استانداردسازی بین‌المللی معادن کلید جذب سرمایه‌گذاران خارجی

محمد قره‌داغلی -رئیس کمیسیون معدن و صنایع‌معدنی اتاق ایران، گفت: استانداردسازی جهانی در حوزه معادن، سرمایه‌گذاران خارجی را جذب می‌کند و منجر به ارتباط و تعاملات خارجی و تجاری می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، بهرام شکوری؛ در آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های استانداردهای معدنی با هدف سرمایه‌گذاری امن در معادن و صنایع، اظهار داشت: در صورتی […]

محمد قره‌داغلی -رئیس کمیسیون معدن و صنایع‌معدنی اتاق ایران، گفت: استانداردسازی جهانی در حوزه معادن، سرمایه‌گذاران خارجی را جذب می‌کند و منجر به ارتباط و تعاملات خارجی و تجاری می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، بهرام شکوری؛ در آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های استانداردهای معدنی با هدف سرمایه‌گذاری امن در معادن و صنایع، اظهار داشت: در صورتی که استانداردهای داخلی، بین‌المللی نشود، نمی‌توانیم سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه‌های سرگردان را به سمت معادن جلب کنیم. وی افزود: اکنون اقدامات خوبی در حوزه معادن و صنایع و ترجمه استانداردهای بین‌المللی صورت گرفته است اگر با اصول علمی روز دنیا پیش برویم سرمایه‌گذار خارجی علاقه‌مند خواهند شد. رئیس کمیسیون معدن و صنایع‌معدنی اتاق ایران، ادامه داد: زمانی که صنایع و معادن خود را با استانداردهای جهانی عرضه کنیم، صاحبان سرمایه می‌توانند اعتماد به سرمایه‌گذاری کنند. وی با اشاره به توسعه روابط خارجی، گفت: در صورتی که با عقلانیت پیش برویم ارتباط با دنیا پیش خواهد آمد. امیدواریم که در این دولت اتفاق‌های خوبی برای توسعه روابط و سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی رقم بخورد.

بسته سرمایه‌گذاری معادن تدوین شده است

در ادامه این نشست، احمد فتاحی؛ مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمیدرو)، گفت: کمیته تدوین ضوابط و معیار‌ها در ایمیدرو تشکیل شد و اکنون استاندارد‌ها و دستورالعمل‌‌ها در معادن وجود دارد، ولی به‌روز نشده است. مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران، ادامه داد: با توجه به دستورالعمل‌های روز دنیا، استاندارد‌ها بومی می‌شود و در این دولت تقسیم کار در حوزه اکتشاف صورت گرفته است. وی با اشاره به معادن در اختیار دولت، گفت: پهنه‌ها و معادنی که در اختیار دولت است، پس از اخذ گواهی کشف، فراخوان برای استخراج زده می‌شود و متقاضیان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. فتاحی؛ خاطرنشان کرد: گواهی کشف زمان‌بر بوده است که در این زمینه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شده، البته در برنامه هفتم توسعه به موضوع معدن پرداخته شده است. وی با اشاره به اینکه بسته سرمایه‌گذاری معادن تدوین شده است، گفت: این بسته با ارائه برنامه‌های مختلف و متنوع فراخوان می‌شود و بخش‌خصوصی می‌تواند در این عرصه ورود کند. مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران، ابراز کرد: مهم‌‌ترین مسئله‌ای که در حوزه معادن و اکتشاف است، بحث نظارت‌هاست. در این زمینه دستورالعمل داریم؛ ولی در زمان اجرا، نظارت‌‌ها به خوبی صورت نمی‌گیرد.

تأکید بر شفاف‌سازی در حوزه معدن

احسان پیری؛ دبیرکل خانه صنعت،معدن‌وتجارت جوانان ایران، در ادامه این نشست تأکید کرد: باید بحث شفاف‌سازی در حوزه معدن اتفاق بیفتد، این قسمت در گذشته مهجور مانده بود. وی با اشاره به استانداردهای بین‌المللی معادن، گفت: پیاده‌سازی استاندارد‌ها نقطه عطفی برای معادن و اکتشافات است که در این زمینه مجموعه کتاب‌های استانداردهای بین‌المللی معادن ترجمه شد. گفتنی است که مجموعه کتاب‌های استانداردهای معدنی با هدف سرمایه‌گذاری امن در معادن و صنایع سه‌شنبه ۱۹ تیرماه در اتاق بازرگانی ایران رونمایی شد. این مجموعه کتاب‌‌ها در قالب ۹ کتاب دستورالعمل‌های بین‌المللی است که راهکارهای ساده اما مطمئن برای تعیین ذخایر و منابع معدنی و اطمینان سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری را ترویج و تثبیت می‌کند. این کتاب‌‌ها در راستای ارائه اطمینان به بانک‌ها در ارائه تسهیلات است که موجبات آرامش خاطر سهامداران شرکت‌های سهامی عام و بورسی را فراهم می‌آورد، همچنین می‌تواند در امنیت فکری خریداران معادن بخش‌خصوصی حائزاهمیت باشد. این کتاب‌ها برای آگاهی و اطلاع‌رسانی به متخصصان و معدنکاران در ترسیم مسیر پیش رو و دستیابی به استانداردهای بین‌المللی معدنی است. این ۹ کتاب مجموعه‌ای از ترجمه دستورالعمل‌های بین‌المللی معدنی است که توسط شهرام شریعتی؛ کارشناس حوزه معدن و احسان پیری؛ دبیرکل خانه صنعت،معدن‌وتجارت جوانان ایران، تهیه شده است. دستورالعمل کانادایی ارزش‌گذاری دارایی‌های معدنی، الگوی بین‌المللی برای گزارش‌دهی نتایج اکتشاف، منابع و ذخایر معدنی، دستورالعمل روسی برای گزارش‌دهی نتایج اکتشاف، منابع و ذخایر معدنی، دستورالعمل استرالیایی برای گزارش‌دهی نتایج اکتشاف منابع و ذخایر معدنی از جمله عناوین این کتاب‌هاست.