب میآید. وی یادآور شد: در سال گذشته، ۳۷ خودروساز کشور، در مجموع یک میلیون و ۳۳۵ هزار خودرو تولید کردند و با این تعداد تولید خودرو، رتبه ۱۶ دنیا را به خود اختصاص دادیم؛ اما از التهاب بازار کاسته نشد. برای سال ۱۴۰۳ نیز تولید یکمیلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را هدفگذاری کردهایم که امیدوار هستیم محقق شود. در حالحاضر ۹۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند که سهم ۱۲ درصدی در ارزشافزوده کشور دارد؛ رتبه ایران در تولید خودرو طی سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از هجدهم به شانزدهم رسید؛ چنانچه امسال هم تولید ثابت بماند، به رتبه پانزدهم دست خواهیم یافت. وزیر صمت، بیان داشت: تخصیص ارز یکی از مباحث مطرح شده در صنعت خودرو است و هماکنون ارز چندنرخی عملاً لایه به لایه باعث ایجاد فساد میشود. فرض کنید پارسال به میزان مشخصی ارز به شرکتی پرداخت کردیم و تعدادی کالا وارد کرد، برای امسال پرداخت ارز را دو برابر کردیم، اما همان میزان کالا وارد کرد. به گفته علیآبادی؛ ۹۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول کار هستند که سهم ۱۲ درصدی در ارزشافزوده کشور دارد؛ رتبه ایران در تولید خودرو در طی سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از هجدهم به شانزدهم رسید و اگر امسال تولید ثابت بماند به رتبه پانزدهم راه خواهیم یافت. وزیر صمت، گفت: باید صنعت خودرو را از قیمتگذاری دستوری نجات دهیم و از آن حمایت کنیم؛ معتقد نیستم خودروسازان ما خیلی خوب هستند همچنین معتقد نیستم خیلی هم بد هستند، اما انتظار داریم به سمت تولید خودروهای روز و آینده حرکت کنیم. علیآبادی؛ افزود: در موضوع افزایش عمق ساخت داخل، دیدگاههای مختلفی وجود دارد که باید بررسی شود؛ بهطور مثال خودروساز مونتاژکاری، از لاستیک ایرانی استفاده کرده و اعلام میکند که ۲۰ درصد داخلیسازی داشته است؛ این اصلاً درست نیست؛ موضوع ساخت داخل بایستی عمقی بررسی شود. علیآبادی؛ با اشاره به راهبردهای اصلی در صنعت خودرو، گفت: برقیسازی راهی است که باید به سمت آن برویم؛ هماکنون روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف میشود که باید هفت میلیون لیتر آن را وارد کنیم، از اینرو برقیسازی راهحلی برای عبور از مصرف بنزین است. تا پایان امسال، حداقل ۳۰۰۰ ایستگاه جدید شارژ خودروهای برقی ساخته خواهد شد. وی در رابطه با داخلیسازی خودروهای برقی نیز با بیان اینکه مهمترین اجزای قوای محرکه یک خودروی برقی، شامل باتری، موتور، گیربکس و سامانه کنترل است که میتوان در هر کدام اقدام به داخلیسازی کرد، گفت: اما در اولویت میتوان از باتری شروع و اقدام به ذخیره انرژی کرد.
گروه خودرو- با توجه به اینکه صنعت خودرو دهههاست توسط دولت هدایت و اداره میشود، همین امر سبب شده این صنعت به جای پیشرفت، در مرحلهای باقی بماند و فقط درگیر درجا زدن باشد و از سویی دیگر نیز زیانهای انباشتی که طی سالها گریبان این شرکتهای خودروسازی را گرفته، باعث شده تا راه سخت […]
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی، اعلام کرد: لازم است سند چشمانداز ۲۰ساله در بخش خودرو با تأکید بر عملیاتی بودن، ضرورت در نظر گرفتن ابزارهای نظارت بر حُسن اجرا، مکلف شدن دولت به اجرای آن و البته در نظر گرفتن خسارت در صورت عدم اجرای تکالیف، تدوین و اجرا شود. به گزارش مناقصهمزایده، آرش محبینژاد؛ […]
اولین گردهمایی درخصوص خودروهای برقی، با عنوان آیندهفروشی در جاده مخصوص در محل اندیشکده خودرو برای نخستین بار در کشور با حضور مدیران گروه بهمن، گروه صنعتی ایرانخودرو، شرکت ایپکو، گروه خودروسازی سایپا، شرکت خدمات شارژ مپنا، گروه ماموت، شورایرقابت، وزارت صمت و اصحاب رسانه برگزار شد. به گزارش مناقصهمزایده، در این گردهمایی تحولات جهانی […]
گروه خودرو- بحث قیمتگذاری دستوری خودروهای تولید داخل توسط دو خودروساز بزرگ کشور و انتصابات دولتی، همیشه طی چند سال اخیر محل بحث کارشناسی بوده است. به شکلی که هر مدیری که برای این دو خودروسازی منصوب میگردد، شاید از آن پتانسیل مطلوب برای اداره آنها بهرهمند نباشند، یا شاید هم دلایل دیگری در میان […]
دیدگاه بسته شده است.