نیمی از کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها در سن فرسودگی

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور، تعداد وسایل نقلیه فرسوده حمل بار را اعلام کرد و گفت: وضعیت موتورسیکلت‌‌ها در سطح شهر‌ها فاجعه‌بار بوده و ۹۲ درصد از این موتور‌ها فرسوده و ۹۹ درصد آن‌ها نیز معاینه فنی ندارند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سید محمدحسین سیف‌السادات؛ با اشاره به سابقه شکل‌گیری اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار […]

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور، تعداد وسایل نقلیه فرسوده حمل بار را اعلام کرد و گفت: وضعیت موتورسیکلت‌‌ها در سطح شهر‌ها فاجعه‌بار بوده و ۹۲ درصد از این موتور‌ها فرسوده و ۹۹ درصد آن‌ها نیز معاینه فنی ندارند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سید محمدحسین سیف‌السادات؛ با اشاره به سابقه شکل‌گیری اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور، اظهار کرد: فرآیند شکل‌گیری اتحادیه با ابلاغ اساسنامه توسط ریاست وقت سازمان شهرداری‌‌ها و دهیاری‌های کشور در اسفندماه سال ۱۳۹۹ آغاز و در سال ۱۴۰۰ با تشکیل مجمع عمومی اتحادیه و حضور کلیه اعضاء، هیئت‌ مدیره آن مشخص شدند؛ اما با توجه به اینکه از سال ۱۴۰۰ تا سال گذشته این اتحادیه متولی مستقل نداشت، در آبان‌ماه ۱۴۰۲ مجمع عمومی اتحادیه مجدداً تشکیل جلسه داده و پس از تعیین مجدد هیئت‌ مدیره و مدیرعامل و متعاقب آن انجام مقدمات و زیرساخت‌های قانونی، در اسفند ماه سال گذشته این اتحادیه رسماً به صورت عملیاتی کار خود را براساس وظایف و مأموریت‌های تعیین شده آغاز کرد. وی با بیان اینکه برای این اتحادیه ۱۶ هدف و مأموریت مشخص شده، از جمله مأموریت‌‌ها و اهداف تعیین شده برای این اتحادیه به نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل بار درون‌شهری، انجام عملیات مبتنی بر آی‌تی و ایجاد سامانه‌های هوشمند، تلاش در راستای تأمین قطعات یدکی خودرو‌ها و ملزومات آنها، برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی، بازنگری و به‌روزرسانی مقررات حوزه حمل‌ونقل بار، استفاده از افراد متخصص و استفاده از شیوه‌های نوین و فناوری‌های روز و… اشاره کرد. وی تصریح کرد: غیر از حمل‌ونقل بار خودرویی، حمل‌ونقل بار توسط موتورسیکلت‌‌ها نیز در سطح شهر‌ها صورت می‌گیرد که طی سال‌های اخیر گسترش یافته و در کلانشهر‌ها عمده جابه‌جایی بارهای خرد توسط موتورسیکلت‌‌ها به‌طور گسترده صورت می‌گیرد. سیف‌السادات؛ با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از سه میلیون و ۸۵۰ هزار وسیله نقلیه حمل بار در کشور از سوی نیروی انتظامی شماره‌گذاری شده‌ بود، در مورد وضعیت موجود کیفیت خودرو‌ها، گفت: بیش از دو میلیون و ۶۵۰ هزار وانت‌بار در کشور در حال فعالیت هستند که عمر ۴۵ درصد این وانت‌بار‌ها بیش از ۱۵ سال و فرسوده‌اند. همچنین بیش از ۵۰۷ هزار کامیونت در سطح کشور فعالیت دارند که ۳۰ درصد این کامیونت‌‌ها نیز فرسوده‌اند. به گفته مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور، در سطح کشور ۶۹۰ هزار کامیون و کشنده نیز در حوزه حمل بار درون و برون‌شهری فعالند که ۴۹ درصد آن‌ها فرسوده هستند. وی با بیان اینکه در حوزه موتورسیکلت‌‌ها نیز این وسیله نقلیه تبدیل به یک فاجعه در سطح شهر‌ها شده‌ است، گفت: از ۱۲ میلیون و ۹۵۰ هزار موتورسیکلت شناسایی شده در کشور تا اواخر ۱۴۰۲، ۹۲درصد از این موتور‌ها فرسوده بوده و تنها هشت درصد از موتورسیکلت‌های ترددکننده در سطح شهر‌ها از سن فرسودگی پایین‌تر هستند. ضمن اینکه بیش از ۹۹ درصد از این موتورسیکلت‌‌ها نیز فاقد معاینه فنی هستند، این در حالیست که موتورسیکلت‌‌ها بین چهار تا شش برابر یک خودرو در سطح شهر‌ها آلایندگی تولید کرده و وضعیت تلفات درون‌شهری بعد از عابرین پیاده، مربوط به موتورسیکلت‌‌ها در معابر درون‌شهری است که باید گفت؛ وضعیت ایمنی سرنشین‌های موتورسیکلت بسیار فاجعه‌‌بار است. سیف‌السادات؛ در ادامه با اعلام اینکه بسیاری از این موتورسیکلت‌‌ها بعضاً وجود خارجی ندارند و فیزیک موتورسیکلت‌‌ها هم موجود نیست، تأکید کرد: حدود دومیلیون موتورسیکلت در حوزه حمل‌ونقل بار درون‌شهری در قالب اپلیکیشن‌های مختلف فعالیت می‌کنند. وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدیریت مرکزی حمل‌ونقل درون‌شهری و حومه در کشور توسط سازمان شهرداری‌‌ها و دهیاری‌ها، یادآور شد: از حدود سه‌میلیون و ۸۵۰ هزار وسیله نقلیه حمل‌ونقل بار در کشور، اطلاعات ۶۳۲ هزار خودرو در این سامانه ثبت شده بودند که اطلاعات حدود ۲۰ درصد وسایل نقلیه حمل‌ونقل بار را شامل شده و متأسفانه رقم بسیار پایینی بوده است و با وجود اینکه این سامانه در دهه ۹۰ فعالیت خود را جهت ساماندهی حمل‌ونقل درون‌شهری آغاز کرده؛ اما تعداد خودروهایی که اطلاعات خود را در سامانه ثبت کرده بودند، بسیار اندک هستند. به گفته وی، خودروهایی که در حوزه حمل‌ونقل بار درون‌شهری فعالیت می‌کنند موظفند برای فعالیت خود از شهرداری‌های محل فعالیتشان مجوز فعالیت و اشتغال دریافت کرده و پس از اینکه در سامانه مشخصات این خودرو‌ها ثبت شد نسبت به اخذ بارنامه شهری اقدام کنند. وی در ادامه به لزوم ثبت اطلاعات موتورسیکلت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل بار در این سامانه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در حوزه موتورسیکلت‌‌ها ثبت اطلاعات آن‌ها نزدیک به صفر است، بر بازنگری در قوانین مربوط به موتورسیکلت‌‌ها تأکید کرد و افزود: از ۶۳۲ هزار خودرویی که اطلاعاتشان در این سامانه به ثبت رسیده است در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر بیش از ۷۵ هزار دستگاه خودرو باری دیزلی و ۷۰ هزار خودرو باری بنزینی هستند.