مهدی قرهداغلی- عباس علیآبادی؛ وزیر صمت، در مراسم جشنواره تابستانه پژوهش و تعاملات صنعتی روز صنعت خودرو، ضمن اشاره به اینکه، در سال ۲۰۲۳ مجموع درآمد خودرو، ۳۳۵۰ میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته است، اظهار کرد: این در حالیست که طبق آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو، ۸۴۰ […]
مهدی قرهداغلی- عباس علیآبادی؛ وزیر صمت، در مراسم جشنواره تابستانه پژوهش و تعاملات صنعتی روز صنعت خودرو، ضمن اشاره به اینکه، در سال ۲۰۲۳ مجموع درآمد خودرو، ۳۳۵۰ میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته است، اظهار کرد: این در حالیست که طبق آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو، ۸۴۰ هزار میلیارد تومان بوده و این عدد نیمی از بودجه کشور را شامل میشود. به گزارش مناقصهمزایده، عباس علیآبادی؛وزیر صنعت،معدنوتجارت، ضمن تأکید بر نقش بسزای صنعت خودرو در ایجاد اشتغال در کشور، خاطرنشان کرد: ۶۰ صنعت مرتبط با صنعت خودرو است و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب میآید. وی یادآور شد: در سال گذشته، ۳۷ خودروساز کشور، در مجموع یک میلیون و ۳۳۵ هزار خودرو تولید کردند و با این تعداد تولید خودرو، رتبه ۱۶ دنیا را به خود اختصاص دادیم؛ اما از التهاب بازار کاسته نشد. برای سال ۱۴۰۳ نیز تولید یکمیلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را هدفگذاری کردهایم که امیدوار هستیم محقق شود. در حالحاضر ۹۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند که سهم ۱۲ درصدی در ارزشافزوده کشور دارد؛ رتبه ایران در تولید خودرو طی سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از هجدهم به شانزدهم رسید؛ چنانچه امسال هم تولید ثابت بماند، به رتبه پانزدهم دست خواهیم یافت. وزیر صمت، بیان داشت: تخصیص ارز یکی از مباحث مطرح شده در صنعت خودرو است و هماکنون ارز چندنرخی عملاً لایه به لایه باعث ایجاد فساد میشود. فرض کنید پارسال به میزان مشخصی ارز به شرکتی پرداخت کردیم و تعدادی کالا وارد کرد، برای امسال پرداخت ارز را دو برابر کردیم، اما همان میزان کالا وارد کرد. به گفته علیآبادی؛ ۹۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول کار هستند که سهم ۱۲ درصدی در ارزشافزوده کشور دارد؛ رتبه ایران در تولید خودرو در طی سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از هجدهم به شانزدهم رسید و اگر امسال تولید ثابت بماند به رتبه پانزدهم راه خواهیم یافت. وزیر صمت، گفت: باید صنعت خودرو را از قیمتگذاری دستوری نجات دهیم و از آن حمایت کنیم؛ معتقد نیستم خودروسازان ما خیلی خوب هستند همچنین معتقد نیستم خیلی هم بد هستند، اما انتظار داریم به سمت تولید خودروهای روز و آینده حرکت کنیم. علیآبادی؛ افزود: در موضوع افزایش عمق ساخت داخل، دیدگاههای مختلفی وجود دارد که باید بررسی شود؛ بهطور مثال خودروساز مونتاژکاری، از لاستیک ایرانی استفاده کرده و اعلام میکند که ۲۰ درصد داخلیسازی داشته است؛ این اصلاً درست نیست؛ موضوع ساخت داخل بایستی عمقی بررسی شود. علیآبادی؛ با اشاره به راهبردهای اصلی در صنعت خودرو، گفت: برقیسازی راهی است که باید به سمت آن برویم؛ هماکنون روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف میشود که باید هفت میلیون لیتر آن را وارد کنیم، از اینرو برقیسازی راهحلی برای عبور از مصرف بنزین است. تا پایان امسال، حداقل ۳۰۰۰ ایستگاه جدید شارژ خودروهای برقی ساخته خواهد شد. وی در رابطه با داخلیسازی خودروهای برقی نیز با بیان اینکه مهمترین اجزای قوای محرکه یک خودروی برقی، شامل باتری، موتور، گیربکس و سامانه کنترل است که میتوان در هر کدام اقدام به داخلیسازی کرد، گفت: اما در اولویت میتوان از باتری شروع و اقدام به ذخیره انرژی کرد.
مهدی قرهداغلی -در اغلب کشورهای توسعهیافته، صنعت خودرو بر پایه اصول رقابت، شفافیت و آزادی قیمتگذاری اداره میشود. اما صنعت خودروی ایران، بهعنوان یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین بخشهای صنعتی کشور، سالهاست که تحت فشار قیمتگذاریهای دستوری، از دستیابی به توسعه پایدار، ارتقای کیفیت و رقابت بینالمللی بازمانده است. به گزارش مناقصهمزایده، قیمتگذاری دستوری به […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه هر ساله خودروسازان داخلی سعی بر افزایش قیمت محصولات خود دارند و معتقدند که تولید خودرو با قیمت دستوری سبب میشود که قیمت نهایی محصول از آنچه که تعیین شده است، بالاتر باشد که همین موضوع سبب زیان خودروسازان داخلی خواهد شد، اما سؤال اصلی اینجاست که این بازی […]
دولتها برای اینکه نشان دهند تورم را کنترل کردهاند، معمولاً بهای خودرو را بسیار کمتر از قیمت تمامشده تعیین و ابلاغ میکردند. به گزارش پرشینخودرو، موتور خودرو فقط اتومبیل را به حرکت درنمیآورد؛ بلکه اقتصاد یک کشور را به جلو میراند. آمریکا، آلمان، چین، ژاپن و کرهجنوبی با درک نقش کلیدی صنعت خودروسازی در توسعه […]
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بزرگی دولت در ایران به شرکتهای خودروسازی نیز سرایت کرده است، اظهار داشت: به منظور کوچکسازی و چابکسازی دولت و شرکتهای خودروسازی لازم است مدیریت و مالکیت این صنعت به بخشخصوصی واقعی واگذار شود. به گزارش خبرخودرو، محمد نصیری؛ بیان اینکه مدیریت شرکتهای […]
دیدگاه بسته شده است.