عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، عنوان کرد: عامل تعیینکننده ایمنی خودروهای تولیدی در کشور، آزمون تصادفات هستند که خوشبختانه اغلب خودروسازان با همکاری دانشگاههای کشور امکان پیادهسازی تست تصادفات را از طریق شبیهسازی روی محصولات خود فراهم کردهاند. به گزارش خبرخودرو، سلمان ابراهیمینژادرفسنجانی؛ با اشاره به انتقاد رئیس پلیس راهور، از اجباری […]
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، عنوان کرد: عامل تعیینکننده ایمنی خودروهای تولیدی در کشور، آزمون تصادفات هستند که خوشبختانه اغلب خودروسازان با همکاری دانشگاههای کشور امکان پیادهسازی تست تصادفات را از طریق شبیهسازی روی محصولات خود فراهم کردهاند. به گزارش خبرخودرو، سلمان ابراهیمینژادرفسنجانی؛ با اشاره به انتقاد رئیس پلیس راهور، از اجباری نبودن استاندارد بدنه در کشور، اظهار داشت: ورقهای مصرفی در بدنه خودرو عامل تعیینکننده ایمنی خودروها نیستند، بلکه آزمون تصادفات که برگرفته از تست یورو انکپ اروپا و استاندارد ایمنی چین و شامل تست برخورد از جلو، از کنار و تست برخورد آفست از جلو است، ستارههای ایمنی خودرو را تعیین میکنند؛ بنابراین مقولهای تحت عنوان استاندارد اجباری بدنه به صورت مشخص وجود ندارد. وی ادامه داد: برخی مواقع نیز ممکن است خودروسازان ضخامت بدنه خودرو را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهند که علیرغم کاهش وزن بدنه، اما ارتقای ضخامت ستون و استفاده از فولاد آلیاژی با استحکام بالا به جای فولاد ساده به بهبود ایمنی خودرو کمک میکند که خروجی این اقدام نه لزوماً در تست ورق یا بدنه، بلکه در آزمون تصادفات قابل مشاهده است. بهعنوان مثال در تست تصادف از کنار ستونهایی به کار رفته در بدنه عامل تعیینکننده در محافظت از جان راننده و سرنشینان هستند و ورقهای مصرفی در بدنه خودرو عملاً نقشی در حفظ سلامت سرنشینان ایفا نمیکنند. این کارشناس صنعت خودرو، یادآور شد: اگر خودرویی در تست اولیه موفق به کسب ستارههای ایمنی شود در صورتی که تغییری در شاسی، کابین و بدنه خودرو اتفاق نیفتد، خودروساز میتواند با همان مجوز اولیه به تولید محصول ادامه دهد. ابراهیمینژاد؛ با اشاره به نقش ستارههای کیفی و ایمنی خودرو بر بازار آن محصول، افزود: اگرچه ممکن است همه خودروها دارای چهار و پنج ستاره کیفی نباشند، اما همه خودروهای تولیدی از حداقل ایمنی لازم برخوردار بوده و قطعاً ایمنی آنها در آزمون تصادفات مورد ارزیابی قرار میگیرد. این کارشناس صنعت خودرو، در پایان با اشاره به اینکه آزمون تصادفات تستهای گرانقیمت و در معدود کشورهای دنیا قابل اجرا هستند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه اغلب خودروسازان با همکاری دانشگاههای کشور امکان پیادهسازی تست تصادفات را از طریق شبیهسازی روی محصولات خود فراهم کردهاند که این شبیهسازیها شامل بدنه خودروها نیز میشود. مضاف بر اینکه خودروسازان برای ارتقای شاسی و بدنههای خودرو نیز مطابق با استانداردهای ابلاغ شده از سوی سازمان ملی استاندارد عمل میکنند.
دیدگاه بسته شده است.