مهدی قرهداغلی- عباس علیآبادی؛ وزیر صمت، در مراسم جشنواره تابستانه پژوهش و تعاملات صنعتی روز صنعت خودرو، ضمن اشاره به اینکه، در سال ۲۰۲۳ مجموع درآمد خودرو، ۳۳۵۰ میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته است، اظهار کرد: این در حالیست که طبق آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو، ۸۴۰ […]
مهدی قرهداغلی- عباس علیآبادی؛ وزیر صمت، در مراسم جشنواره تابستانه پژوهش و تعاملات صنعتی روز صنعت خودرو، ضمن اشاره به اینکه، در سال ۲۰۲۳ مجموع درآمد خودرو، ۳۳۵۰ میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته است، اظهار کرد: این در حالیست که طبق آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو، ۸۴۰ هزار میلیارد تومان بوده و این عدد نیمی از بودجه کشور را شامل میشود. به گزارش مناقصهمزایده، عباس علیآبادی؛وزیر صنعت،معدنوتجارت، ضمن تأکید بر نقش بسزای صنعت خودرو در ایجاد اشتغال در کشور، خاطرنشان کرد: ۶۰ صنعت مرتبط با صنعت خودرو است و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب میآید. وی یادآور شد: در سال گذشته، ۳۷ خودروساز کشور، در مجموع یک میلیون و ۳۳۵ هزار خودرو تولید کردند و با این تعداد تولید خودرو، رتبه ۱۶ دنیا را به خود اختصاص دادیم؛ اما از التهاب بازار کاسته نشد. برای سال ۱۴۰۳ نیز تولید یکمیلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را هدفگذاری کردهایم که امیدوار هستیم محقق شود. در حالحاضر ۹۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند که سهم ۱۲ درصدی در ارزشافزوده کشور دارد؛ رتبه ایران در تولید خودرو طی سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از هجدهم به شانزدهم رسید؛ چنانچه امسال هم تولید ثابت بماند، به رتبه پانزدهم دست خواهیم یافت. وزیر صمت، بیان داشت: تخصیص ارز یکی از مباحث مطرح شده در صنعت خودرو است و هماکنون ارز چندنرخی عملاً لایه به لایه باعث ایجاد فساد میشود. فرض کنید پارسال به میزان مشخصی ارز به شرکتی پرداخت کردیم و تعدادی کالا وارد کرد، برای امسال پرداخت ارز را دو برابر کردیم، اما همان میزان کالا وارد کرد. به گفته علیآبادی؛ ۹۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول کار هستند که سهم ۱۲ درصدی در ارزشافزوده کشور دارد؛ رتبه ایران در تولید خودرو در طی سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از هجدهم به شانزدهم رسید و اگر امسال تولید ثابت بماند به رتبه پانزدهم راه خواهیم یافت. وزیر صمت، گفت: باید صنعت خودرو را از قیمتگذاری دستوری نجات دهیم و از آن حمایت کنیم؛ معتقد نیستم خودروسازان ما خیلی خوب هستند همچنین معتقد نیستم خیلی هم بد هستند، اما انتظار داریم به سمت تولید خودروهای روز و آینده حرکت کنیم. علیآبادی؛ افزود: در موضوع افزایش عمق ساخت داخل، دیدگاههای مختلفی وجود دارد که باید بررسی شود؛ بهطور مثال خودروساز مونتاژکاری، از لاستیک ایرانی استفاده کرده و اعلام میکند که ۲۰ درصد داخلیسازی داشته است؛ این اصلاً درست نیست؛ موضوع ساخت داخل بایستی عمقی بررسی شود. علیآبادی؛ با اشاره به راهبردهای اصلی در صنعت خودرو، گفت: برقیسازی راهی است که باید به سمت آن برویم؛ هماکنون روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف میشود که باید هفت میلیون لیتر آن را وارد کنیم، از اینرو برقیسازی راهحلی برای عبور از مصرف بنزین است. تا پایان امسال، حداقل ۳۰۰۰ ایستگاه جدید شارژ خودروهای برقی ساخته خواهد شد. وی در رابطه با داخلیسازی خودروهای برقی نیز با بیان اینکه مهمترین اجزای قوای محرکه یک خودروی برقی، شامل باتری، موتور، گیربکس و سامانه کنترل است که میتوان در هر کدام اقدام به داخلیسازی کرد، گفت: اما در اولویت میتوان از باتری شروع و اقدام به ذخیره انرژی کرد.
مهدی قرهداغلی – استانداردسازی خودروهای تولیدی یکی از مسائل کلیدی صنعت خودروسازی است، با وجود اینکه استانداردهایی خودرویی از ۸۵ به ۱۲۲ مورد افزایش یافته، اما هنوز فاصله زیادی تا تحقق کامل آنها در خطوط تولید خودروسازان وجود دارد. به گزارش مناقصهمزایده، گزارشها حاکی از لنگ زدن این فرآیند و عدم اجرای استانداردهای لازم در […]
در همین شش ماه گذشته چالش میان ایرانخودرویِ واگذارشده به بخشخصوصی و وزارت صمت بر سر قیمتگذاری دستوری به اوج خود رسیده و این وزارتخانه با شیوههایی از جمله به تعویق انداختن جلسات تصمیمگیری، بههم زدن روال و فرمول قیمتگذاری و زدن زیر میز توافقها، حاضر به پذیرش ابتداییترین قواعد اقتصاد، تولید و صنعت نیست. […]
مهدی قرهداغلی -صنعت خودروی ایران که روزگاری نماد خودکفایی و توان صنعتی کشور بهشمار میرفت، اما امروز به یکی از پُرچالشترین حوزههای اقتصادی تبدیل شده است. به گزارش مناقصهمزایده، تورم افسارگسیخته، کیفیت پایین محصولات، نارضایتی مصرفکنندگان و وابستگی مزمن به حمایتهای دولتی، همه نشانههایی از بحران در مدیریت و سیاستگذاری این صنعت هستند. تحلیلها نشان […]
خودروسازان ایرانی در سالهای اخیر همواره با اتهام انحصار در بازار، روبهرو بودهاند و بارها تلاش کردهاند این اتهام را رد کرده و نشان دهند رقابت در بازار خودرو هر چند محدود، وجود دارد. خودروسازان تأکید دارند؛ بازار خودرو در ایران انحصاری نیست و تعدد تولیدکنندگان و حضور واردکنندگان، مانع از شکلگیری انحصار طبیعی شده […]
دیدگاه بسته شده است.